19 sierpnia indyjski dziennik ThePrint poinformował, że dowództwo wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) rozważa zaniechanie modernizacji zespołu napędowego samolotów myśliwsko-bombowych SAPECAT Jaguar i zakupienie w ich miejsce dodatkowych Su-30MKI.

Indyjskie wojska lotnicze użytkują około 120 Jaguarów w sześciu eskadrach w trzech wersjach: IS (jednomiejscowa), IB (dwumiejscowa) i IM (jednomiejscowa morska). Indie pozostają ostatnim użytkownikiem tych brytyjsko-francuskich samolotów myśliwsko-bombowych / Zdjęcie: USAF

Indyjskie wojska lotnicze użytkują około 120 Jaguarów w sześciu eskadrach w trzech wersjach: IS (jednomiejscowa), IB (dwumiejscowa) i IM (jednomiejscowa morska). Indie pozostają ostatnim użytkownikiem tych brytyjsko-francuskich samolotów myśliwsko-bombowych / Zdjęcie: USAF

W ramach modernizacji DARIN III (Display Attack Ranging Inertial Navigation) zaplanowano m.in. wymianę silników turboodrzutowych Rolls-Royce Turbomeca Adour 811 o ciągu 22,75 kN (32,5 kN z dopalaniem) na Honeywell F125IN, które zwiększą ich osiągi o jedną czwartą.

Wcześniej przeprowadzono wymianę stacji radiolokacyjnej Agave na izraelską AESA typu Elta EL/M-2052, instalację nowej awioniki i przyrządów w kokpicie. Prace miały zapewnić redukcję kosztów eksploatacyjnych o 140 mld INR (7,69 mld zł). Problemem okazała się cena jednostkowa silników oferowana przez konsorcjum Honeywell-HAL (Hindustan Aeronautics Limited), która produkuje je w ramach realizacji polityki Make In India. W tej chwili samolotom z sześciu eskadr (a w rzeczywistości pięciu, gdyż szósta jest niepełna) grozi uziemienie, a w dalszej perspektywie przyspieszone wycofanie ze służby.

Wymiana silników jest konieczna, gdyż ze względu na wzrost masy własnej i zużycie silników Adour 811, indyjskie samoloty nie będą w stanie wykonywać lotów z wcześniejszą maksymalną masą startową. Ponadto w przypadku awarii jednego z silników wytyczną dla pilotów jest natychmiastowe katapultowanie bez próby awaryjnego lądowania, co jest równoznaczne z utratą samolotu.

Według źródła rządowego, za dwa zmodernizowane Jaguary można kupić jeden nowo wyprodukowany Dassault Rafale. Porównanie do francuskich samolotów nie jest przypadkowe. We wrześniu 2019 do kraju przyleci pierwszy z 36 zamówionych Rafale B/C (z opcją na 18 kolejnych), zamówionych 23 września 2015 za 7,8 mld EUR (32,75 mld zł). Dostawy zakończą się w 2025.

Z około 120 samolotów Jaguar IS/IB/IM floty indyjskie wojska utraciły 9 samolotów w ciągu 5 lat. W wersji jednomiejscowej (IS) katastrofy miały miejsce: 1 sierpnia 2014, 5 marca 2015, 4 czerwca i 13 września 2016, 8 czerwca i 9 października 2018, 28 stycznia i 27 czerwca 2019. Wypadek odmiany dwumiejscowej (IB) miał miejsce 3 października 2016. Indyjskim pilotom udało się bezpiecznie katapultować, jedynie w wyniku katastrofy z 4 czerwca 2018 odnotowano ofiarę śmiertelną. W lipcu 2018 planowano zakup we Francji, Wielkiej Brytanii i Omanie płatowców, części zamiennych i podzespołów samolotów (Jaguary na części dla Indii, 2018-07-25).

Analiza
11 lipca 2019 Władimir Drożżow, zastępca dyrektora rosyjskiej Federalnej Służby ds. Współpracy Wojskowo-Technicznej, poinformował o otrzymaniu zapytania o informację Ministerstwa Obrony Indii w sprawie zakupu dodatkowych 18 aktualnych zestawów modernizacyjnych dla Su-30MKI o wartości nawet 1,1 mld USD (4,26 mld zł). Z kolei 22 lipca szef sztabu wojsk lotniczych marszałek lotnictwa Birender Singh Dhanoa poinformował o wysłaniu do Rosji zapytania o informację w sprawie złożenia propozycji nowego pakietu modernizacyjnego dla ponad 270 użytkowanych Su-30MKI (Indie zamówiły 1000 rosyjskich pocisków, 2019-08-04).

Jednak ewentualne zastąpienie nawet sześciu eskadr Jaguarów wymagałoby znacznego zwiększenia zamówienia na Su-30MKI. Według obecnych planów do 2020 w czternastu eskadrach znajdą się 272 samoloty. Jednak i te samoloty są trapione wypadkami. Ostatni miał miejsce 8 sierpnia 2019. Był to już dziewiąty Su-30MKI utracony w ciągu 10 lat i czwarty od początku 2017. Na wielokrotne zarzuty strony indyjskiej o jakość samego samolotu, Rosjanie odpowiadają iż przyczyna problemów jest niskie wyszkolenie pilotów i kultura techniczna w jednostkach Bhartiya Vāyu Senā. Argumentację Rosjan potwierdzają statystyki, gdyż samoloty z rodziny Su-27 najczęściej ulegają wypadkom właśnie w Indiach.