8 grudnia br. Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) poinformował o rozpoczęciu negocjacji ze spółką Polskie Linie Lotnicze LOT na dalsze świadczenie usług czarterowych obejmujących przewozy najważniejszych osób w państwie (VIP). Obecna umowa czarterowa, negocjowana pod koniec 2018, wygaśnie 31 grudnia 2020 (Czarter na loty VIP, 2018-12-05).
Przedłużenie umowy czarterowej z PLL LOT na loty z najważniejszymi osobami w państwie wynika z przyczyn niezależnych od Polski – niedotrzymania terminów dostaw dwóch średnich samolotów pasażerskich Boeing 737-800 w wersji biznesowej BBJ 2 z powodu pandemii COVID-19 / Zdjęcie: Björn Strey
Wartość szacowana umowy to 99 000 000 zł netto (121 770 000 zł brutto) i ma obowiązywać od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021. Decyzja o rozpoczęciu negocjacji zapadła 27 listopada br. Przedmiotem umowy są usługi czarteru za pomocą dwóch samolotów pasażerskich Embraer 175LR o numerach rejestracyjnych SP-LIG i SP-LIH.
Będzie to czwarta umowa czarterowa z PLL LOT w tej sprawie. Pierwsza została zawarta 8 czerwca 2010, co było skutkiem katastrofy smoleńskiej, rozwiązania 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie i trwałego uziemienia bliźniaczego Tu-154M Lux o nr rejestracyjnym 102. Kolejne umowy przedłużano 23 grudnia 2013, 29 grudnia 2017 i 28 grudnia 2018.
Tak jak w przypadku poprzednich umów, wśród wymogów zamawiającego są poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostęp do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą Tajne dla personelu kabinowego, pokładowego i technicznego. Ponadto, personel techniczny i operacyjny ma mieć dostęp do informacji oznaczonych Zastrzeżone. Loty czarterowe będą wykonywane zgodnie z instrukcją HEAD i zasadami ochrony statków powietrznych.
Analiza
Powodem wydłużenia umowy czarterowej pomiędzy IU MON a PLL LOT jest prawdopodobnie fakt, iż zostanie opóźniona dostawa dwóch średnich samolotów pasażerskich Boeing 737-800 w wersji biznesowej (BBJ 2, Boeing Bussines Jet 2) w konfiguracji z salonem HEAD. Początkowo miały one przylecieć 15 września i 15 listopada br., ale w związku z pandemią COVID-19 produkcja Boeinga została mocno spowolniona. Według najnowszych deklaracji amerykańskiej spółki dostawy mają rozpocząć się w marcu 2021. Samoloty otrzymają nazwy własne: Roman Dmowski i Ignacy Jan Paderewski (COVID-19: Boeing utrzymuje ograniczenia produkcji, 2020-04-09).
Polska zamówiła łącznie trzy samoloty B737-800, ale pierwszy z nich o nazwie własnej Józef Piłsudski o nr rejestracyjnym 0110, dostarczony 15 listopada 2017, to egzemplarz w wersji typowego samolotu liniowego i co istotne był to samolot już zbudowany w chwili zawarcia umowy. Wszystkie trzy samoloty zostały zamówione bowiem 31 marca 2017 za równowartość 523,6 mln USD (2,05 mld zł).
Wcześniej, 14 listopada 2016 za 440 566 300,80 zł zamówiono dwa małe samoloty do przewozu VIP typu Gulfstream G550. Przylot samolotów nastąpił 21 czerwca 2017 (nazwa własna Książę Józef Poniatowski) i 29 lipca tego samego roku (Generał Kazimierz Pułaski). Samoloty osiągnęły gotowość do wykonywania lotów o statusie HEAD w sierpniu 2018 (Szkolenie pilotów G550, 2018-06-10).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.