25 lutego Korpus Powietrzny Izraela (Chejl ha-Awir) poinformował w mediach społecznościowych, że ministerstwo obrony zgodziło się na rekomendacje tej formacji wraz z sztabem Sił Obronnych (Cawa ha-Hagana le-Jisra’el) dotyczące wyboru amerykańskich, ciężkich śmigłowców transportowych Lockheed Martin/Sikorsky CH-53K King Stallion jako następców S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 (wywodzących się z CH-53 Sea Stallion).
Korpus Powietrzny Izraela zaprezentował w mediach społecznościowych grafikę ze śmigłowcem CH-53K King Stallion w barwach izraelskich / Grafika: Chejl ha-Awir
Według najnowszych informacji, minister obrony Izraela Beni Ganc miał zaakceptować rekomendacje przedstawione przez szefa sztabu generalnego Sił Obronnych gen. Awiwa Kochawiego i dyrektora generalnego ministerstwa obrony gen. dyw. (rez.) Amira Eshela dotyczące wyboru CH-53K. Szacuje się, że Izrael powinien zakupić około 30 nowych wiropłatów, ale szczegóły zostaną ujawnione, gdy zostanie opublikowana zgoda Departamentu Stanu USA.
8 lutego br. pojawiły się informacje o konsensusie w izraelskim rządzie i zgodzie na zakup pakietu amerykańskiego sprzętu wojskowego, w tym dwóch pierwszych samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-46A Pegasus z czterech planowanych (zamiast ośmiu), na które umowę podpisano 22 lutego, a także kolejną eskadrę samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35I Adir (Ogromny pakiet amerykańskiego uzbrojenia dla ZEA, 2020-11-11).
Według informacji z lipca 2018, rozpoczęto poszukiwania nowych śmigłowców do transportu żołnierzy, które zastąpiłyby zmodernizowane na początku lat 2000. CH-53 Sea Stallion do wersji S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 (w liczbie 18 i 5 wiropłatów), które uznano za przestarzałe i mają zostać wycofane do 2025. Początkowo brano pod uwagę fabrycznie nowe CH-47F Chinook (w najnowszej wersji), a także zmiennowirnikowce V-22 Osprey. Później także rozważano zakup 20 CH-53K (Modernizacja izraelskiego lotnictwa, 2018-07-30).
W listopadzie 2019 zdecydowano o uziemieniu na nieco ponad miesiąc wszystkich S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 ze 114. Eskadry Night Leaders i 118. Eskadry Night Riders z 8. bazy lotniczej Tel Nof. Miało to miejsce po awaryjnym lądowaniu jednego z nich 26 listopada z czternastoma osobami na pokładzie. Mimo, że wiropłat został praktycznie zniszczony, to nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń. 13 marca br. opublikowano raport z wypadku, w którym stwierdzono, że przyczyną pożaru lewego silnika turbowałowego General Electric T64-GE-413 była awaria jednego z przekaźników prowadzących do niego.
CH-53K King Stallion
Śmigłowce te zostały opracowane przede wszystkim dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) jako następcę CH-53E Super Stallion. Pierwszy prototyp zaprezentowano 4 maja 2014. Jednak po zakupie spółki Sikorsky Aircraft Corp. przez Lockheed Martin w 2015, rozpoczęto działania marketingowe mające na celu znalezienie potencjalnych użytkowników eksportowych. Obecnie śmigłowce te są oferowane niemieckim wojskom lotniczym (Luftwaffe) w programie programie STH (Schwere Transporthubschrauber), który obejmuje zakup 44-60 nowych wiropłatów. Były też oferowane Japonii (Współpraca Sikorsky z Niemcami, 2021-01-27).
Według aktualnych informacji, w zakładach Sikorsky Aircraft w Stratford w Connecticut trwa montaż końcowy ponad 30 śmigłowców CH-53K, przeznaczonych dla USMC z dostawami zaplanowanymi na 2023-2024. Formacja odebrała pierwszy seryjny egzemplarz na testy 16 maja 2018, natomiast pierwszy symulator lotu 1 maja 2020 (King Stallion tankuje w locie, 2020-04-13).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.