6 marca europejska spółka MBDA poinformowała o zakończeniu pierwszego etapu prób kwalifikacyjnych lekkiego pocisku przeciwokrętowego Sea Venom/Anti-Navire Léger (ANL). Była to jednocześnie trzecia próba nowego uzbrojenia, które zostanie zintegrowane z wielozadaniowymi śmigłowcami pokładowymi Leonardo AW159 Wildcat (Kolejne próby Marte ER, 2020-02-14).
Sea Venom wejdzie na wyposażenie brytyjskiej marynarki wojennej (Royal Navy) jako Sea Venom, natomiast francuskiej (Marine Nationale) jako Anti-Navire Léger (ANL). Pocisk ma 2,5 m długości, 0,2 m średnicy, 110 kg masy (w tym 30 kg to głowica bojowa), a zasięg rażenia to 20 km. Pocisk porusza się z prędkością poddźwiękową / Zdjęcie: MBDA
Testy zakończono 20 lutego na należącym do francuskiej agencji uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) poligonie Essais w pobliżu Ile du Levant na południowym wybrzeżu Francji. Pocisk wystrzelono z minimalnego pułapu z należącego do agencji śmigłowca Airbus AS365 Dauphin. Celem był kontener umieszczony na jednostce pływającej. Sprawdzono dwa tryby naprowadzania pocisku: wybrano cel zdalnie za pomocą łącza wymiany danych przed wystrzeleniem (Lock On Before Launch, LOBL), jak i już po (Lock On After Launch (LOAL). Lot odbył się w trybie autonomicznym, wykorzystując dane z niechłodzonej głowicy optoelektronicznej, pracującej w podczerwieni (IIR).
Z kolei, zgodnie z informacją spółki Leonardo, do końca bieżącego roku zakończy się integracja nowego pocisku z 24 brytyjskimi AW159 Lynx Wildcat HMA2 z lotnictwa morskiego (Fleet Arm Air). Prace są realizowane na podstawie umowy z 2014 o wartości 90 mln GBP (446,7 mln zł) w zakładach Leonardo w brytyjskim Yeovil od lipca 2019. Będą przenosić maksymalnie cztery 110-kilogramowe pociski. W tym celu wiropłaty otrzymują większe skrzydła z czterema pylonami uzbrojenia tzw. Wildcat Weapon Wing.
Pierwszeodpalenia Sea Venom z pokładu AW159 są zaplanowane w bieżącym roku, dzięki czemu wstępna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona przed 2021. Następnie Sea Venom zostaną zintegrowane z francuskimi śmigłowcami Airbus H160M, a w dalszej kolejności z NHI NH90 NFH (Francja zamawia H160 SAR , 2020-02-10).
Śmigłowce AW159 Lynx Wildcat HMA2 otrzymają także lekkie, 13-kilogramowe pociski rakietowe MBDA Martlet (Lightweight Multirole Missile, LMM). Będą mogły przenosić ich łącznie dwadzieścia, po dziesięć pod każdym pylonem. Śmigłowce będą operować z pokładów nowych lotniskowców typu Queen Elizabeth: HMS Queen Elizabeth (R08) i Prince of Wales (R09) (Royal Marines testują LMM, 2019-07-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.