Podczas indonezyjskich targów obronnych IndoDefence 2018, które zaplanowano na 7-10 listopada, holenderska grupa Damen Shipyards zaprezentowała koncepcję fregaty rakietowej Omega o wyporności ponad 6 000 t. Projekt powstał z myślą o marynarkach wojennych Holandii, Belgii i Indonezji.

Koncepcja Omega charakteryzuje się dwoma superstrukturami z masztami zintegrowanymi i obniżoną sygnaturą radarową.

Koncepcja Omega charakteryzuje się dwoma superstrukturami z masztami zintegrowanymi i obniżoną sygnaturą radarową.

Zaprezentowany w Dżakarcie model spełnia wymogi wczesnej koncepcji przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej typu M dla Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej (Koninklijke Marine), jak i Belgijskiego Komponentu Morskiego (Marinecomponent), której program wspólnego zakupu zaaprobowano 25 maja 2018 (Belgijsko-holenderskie programy okrętowe, 2018-05-31).

Jednak głównym powodem międzynarodowego debiutu tej koncepcji jest indonezyjski program pozyskania fregat nowej generacji FFI (Future Frigate Indonesia), choć Holendrzy mieli okazję zaprezentować ją dwa tygodnie wcześniej podczas EuroNaval 2018 w Paryżu. Jak podkreślają projektanci, Omega nie będzie typem okrętu o określonych paramentach, ale w rzeczywistości nową linią modułowych, wielozadaniowych jednostek, które będą dostosowywane na potrzeby odbiorców. Będą zatem uzupełniać rodzinę patrolowców/korwet Sigma, których użytkownikiem jest także Indonezja w wariantach Sigma 9113 i Sigma 10514 (Meksykańska Sigma z ESSM , 2018-08-11).

Kadłub Omegi bazuje na sprawdzonej konstrukcji pochodzącej z fregat typu LCF / De Zeven Provinciën. Okręt zostanie wyposażony w hybrydowy układ napędowy CODAL złożony z 4 silników wysokoprężnych (dwa mogą pracować w trybie ekonomicznym), rozmieszczonych w przedniej i tylnej części kadłuba, a także 2 silników elektrycznych, co zapewni prędkość do 29 w. i zasięg do 5 000 mil morskich przy 18 w. Wytwarzana w tym układzie energia elektryczna pozwoli na uzyskanie zapasu dla przyszłych systemów wysokoenergetycznej broni skierowanej (np. laserowej).

Według podstawowej koncepcji, Omega ma mieć 144 m długości, 18,8 m szerokości i 6 100 t wyporności standardowej. Załoga ma liczyć do 122 oficerów i marynarzy, z możliwością zaokrętowania maksymalnie do 160 ludzi. Autonomiczność okrętu wyniesie 30 dni.

Linia wielozadaniowych jednostek Omega będzie uzupełniać rodzinę patrolowców/korwet Sigma, które dzięki swojej modułowości mogą  zostać dostosowane do wymogów użytkownika. /Grafiki: Damen Group

Linia wielozadaniowych jednostek Omega będzie uzupełniać rodzinę patrolowców/korwet Sigma, które dzięki swojej modułowości mogą zostać dostosowane do wymogów użytkownika. /Grafiki: Damen Group

Zestaw uzbrojenia i wyposażenia elektronicznego będzie zależał od wymogów użytkownika. Jednak zaprezentowane w Dżarkarcie podstawowe uzbrojenie składa się ze 127- i 76-mm armat automatycznych z rodziny Leonardo OTO Melara, 35-mm zestawów obrony bezpośredniej Rheinmetall Millennium, dwóch zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia Leonardo Hitrole z 12,7-mm km, 8 przeciwokrętowych pocisków rakietowych NSM, a także 24-komorowej uniwersalnej wyrzutni rakiet VLS typu Mk 41.

W zaprezentowanej koncepcji, okręt charakteryzuje się dwoma superstrukturami z masztami zintegrowanymi, wyposażonymi w wielofunkcyjne stacje radiolokacyjne pracujące w pasmach X i S typu APAR Block 2 oraz Sea Master 400, oparte na technologii azotku galu (GaN). Ponadto, jednostka otrzymała sonar kadłubowy Kingklip i sonar o zmiennej głębokości zanurzania CAPTAS 4.

Hangary na rufie będą w stanie pomieścić dwa średnie śmigłowce wielozadaniowe lub bezzałogowe statki powietrzne. Okręt otrzyma także dwie przestrzenie zadaniowe dla sześciu 20-stopowych kontenerów i trzech 12-metrowych łodzi hybrydowych RHIB lub bezzałogowych jednostek nawodnych i podwodnych.