W środę, 29 października 2025, amerykańska spółka Lockheed Martin ogłosiła inwestycję własnych środków w wysokości 50 mln USD (183,56 mln zł) w komercyjny bezzałogowy pojazd nawodny Surveyor klasy USV (Unmanned Surface Vehicle), zaprojektowanego przez także amerykańską spółkę Saildrone, specjalistę w dziedzinie autonomicznych systemów morskich. Na mocy porozumienia Surveyor zostanie uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile).
Zdjęcia: Saildrone, Lockheed Martin
Zgodnie z porozumieniem, do 2026 zostanie przeprowadzona integracja oraz pierwsze testy ogniowe najnowszej wyrzutni JAGM Quad Launcher (JQL) dla czterech ppk AGM-179 JAGM.
AGM-179A JAGM został zaprojektowany jako następca rodziny pocisków AGM-114 Hellfire i współdzieli z nim głowicę bojową, system naprowadzania, czujnik inercyjny, zespół napędowy i usterzenie. Nowością jest aktywna głowica poszukiwawcza, pracująca w dwóch trybach: półaktywnym laserowym i radiolokacyjnym na falach milimetrowych. Pozwala to na naprowadzanie i rażenie celów stacjonarnych i ruchomych, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych i ograniczonej widoczności pola walki. Głowica ma być niewrażliwa na działanie większości obecnie stosowanych systemów zakłócających. JAGM ma średnicę 178 mm, długość 1780 mm i masę 49 kg.
Lockheed Martin inwestuje w Saildrone, aby przyspieszyć i ograniczyć ryzyko związane z wdrażaniem pilnie potrzebnych zdolności obronnych. Inwestycja ta ustanowi współpracę między zespołami integracji systemów Lockheed Martin i Saildrone w celu przyspieszenia produkcji nowych, większych platform i integracji ładunków Lockheed Martin na różnych platformach. Lockheed Martin inwestuje również w swoje istniejące produkty, aby ułatwić w pełni autonomiczne operacje.
Zaprezentowany po raz pierwszy w 2013 Saildrone Surveyor jest produkowany seryjnie od października 2022 na mocy porozumienia ze spółką Austal USA – w marcu 2024 pierwszy egzemplarz z linii produkcyjnej (SD-3000). Tempo produkcji wynosi obecnie jeden pojazd co 6 tygodni. Te pojazdy są budowane głównie z aluminium, z wykorzystaniem zaawansowanych technik montażu, i służą m.in. do misji rozpoznawczych, mapowania dna morskiego i zbierania danych oceanograficznych (w tym w ramach programu Ocean Battlespace Awareness) w ramach US Navy, która w 2021 zamówiła 12 egzemplarzy.
Cechą charakterystyczną pojazdu jest sztywne, aerodynamiczne skrzydło (wing sail) przypominające żagiel, które generuje siłę nośną (jak skrzydło samolotu), napędzając pojazd z prędkością do 8–10 węzłów (ok. 15–18 km/h) wyłącznie siłą wiatru. Skrzydło jest aktywnie sterowane przez AI, które obraca nim, zmienia kąt natarcia, dostosowuje do wiatru – maksymalizuje efektywność. Ponadto, na skrzydle i kadłubie są panele fotowoltaiczne, które ładują akumulatory do systemów czujników, łączności i sterowania pojazdu. Dzięki temu Surveyor może operować na morzu przez rok bez konieczności zawijania do portu, a pojazd jest całkowicie zeroemisyjny, nie generuje sygnatur akustycznych i termicznych.
Obecnie, Saildrone pracuje nad większymi pojazdami klasy USV, które są już w fazie rozwoju, aby obsługiwać znacznie większe ładunki i możliwości, w tym uniwersalnym moduł startowy Lockheed Martin Mark 70 Mod 1 (na bazie okrętowego Mark 41 VLS) dla pocisków rakietowych różnego typu i holowane anteny typu thin line.
Stephanie C. Hill, prezes ds. systemów Rotary and Mission Systems w Lockheed Martin powiedziała:
Lockheed Martin i Saildrone są liderami w odpowiedzi na apel prezydenta Trumpa, aby przemysł zbrojeniowy działał inaczej i wykorzystał potencjał całego przemysłu dla naszej obrony narodowej. Wspólnie łączymy najbardziej zaawansowane technologie komercyjne i obronne, aby dostarczyć śmiercionośne rozwiązanie morskie szybko i na dużą skalę. Naród potrzebuje tej zdolności, aby utrzymać dominację nad naszymi przeciwnikami, a my ją dostarczymy.
Richard Jenkins, założyciel i prezes Saildrone:
Przez ostatnie 10 lat koncentrowaliśmy się na rozwijaniu niezawodności, wytrzymałości i autonomii platformy Saildrone, co zostało udowodnione w ponad 2 milionach mil morskich aktywnych misji dla klientów. Dzięki naszej sprawdzonej, pozbawionej ryzyka i gotowej do misji technologii, nadszedł właściwy moment, aby wyposażyć nawodne pojazdy Saildrone w zaawansowane ładunki, aby sprostać potrzebom żołnierzy. Ta współpraca zapewni Saildrone narzędzia niezbędne do transformacji możliwości naszych platform, w tym w zakresie walki elektronicznej, zwalczania okrętów podwodnych, zaawansowanego nadzoru i rozpoznania, a także wdrażania efektorów kinetycznych – wszystko to w sposób płynny zintegrowane z zaufanymi systemami dowodzenia, kontroli i kierowania ogniem spółki Lockheed Martin.
.@Lockheedmartin announced a $50 million investment in @saildrone to advance unmanned surface vehicle capabilities for the U.S. Navy. More below: pic.twitter.com/Fsrq8l3OPU
— Lockheed Martin News (@LMNews) October 29, 2025
Saildrone is proud to announce a strategic investment from @LockheedMartin. Together, we’ll accelerate development of next-gen USVs with enhanced capability and kinetic effects, supporting a distributed, resilient, and technology-enabled maritime force. https://t.co/ym5Jr97rwu pic.twitter.com/82nNAXMHAu
— Saildrone (@saildrone) October 29, 2025
