30 marca amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało ze spółką Boeing, wart 1 554 398 639 USD (6,36 mld zł),  aneks do umowy dotyczący produkcji 11. partii samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. 

P-8A Poseidon to zmodyfikowany Boeing 737-800, dostosowany do roli morskiego samolotu rozpoznawczego i patrolowego. Jest przeznaczony do wykrywania oraz walki z okrętami podwodnymi i nawodnymi. Został wyposażony w radar nowej generacji AN/APY-10 z syntetyczną aperturą / Zdjęcie: Boeing

P-8A Poseidon to zmodyfikowany Boeing 737-800, dostosowany do roli morskiego samolotu rozpoznawczego i patrolowego. Jest przeznaczony do wykrywania oraz walki z okrętami podwodnymi i nawodnymi. Został wyposażony w radar nowej generacji AN/APY-10 z syntetyczną aperturą / Zdjęcie: Boeing

 

Produkcja  18 Poseidonów ma zostać zrealizowana do października 2023 w zakładach Boeinga w Renton, (Waszyngton), Huntington Beach i El Segundo (Kalifornia), Mesa (Arizona), Huntsville (Alabama) i Dallas (Teksas). Większość prac (zgodnie z dokumentem 97,45%), w tym montaż końcowy będzie mieć miejsce w zakładach w Everett koło Seattle, gdzie obecnie jest całkowicie wstrzymana produkcja modelu B737-800ERX/NG na którym bazuje P-8A Poseidon (COVID-19: Boeing wstrzymuje produkcję, 2020-03-25).

Samoloty są przeznaczone dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (8 samolotów) oraz odbiorców zagranicznych: Korei Południowej (6 samolotów) i Nowej Zelandii (4 samoloty). Poprzedni aneks, o wartości prawie 2,46 mld USD (10,07 mld zł) dotyczył dostawy 19 samolotów dla US Navy oraz Norwegii i Wielkiej Brytanii. Podpisano go 25 stycznia 2019 (Następne P-8A Poseidon, 2019-01-30). 

Analiza
Południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała o wyborze P-8A w miejsce starzejącej się floty ośmiu Lockheed P-3CK (ex-amerykańskie P-3B, zmodernizowane przez Korea Aerospace Industries) i ośmiu P-3C Orion, 25 czerwca 2018. Później podpisano umowę międzyrządową o wartości 1,9 bln KRW (6,34 mld zł). Informowano wówczas o planach rozpoczęcia odbiorów nawet w 2022, ale według najnowszych informacji Boeinga nastąpi to rok później (P-8A Poseidon dla Korei, 2018-06-27).

Z kolei wojska lotnicze Nowej Zelandii zostaną użytkownikiem czterech P-8A, zgodnie z decyzją ogłoszoną przez ministra obrony Rona Stanley’a Marka 9 lipca 2018. Później podpisano kontrakt o wartości 1,6 mld NZD (3,97 mld zł). Cały program  wymiany 6 samolotów P-3K2 Orion jest wyceniany na 2,3 mld NZD (5,71 mld zł). Sam proces rozpocznie się w 2023 (pierwsze Poseidony będą gotowe rok wcześniej). Oriony pozostają w służbie od ponad 50 lat, ale były modernizowane pod koniec lat 1980., na początku 2000. oraz w 2011. Nowe samoloty będą stacjonować w bazie lotniczej Ohakea na Wyspie Północnej (Super Hercules dla Nowej Zelandii, 2019-06-11).