Inspektorat Uzbrojenia poinformował magazyn MILMAG, że w postępowaniu nr IU/84/X-96/ZO/NZO/DOS/Z/2015 o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności Mustang, wpłynęła tylko jedna oferta. O zamówienie wspólnie ubiegają się Polska Grupa Zbrojeniowa z Radomia i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania. Przedsiębiorstwa te zaproponowały Wojsku Polskiemu różne wersje samochodu Ford Ranger.
PGZ wraz z poznańskim WZM zaproponowały Wojsku Polskiemu w programie Mustang samochód terenowy Ford Ranger. To jedyna oferta jaka wpłynęła do Inspektoratu Uzbrojenia
Postępowanie rozpoczęło się w lipcu 2015 i dotyczyło dostawy do roku 2022 882 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Pojazdy mają zostać kupione w dwóch odmianach: 841 w wersji nieopancerzonej i 41 w wariancie opancerzonym. Informacje uzyskane przez MILMAG z Inspektoratu Uzbrojenia, dowodzą, że ani termin dostaw, ani liczba pojazdów nie uległy zmianie.
Zgodnie z ogłoszonymi dwa lata temu warunkami postępowania, poszukiwane samochody muszą być nowe, ich rok produkcji musi być tożsamy z rokiem dostawy. Wszystkie pojazdy mają mieć układ jezdny 4×4, przy czym dopuszczony jest układ z napędem na tylną oś z dołączanym napędem osi przedniej. Nadwozie powinno być przystosowane do przewozu 9 osób (kierowca i 8 pasażerów) w wersji nieopancerzonej i 5 osób (kierowca i 4 pasażerów) w odmianie opancerzonej.
Samochód w wersji nieopancerzonej powinien mieć dopuszczalną masę całkowitą (DMC) nieprzekraczającą 3500 kg i ładowność nie mniejszą, niż 1000 kg (w odmianie opancerzonej – 600 kg). Pojazdy mają być wyposażone w silniki o zapłonie samoczynnym (diesel), o masowym wskaźniku mocy określonym nie mniejszym niż 35 kW/t. Wszystkie samochody powinny być zunifikowane pod względem układów przeniesienia mocy, osprzętu, wyposażenia, rozmieszczenia elementów sterowania, tablic przyrządów kontrolnych, aparatury kontrolnopomiarowej oraz przyłączy instalacji elektrycznej.
Ford Ranger oferowany jest z silnikami diesla o pojemności 2,2 oraz 3,2 litra o mocy, odpowiednio 130 lub 200 KM / Zdjęcia: Ford
Poszukiwane pojazdy powinny być przystosowane do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m (bez przygotowania) oraz nie mniej, niż 0,65 m (z przygotowaniem). Koła wozów w wersji opancerzonej powinny być wyposażone we wkładki umożliwiające jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Samochody mają mieć wyciągarkę o sile uciągu nie mniejszej niż 100 % DMC i linę długości nie mniejszej niż 25 m.
Dla wozów w wersji opancerzonej, opancerzenie wraz z szybami kuloodpornymi powinno zapewniać poziom ochrony w zakresie kuloodporności nie mniejszy niż 1 według STANAG 4569, Aneks A, zaś w zakresie odporności na detonację poziom ochrony nie mniejszy niż 1 według STANAG 4569, Aneks B.
Zaproszenie do dialogu technicznego w programie Mustang zostało ogłoszone pod koniec czerwca 2013, a zakończono go 30 września 2013. Zgłosiło się do niego 20 przedsiębiorstw, prezentujących szeroką gamę pojazdów: od lekkich samochodów terenowych po większe wozy opancerzone i minoodporne. W ramach fazy analityczno-koncepcyjnej będącej elementem dialogu, powstały studium wykonalności oraz wstępne założenia taktyczno-techniczne nowego samochodu ciężarowo-osobowego wysokiej mobilności.
Prototyp zmilitaryzowanego Forda Rangera, zaprezentowany przez WZM Poznań 10 maja podczas wizyty przedstawicieli Wojsk Obrony Terytorialnej / Zdjęcie: WZM Poznań
Dialog przeprowadzono z: konsorcjum Concept i Toyota Motor Poland oferującymi Toyotę Hilux (o nazwie własnej Łomot); konsorcjum Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMot) i AMZ Kutno proponującymi pojazd koncepcyjny Funter/Poter; MMC Consulting, będące polskim przedstawicielem AM General, z HMMWV; przedsiębiorstwem Zeszuta z samochodami Mercedes G i Jeep J8, Bees-Pol i Hobson Industries z Land Rover Defender; Fabryką Samochodów Honker z modelem Honker 2000; Auto-Hit z izraelską spółką Hatehof proponujące pojazdy Hurricane i Wolf; Ursusem (przedstawicielem izraelskiego Automotive Industries Ltd.) z pojazdem Storm 3 M-243 w dwóch wersjach; konsorcjum AMZ Kutno z JLR Polska oferującym zmodyfikowane samochody Land Rover Defender; konsorcjum Autobox z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) z pojazdem koncepcyjnym; AYCOMM wraz z tureckim Otokarem proponujące wóz Ural; niemieckim Krauss-Maffei Wegmann występującym razem z AMZ Kutno i próbującym zainteresować Wojsko Polskie pojazdem Mungo; spółką Wawrzaczek ISS z izraelskim Hatehof z koncepcyjnym samochodem osobowo-ciężarowym nazwanym Kojot; amerykańskim Navistar z pojazdem SOTV; Edison Polska, Toyota AD i Germaz mającymi w ofercie samochód Toyota Hilux; spółką Pagacz i Synowie wraz z południowoafrykańskim Paramount Group proponującym samochód Toyota Land Cruiser; oraz Polskim Holdingem Obronnym z francuskim Panhard Defense z pojazdem PVP.
Jedynym pojazdem ciężarowo-osobowym używanym w Wojsku Polskim jest obecnie Tumak, czyli HMMWV. W ramach umowy z listopada 2013 do Polski trafiło 217 takich wozów w kilku odmianach (96 M1043A2 Armament Carrier, 60 M1025A2 Armament Carrier, 31 M1097A2 Cargo-Troop Carrier, 18 M1045A2 Armament Carrier, 9 M1097A2 Shelter Carrier i 3 M1035A2 Soft-Top Ambulance), uzupełnionych w 2009 dostawami HMMWV dla Wojsk Specjalnych (m.in. 42 M1151A1 w/B1 dla JWA, JWK i JWG oraz M1165A1 Special Ops dla JWG). Wojska Specjalne uzywają także niewielkiej partii samochodów Toyota Hilux, niedawno zaś do Żandamerii Wojskowej i Wojskowej Straży Pożarnej zakupiono także wozy Isuzu D-Max/Road Ranger.
Jednak pojazdy wybrane w programie Mustang mają zastąpić przede wszystkim podstawy typ samochodu osobowo-terenowego, jakim jest Honker, występujący głównie w zmodernizowanej odmianie Honker 2000. Wozy te były produkowane w latach 1988-1997 przez Fabrykę Samochodów Rolniczych w Poznaniu, a później – po przeniesieniu montażu przez Daewoo – w Lublinie, gdzie z przerwami są wytwarzane od 2009 przez przedsiębiorstwo DZT Tymińscy/Fabryka Samochodów Honker (obecnie w niewielkich partiach, głównie w wersjach specjalistycznych).
Mustangi mają zastąpić nie tylko Honkera, ale też pozostałe w wojsku radzieckie UAZ469 (w odmianach specjalistycznych), a także eksploatowane przez armię Mercedesy-Benz klasy G (w tym model GD290TD kupowany w latach 1990. i pozyskane wraz z czołgami Leopard 2A4).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.