Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej poinformował 25 maja 2018 o otwarciu ofert w kolejnej próbie przeprowadzenia przetargu na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności o kryptonimie Mustang. Program ma wyłonić następcę m.in. samochodów terenowych Honker.

LTMPV Dino 319 4x4 został zaprezentowany podczas targów w Brnie w 2017, następnie był testowany przez wojska lądowe Austrii  / Zdjęcie: Concept

LTMPV Dino 319 4×4 został zaprezentowany podczas targów w Brnie w 2017, następnie był testowany przez wojska lądowe Austrii / Zdjęcie: Concept

W ramach postępowania nr IU/120/X-119/ZO/POOiB/DOS/Z/2017 nastąpiło otwarcie ofert 25 maja o godz. 14:00. Zamawiający określił budżet programu na poziomie 239 038 000 zł brutto. Do składania ofert zostało zaproszonych osiem podmiotów, jednak tylko jeden złożył ją w wyznaczonym terminie.

Oferentem jest konsorcjum spółek Polski Holding Obronny (PHO) z Warszawy i Concept z Bielsko-Białej. Wartość oferty wynosi 524 171 699 zł brutto, a więc przekroczyła zakładany budżet o 285 133 699 zł, czyli o 119%. Termin realizacji zamówienia to 31 października 2022, ale przewidziano także wcześniejsze terminy na 31 października 2019, 29 października 2020 i 29 października 2021. Zamawiający wymaga także zapewnienia okresu gwarancji na 24 miesiące dla zespołu napędowego i mechanizmów sprzętu oraz powłok lakierniczych, 36 miesięcy dla opon i akumulatorów, a także 48 miesięcy dla perforacji blach. IU MON wymaga, aby pojazd miał ochronę balistyczną na poziomie 1 wg standardów STANAG 4569 a/b.

PHO i Concept zaoferowały rodzinę lekkich pojazdów wielozadaniowych LTMPV Dino 319 4×4 (Light Tactical Multi-Purpose Vehicle), który został opracowany z partnerami zagranicznymi: austriackim Oberaigner Automotive oraz niemieckim Mercedes-Benz na bazie rozwiązań modelu 319 Sprinter. Postępowanie IU MON zakłada pozyskanie 913 pojazdów, w tym 41 w wersji opancerzonej, w wyznaczonym terminie. Opcja zakłada pozyskanie dodatkowych 2 787 pojazdów do 2026. Mustang zastąpi w Wojsku Polskim rodzinę pojazdów Honker (głównie Honker 2000), radzieckich UAZ-469B w wersjach specjalistycznych oraz niemieckich Mercedes Benz GD290TD.

Poprzednie postępowanie IU MON w programie Mustang zostało anulowane 19 czerwca 2017 po zakończeniu dwuletniej fazy analityczno-koncepcyjnej. Z siedmiu ofert zakwalifikowano wówczas jedną, wartą ponad 2 mld zł. Była to oferta konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Wielozadaniowym Samochodem Terenowym (WST), bazującym na różnych wersjach samochodu półciężarowego Ford Ranger (Jedna oferta na Mustanga, 2017-05-29, Niepewne losy Mustanga, 2017-06-06,Koniec Mustanga?, 2017-06-21).

Analiza
LTMPV Dino 319 4×4 został zaprezentowany podczas Międzynarodowych Targów Obronności i Technik Ochrony w Brnie od 31 maja do 2 lipca 2017, skąd trafił na testy do wojsk lądowych Austrii (LTMPV z Bielska-Białej, 2017-06-06). Pojazd jest napędzany turbodoładowanym silnikiem diesla OM642 3,0 V6 o mocy 190 KM i został wyposażony w manualną skrzynię biegów z sześcioma przełożeniami do przodu. Dino ma 5 600 mm długości, 2 050 mm szerokości, 2 460 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 3 250 mm. Prześwit pod osiami wynosi 240 mm, kąt natarcia 35 stopni, zejścia 30 stopni, rampowy 25 stopni, natomiast podjazdu 80%.

Dopuszczalna maksymalna masa wynosi 3,5 t, natomiast ładowność dla wersji bazowej 1,0 t. Pięciodrzwiowe nadwozie typu VAN zostało wykonane lekkich kompozytów. Pojazd może przewozić siedmiu żołnierzy, a także kierowcę i dowódcę. Wyposażenie dodatkowe stanowią wyciągarka, montaże do broni oraz oświetlenie w podczerwieni.