22 listopada europejska spółka MBDA poinformowała, że otrzymała zlecenie od południowokoreańskiej spółki Korea Aerospace Industries (KAI) na integrację kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor z samolotem wielozadaniowym KF-X (Korean Fighter Experimental).
Na wizualizacji KF-X został przedstawiony z czterema pociskami MBDA Meteor podwieszonymi pod kadłubem, a także dwoma pociskami Diehl IRIS-T, dwoma bombami GBU-31 JDAM i dwoma podwieszanymi zbiornikami paliwa pod skrzydłami. Natomiast makieta została pokazana również z zasobnikiem celowniczy Sniper XR ATP. Samoloty mają przenosić także pocisk manewrujący, który powstanie w oparciu o niemiecki Taurus KEPD 350. Nie jest jasne, czy samoloty zostaną zintegrowane z amerykańskimi AIM-120D AMRAAM i AIM-9X Sidewinder / Grafika: Korea Aerospace Industries
Zlecenie o nieujawnionej wartości przewiduje wsparcie inżynierów KAI podczas prac konstrukcyjnych, przekazanie know-how, wyprodukowanie i dostawę sprzętu niezbędnego do prac integracyjnych oraz udział w serii testów KF-X związanych z tym przedsięwzięciem. Umowa to efekt partnerstwa przemysłowego i biznesowego z KAI i południowokoreańską agencją ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration). Prototyp KF-X, napędzany dwoma silnikami GE Aviation F414, ma zostać zaprezentowany na początku 2021, a oblatany w pierwszej połowie 2022. Wejście do służby w planowane jest w 2026 (Projekt KF-X ujawniony, 2018-07-03).
O planach integracji pocisków Meteor, jak i kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T poinformowano po raz pierwszy 27 lipca 2017. Pełnowymiarowa makieta samolotu została pokazana po raz pierwszy 15 października 2019 podczas 12. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu. Została ona zaprezentowana wraz z makietami powyższego uzbrojenia lotniczego.
Opis
Rakiety MBDA Meteor mogą być używane w każdych warunkach atmosferycznych, przeciwko samolotom bojowym, bezzałogowym statkom powietrznym i pociskom manewrującym. Naprowadzany aktywnie radarowo pocisk wyposażono w łącze informacyjne co pozwala mu operować w środowisku sieciocentrycznym, zwiększając precyzję działań lotnictwa. Pocisk ma 3,7 m długości, 178 mm średnicy i masę 190 kg. Jest napędzany silnikiem strumieniowym na paliwo stałe o zmiennym przepływie. Został wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową. Jako pocisk klasy BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) może niszczyć cele znajdujące się w odległości do około 150 km.
Pociski Meteor znajdowały się pod skrzydłami dwóch brytyjskich samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4, gdy te 10 grudnia 2018 wystartowały z bazy lotniczej RAF Lossiemouth w ramach misji szybkiego reagowania (QRA) w związku ze zbliżeniem się do brytyjskiej przestrzeni powietrznej formacji czterech rosyjskich samolotów wojskowych. Był to debiut operacyjny tego uzbrojenia (Debiut operacyjny Meteorów, 2018-12-13).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.