4 stycznia Space and Missile Systems Center z Kalifornii, w imieniu Departamentu Obrony USA podpisało umowę o wartości 4 934 360 150 USD (18,3 mld zł) z Lockheed Martin Space na produkcję, montaż, integrację, testy i dostawę trzech geosynchronicznych satelitów nowej generacji NGG (Next Generation Geosynchronous) w ramach programu budowy konstelacji satelitarnej wczesnego ostrzegania OPIR (Overhead Persistent InfraRed) (Lockheed Martin przejmuje Aerojet Rocketdyne, 2020-12-22).

System OPIR, podobnie jak SBIRS, będzie opartym o czujniki na podczerwień, satelitarnym systemem wczesnego ostrzegania o ataku rakietowym z użyciem pocisków balistycznych / Grafika: USAF

System OPIR, podobnie jak SBIRS, będzie opartym o czujniki na podczerwień, satelitarnym systemem wczesnego ostrzegania o ataku rakietowym z użyciem pocisków balistycznych / Grafika: USAF

Umowa, która ma zostać wykonana do 31 maja 2028, przewiduje również dostawę specjalistycznego oprogramowania do komponentu naziemnego systemu i przetwarzania danych dla czujników naziemnych, a także wsparcie inżynieryjne związane z realizacją wszystkich trzech startów rakiet nośnych z satelitami NGG na pokładzie oraz ich uruchomienia na orbicie okołoziemskiej. W roku fiskalnym 2021 na badania, rozwój, testy i ocenę w ramach powyższych prac przeznaczono kwotę 99 mln USD (367,28 mln zł).

Program OPIR został zainicjowany przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) w 2018 w celu pilnego opracowania i budowy uzupełnienia dla satelitarnego systemu wczesnego ostrzegania Lockheed Martin SBIRS (Space-Based Infrared System). Obecnie program jest zarządzany przez Dowództwo Kosmiczne Stanów Zjednoczonych (United States Space Command, USSPACECOM) (Dowództwo Kosmiczne Stanów Zjednoczonych, 2019-08-31).

Etap realizowany przez Lockheed Martin jest drugim etapem programu OPIR. Pierwszy rozpoczął się 18 maja 2020 przyznaniem kwoty 2 375 000 000 USD (8,81 mld zł) spółce Northrop Grumman, która zbuduje pierwsze dwa satelity nowej konstelacji: Polar Space Vehicle 1 i 2. Statki kosmiczne, które dostarczy Lockheed Martin, otrzymały robocze oznaczenie Earth Orbiting Space Vehicles (SV) i będą wykorzystywać architekturę satelitów LM 2100, wcześniej znanych jako A2100 (Northrop Grumman zbuduje system wczesnego ostrzegania OPIR, 2020-05-21).

10 października 2019 Space and Missile Systems Center pomyślnie zakończyło wstępny przegląd projektu (Preliminary Design Review, PDR) satelitów, jak i naziemnego komponentu systemu OPIR. Z kolei 21 maja 2020 zakończono fazę PDR dla ładunku użytecznego.

Początkowo planowano uruchomienie systemu w 2023, potem jednak harmonogram przesunięto o dwa lata. OPIR, podobnie jak SBIRS, będzie opartym o czujniki na podczerwień, satelitarnym systemem wczesnego ostrzegania o ataku rakietowym z użyciem pocisków balistycznych na terytorium USA, państw sojuszniczych i zgrupowań sił amerykańskich rozmieszczonych poza granicami kraju. Do budowy czujników podczerwieni wybrano dwóch oferentów: spółkę Raytheon Technologies i konsorcjum spółek Northrop Grumman i Ball Aerospace.

OPIR będzie podlegał USSPACECOM. Dane zbierane w kosmosie będą przesyłane do Centrum Ostrzegania Przed Atakiem Rakietowym (Missile Warning Center) z bazy lotniczej Cheyenne Mountain w Kolorado i Połączonego Centrum Ostrzegania w Podczerwieni (Joint Overhead Persistent Infrared Center) z bazy lotniczej Buckley w Kolorado w ramach Połączonego Komponentu Dowodzenia Siłami Kosmicznymi (Combined Force Space Component Command, CFSCC).