20 marca w hiszpańskiej Sewilli miała miejsce uroczystość przekazania dwóch samolotów transportowych A400M Atlas Siłom Powietrznym Francji (Armée de l’air) i Niemiec (Luftwaffe). Wydarzenie zbiegło się z 20. rocznicą podpisania Konwencji OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement), w ramach której jest realizowany program budowy tych samolotów.

Zespoły  Grupy Airbus i organizacji OCCAR odpowiadające za dostarczenie samolotów oraz francuską i niemiecką załogę na tle obu transportowców. /Zdjęcie: Airbus

Zespoły Grupy Airbus i organizacji OCCAR odpowiadające za dostarczenie samolotów oraz francuską i niemiecką załogę na tle obu transportowców. /Zdjęcie: Airbus

Nowe samoloty zostały odebrane przez przedstawicieli Francji i Niemiec oraz dyrektora OCCAR, Arturo Alfonso-Meiriño. Ten ostatni stwierdził, że nigdy wcześniej Grupa Airbus nie dostarczała dwóch samolotów odbiorcom jednego dnia, a data uroczystości nie jest przypadkowa. 20 marca 1998 podpisano Konwencję powołującą OCCAR do życia.

Oddane do użytku samoloty są sześćdziesiątym oraz sześćdziesiątym pierwszym płatowcem A400M, natomiast w składzie Sił Powietrznych Francji i Niemiec stanowią, odpowiednio, osiemnasty i czternasty egzemplarz. 

Analiza

Program ciężkich samolotów transportowych o napędzie turbośmigłowym Airbus A400M Atlas jest realizowany w ramach OCCAR przez Francję, Niemcy, Belgię, Hiszpanię, Turcję oraz Wielką Brytanię. Program został rozpoczęty przez przedsiębiorstwa Aerospatiale, British Aerospace, Lockheed i MBB w 1982, ale wielokrotnie był opóźniany przez brak zgody co do wymaganych parametrów technicznych. Wkrótce Amerykanie odłączyli się z prac na rzecz modernizacji C-130 Hercules, a następnie Włosi.

Prototyp otrzymał oznaczenie A400M Grizzly, natomiast samoloty seryjne A400M-180 Atlas. Pierwszym odbiorcą nowych samolotów została w sierpniu 2013 Francja, która zamówiła łącznie 50 samolotów. Drugim użytkownikiem w kwietniu 2014 została Turcja, zamawiając 10 samolotów. W listopadzie i grudniu tego samego roku kolejnymi użytkownikami zostały Wielka Brytania i Niemcy z zamówieniem, odpowiednio na 25 oraz 60 samolotów, później oba zredukowały je do 22 i 53 (siedem jako opcja). Hiszpania odebrała pierwszy z 27 samolotów w listopadzie 2016, a Belgia ma odebrać pierwszy z siedmiu egzemplarzy w 2019 lub 2020 (jeden samolot ma być współużytkowany przez Luksemburg). Pierwszym poza europejskim użytkownikiem została w marcu 2015 Malezja, zamawiając cztery samoloty.