26 marca włoski koncern Leonardo zaoferował Polsce myśliwce Eurofighter Typhoon. Włosi uprzedzili tym samym zapytanie o informacje, które – jak twierdzi portal FlightGlobal – ma pojawić się w najbliższych tygodniach i dotyczyć poszukiwania przez Siły Powietrzne RP nowego samolotu wielozadaniowego w ramach programu Harpia.

Włoskie wojska lotnicze (Aeronautica Militare Italiana) wykorzystują 74 myśliwce wielozadaniowe Eurofighter F-2000A Typhoon. Włosi zamówili też kolejne 32 samoloty / Zdjęcie: Magnus Manske

Włoskie wojska lotnicze (Aeronautica Militare Italiana) wykorzystują 74 myśliwce wielozadaniowe Eurofighter F-2000A Typhoon. Włosi zamówili też kolejne 32 samoloty / Zdjęcie: Magnus Manske

Andrea Nappi, wiceprezes działu eksportu Leonardo oświadczył, iż koncern oferuje Polsce współpracę przemysłową, pakiety produkcyjne i programy rozwojowe. Dodał, że ewentualny wybór samolotu Eurofighter Typhoon oznaczałby dostawy z zakładów w Caselle koło Turynu, ale strona polska może zdecydować o zakupie samolotów montowanych w Niemczech, Hiszpanii lub Wielkiej Brytanii.

Zakres oferty dla Polski będzie zależał także od woli polskiego rządu. Wówczas konsorcjum Eurofighter może zaproponować odpowiednie warunki polonizacji systemu, poprzez transfer technologii oraz wsparcie programu wdrażania i eksploatacji samolotów.

Leonardo jest też otwarty na negocjacje z Polską w sprawie integracji uzbrojenia używanego przez Siły Powietrzne, wskazując na możliwość dostosowania Typhoonów do wykorzystywania pocisków manewrujących Lockheed Martin AGM-158A JASSM. Taką samą propozycję dostali też Finowie, w ramach programu HX, czyli następcy F-18.

Włosi oferują wsparcie techniczne i szkolenie. Leonardo chce współpracować z polskimi przedsiębiorstwami, zarówno dużymi, jak i małymi. Giancarlo Mezzanatto, wiceprezes Leonardo w ramach programu Eurofighter, podkreślił że Polska jest strategicznym partnerem koncernu. Dostarczyła też Siłom Powietrznym samoloty systemu szkolenia zaawansowanego M-346 Master (Kolejne M-346 dla Polski, 2018-03-27).

Analiza
23 listopada 2017 Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie pozyskania wielozadaniowego samolotu bojowego o kryptonimie Harpia. Podstawowymi wymaganiami jest zwiększenie potencjału ofensywnego i defensywnego, jak też możliwości realizacji zadań w ramach ofensywnej i defensywnej walki z przeciwnikiem w powietrzu oraz wsparcia działań lądowych, morskich i specjalnych. Od nowego samolotu oczekuje się też zdolności do prowadzenia walki radioelektronicznej, co w praktyce oznacza wyposażenie go w odpowiedni zasobnik lub zintegrowany system.

Do analizy zgłosiło się pięć podmiotów: amerykańskie Boeing Company i Lockheed Martin, polski Fights-On Logistics, szwedzki Saab Defence and Security i włoski Leonardo. Swoje propozycje dotyczące systemów walki radioelektronicznej złożyły izraelski Elbit Systems EW and SIGINT – Elisra, polsko-izraelskie konsorcjum Griffin z Elta Systems i szwedzki Saab Defence and Security.

Samoloty nowej generacji wybrane w programie Harpia mają zacząć trafiać do Sił Powietrznych od 2024. W pierwszej kolejności zastąpią 31 myśliwców MiG-29 i 16 myśliwsko-bombowych Su-22M4/Su-22M3K. Przewiduje się zakup co najmniej dwóch eskadr, czyli etatowo 32 samolotów.