16 listopada br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że tego samego dnia w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego (41. BLSz) w Dęblinie wylądował jedenasty z szesnastu zamówionych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik (o nr taktycznym 7711, Części do Bielików, 2020-08-25).
Po wprowadzeniu wszystkich 16 samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik do służby w Siłach Powietrznych, Polska stanie się trzecim największym po Izraelu (30 samolotów oznaczonych jako M-346 Lavi) i Włoszech (18 T-346A), użytkownikiem tych samolotów na świecie. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
Samolot przyleciał z włoskiego lotniska Varese-Venegono, w regionie Lombardia, przy którym znajdują się zakłady montażowe tych samolotów. Kolejny egzemplarz, o nr taktycznym 7712 ma zostać przebazowany do Polski w najbliższym czasie. Co ciekawe, dostawa obu samolotów została opóźniona z powodu procedur bezpieczeństwa związanych z sytuacją pandemiczną we Włoszech. Wcześniej, 20 października br. do Dęblina przybył samolot tego typu o nr taktycznym 7710, natomiast prawdopodobnie 5 października – egzemplarz o nr 7709.
Dołączyły one do ośmiu samolotów zamówionych 27 lutego 2014. Kontrakt sprzed 6 lat obejmował również dostawę symulatorów lotu i infrastruktury naziemnej. Jego wartość wyniosła 1 436 014 762,23 zł brutto.
Samoloty z nowej partii, których dostarczono trzy z czterech egz., zamówiono 26 marca 2018 za równowartość 675 387 881,97 zł brutto. Umowa zawierała opcję na cztery kolejne samoloty, co po jej wykorzystaniu zwiększyło wartość umowy do 1 275 387 880,68 zł brutto. Aneks do umowy został podpisany 14 grudnia 2018. Dostawa wszystkich ośmiu samolotów ma nastąpić do końca października 2022, ale nie jest jasne czy na harmonogram nie wpłynie pandemia COVID-19. Samoloty M-346 Master, które otrzymały polską nazwę Bielik, stanowią główny element Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer) Sił Powietrznych RP (Kolejne cztery Bieliki dla Sił Powietrznych, 2018-12-14).
Najnowsze sukcesy programu M-346
13 lipca br. oblatano prototyp samolotu szkolno-bojowego M-346LFFA (Light Fighter Family of Aircraft). Jest to nowe oznaczenie samolotu M-346FA (Fighter Aircraft), ale w przeciwieństwie do wcześniejszego prototypu, nowy egzemplarz został zabudowany w docelowej konfiguracji. Był to pierwszy z sześciu samolotów zamówionych w ubiegłym roku przez Turkmenistan. Obecnie wszystkie już zostały zmontowane i przechodzą próby w locie. Zainteresowanie zakupem tych samolotów wyraził też ostatnio Azerbejdżan (Oblot M-346LFFA, 2020-07-21, Litening i RecceLite dla M-346FA Master, 2020-05-06, Azerbejdżan zainteresowany M-346, 2020-02-24, Pierwsze zamówienie na M-346FA, 2019-08-01).
Z kolei 11 listopada br. pojawiła się informacja, że wojska lotnicze Kataru dołączą do Międzynarodowego Ośrodka Szkoleniowego IFTS (International Flight Training School) w bazie lotniczej Galatini w prowincji Lecce, gdzie piloci będą szkolić się na M-346/T-346A należących do producenta i włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare). W 2022 ośrodek zostanie przeniesiony do bazy lotniczej Decimomannu na Sardynii (Katar zainteresowany F-35, 2020-10-10, Pierwszy F-15QA dla Kataru, 2020-04-15, Pierwszy Rafale dla Kataru, 2019-02-06).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.