W środę, 19 lipca br., południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI) poinformowała o uroczystości otwarcia w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego im. ppłk pil. Jana Zumbacha w Mińsku Mazowieckim (23. BLT) swojego szóstego zagranicznego biuro wsparcia eksploatacji lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle. Wcześniej takie placówki otwarto w Turcji, na Filipinach, w Indonezji, Peru i Tajlandii.
W ceremonii otwarcia biura na terenie polskiej bazy lotniczej wzięło udział ponad 100 gości, w tym dyrektor Centrum KAI CS Sangjae Lee, zastępca dowódcy 21. BLT ppłk Ryszard Gorczyca, dowódca 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. bryg. Maciej Trelka, Szef Władzy Lotnictwa Wojskowego gen. bryg. pil. Robert Cierniak, szef Szefostwa Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, płk Tomasz Polus. przedstawiciel handlowy Koreańskiej Agencji Promocji Handlu i Inwestycji (Korea Trade-Investment Promotion Agency, KOTRA) w Warszawie Lee Jung-hoon, przedstawiciele Ambasady Korei w Polsce oraz przedstawiciele Sił Powietrznych RP.
Podstawowym celem nowo utworzonego biura wsparcia jest ułatwienie bezproblemowej komunikacji z lokalnym biurem spółki KAI w Warszawie oraz zapewnienie niezbędnego wsparcia technicznego i technologicznego dla klientów przy dostawie 48 samolotów FA-50 do Polski (12 FA-50GF i 36 FA-50PL). Zlokalizowane w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego biuro będzie działać przez całą dobę, aby zapewnić pomoc, wzmacniając w ten sposób Siły Powietrzne RP jako nowego użytkownika FA-50 i zwiększając stopień wykorzystania ich samolotów poprzez stabilne operacje.
Wśród swoich początkowych zadań biuro będzie odgrywać kluczową rolę we wspieraniu lotów odbiorczych i dostaw samolotów pierwszych dwóch FA-50G, które dotarły do Polski 9 lipca br. na pokładzie samolotu transportowego Boeing 747-400F linii Korean Air.
KAI uważa, że polskie biuro może stać się w przyszłości strategicznym centrum promocji samolotów FA-50 i jako centrum doskonałości innym państwom europejskim, które chciałyby również stać się użytkownikiem tych platform.
Kluczowym priorytetem dla KAI jest przyspieszenie w bieżącym roku dostawy 12 z 48 zakontraktowanych samolotów: 16 września 2022 w ramach dwóch umów wykonawczych: 12 FA-50GF (Gap Filler) za 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a druga 36 spolonizowanych FA-50PL za 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto) – łącznie 4,2 bln KRW.
Ponadto KAI zaproponowała kompleksowy średnio- i długoterminowy program wsparcia operacji dla Sił Powietrznych RP. Projekt ten obejmuje konserwację, wsparcie techniczne i wojskowe, zakup części oraz usługi edukacyjne i szkoleniowe. Spółka zamierza w przyszłości kontynuować rozmowy z polskimi władzami w tych kwestiach.
Możliwości wsparcia operacyjnego KAI są już wysoko cenione przez koreańskie siły powietrzne i zagranicznych użytkowników — powiedział Lee Sang-jae, dyrektor Centrum KAI CS. Będziemy dalej rozszerzać naszą współpracę z Polską, zapewniając pełne wsparcie techniczne i zadowolenie klientów za pośrednictwem naszego biura wsparcia.
Przypomnijmy, że 26 czerwca br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że pierwsza grupa polskich pilotów zakończyła w Korei Południowej szkolenie na FA-50. Dostarczone do Polski, niecałe dwa tygodnie temu samoloty, są obecnie przygotowywane aby mogły wziąć udział 15 sierpnia w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego w Warszawie oraz w Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show 2023 organizowanych pod hasłem Niezwyciężeni w przestworzach, 26 i 27 sierpnia.