3 kwietnia br. na Twitterze pojawiły się fotografie japońskiego 248-metrowego niszczyciela wielozadaniowego JS Kaga (DDH-184) typu 22DDH Izumo, który w stoczni Kure spółki JMU (Japan Marine United) w Hiroszimie przechodzi pierwszy etap przebudowy na de facto lekki lotniskowiec.
Fotografie opublikował japoński użytkownik momijikun_shiba, który zgodnie z opisem dzień wcześniej odbył wycieczkę po Zatoce Kure, gdzie w pobliżu bazy morskiej japońskich morskich sił samoobrony (Kaijō Jieitai) o tej samej nazwie mieści się rzeczona stocznia spółki JMU. To właśnie w niej, począwszy od 6 kwietnia 2022, JS Kaga przechodzi prace modernizacyjne.
Wcześniej analogiczne prace przeprowadzono na bliźniaczym JS Izumo (DDH-183) w stoczni Isogo w Yokohamie, również spółki JMU, pomiędzy marcem 2020 a czerwcem 2021. Obejmowały one m.in. wzmocnienie pokładu lotniczego w zakresie żaroodporności oraz modyfikacje układu oświetlenia i oznaczeń oraz zmiany umiejscowienia niektórych elementów wyposażenia (w tym dodanie instalacji do pobierania zapasów na morzu w środkowej części nadbudówki). 3 października 2021 na jego pokładzie wylądowały w ramach testów po raz pierwszy amerykańskie samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Take-off and Vertical Landing, STOVL) Lockheed Martin F-35B Lightning II.
Najbardziej widoczna modyfikacja Kagi: dziobowa część pokładu otrzymała poszerzony kwadratowy kształt
O ile w przypadku Izumo jeszcze nie przebudowano dziobowej trapezoidalnej części pokładu w kwadratową (co zaplanowano na drugi etap w 2024 wraz z zaplanowanym wcześniej remontem), to w przypadku Kagi już tak, co doskonale widać na opublikowanych właśnie fotografiach. W przypadku obu okrętów w drugim etapie zaplanowano przebudowę wnętrza, gdzie powinno znaleźć się miejsce na paliwo i amunicję dla samolotów.
Decyzja o przeklasyfikowaniu oraz dostosowaniu dwóch niszczycieli śmigłowcowych typu 22DDH Izumo do nowej roli zapadła 5 grudnia 2018. Dzięki przebudowie i modernizacji oraz przystosowaniem okrętów do nowej roli, japońskie morskie siły samoobrony mają otrzymać 42 samoloty F-35B, na których zakup, wraz z 63 konwencjonalnymi F-35A dla powietrznych sił samoobrony (Kōkū Jieitai), rząd w Tokio otrzymał zgodę 9 lipca 2020. Maksymalna, szacowana wartość zamówienia to 23,11 mld USD.
Zdjęcie porównawcze: dziobowa część pokładu Kagi ma tutaj jeszcze trapezoidalny kształt / Zdjęcia: momijikun_shiba via Twitter
Zakup F-35B przez Tokio był rozważany od końca 2017. Pierwsze 18 samolotów miałoby zostać dostarczonych już w 2023, 6 kolejnych do 2024 i 2 do 2025, a pozostałe 16 po tej dacie. Pierwsze z nich miałyby osiągnąć gotowość operacyjną w 2026. Pierwsza eskadra licząca łącznie 20 samolotów zostanie sformowana w bazie lotniczej Nyutabaru w pobliżu Miyazaki na wyspie Kiusiu, leżącej w pobliżu portu wojennego Kure, gdzie stacjonują Izumo i Kaga – pierwsze 6 samolotów trafi do niej w 2024.
Na koniec warto dodać, że przeklasyfikowanie niszczycieli śmigłowcowych na niszczyciele wielozadaniowe, a nie lekkie lotniskowce, którymi faktycznie stają się, wynika z litery prawa. Artykuł 9. drugiego rozdziału pacyfistycznej konstytucji Showa (Nihon-koku Kenpō) z 3 listopada 1946 mówi o tym, że naród japoński wyrzeka się prowadzenia wojny, a siły zbrojne faktycznie są obronnymi. Mimo że Tokio, przynajmniej na razie, nie dąży do zmiany konstytucji, to działania modernizacyjne sił obronnych, wobec zagrożeń ze strony Chin i Korei Płn. faktycznie kierują Japonię ku zbrojeniom.
Jeśli chodzi o lotniskowce, to Japonia nie dysponowała okrętami tej klasy od czasu klęski podczas II wojny światowej. Przed 1945 rokiem, ówczesna cesarska marynarka wojenna (Nippon Kaigun), posiadała bowiem aż 15 lotniskowców floty, 5 lekkich lotniskowców i 5 lotniskowców eskortowych.
こんにちは☀呉湾艦船めぐりです⚓
護衛艦「かが」ですが、昨日まであった緑のシートが今朝一部撤去されて長らく見る事がなかった艦首部分がシッカリ見える様になりました👀✨凄く大きくなった感じがします😳🎵
お時間出来ましたら改装中も最終段階になりました「かが」を是非見に来て下さいね☺️✨ pic.twitter.com/OLW6BcfS2A— くれない 5 (@momijikun_shiba) April 3, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.