20 sierpnia szef sztabu wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā), marszałek lotnictwa Birender Singh Dhanoa poinformował, że przed końcem 2019 nastąpi wycofani wszystkich zmodernizowanych samolotów myśliwskich MiG-21 Bison. Ostatnie loty szkoleniowe nastąpią we wrześniu. Co ciekawe jeszcze w marcu informowano, że samoloty zostaną wycofane do 2024, podczas gdy rok wcześniej datą końcową miał być 2022.
Najnowsze plany zakładają wycofanie indyjskich MiG-21 Bison do końca 2019, pomimo że ich następca nie został jeszcze formalnie wybrany / Zdjęcie: Bhartiya Vāyu Senā
Decyzja o przyspieszonym wycofaniu MiG-21 Bison, który według propagandy indyjskiej miał zestrzelić dwumiejscowy pakistański F-16 (w wersji BM lub D Block 52) 27 lutego 2019, wydaje się zatem co najmniej dziwna. Informacja o fałszywym zestrzeleniu, niedługo po faktycznej utracie Bisona, który został zestrzelony rzez pakistański samolot wielozadaniowy JF-17 Thunder, była powielana miesiącami. Co ciekawe, informacja pojawiła się dzień po doniesieniach medialnych o możliwym anulowaniu modernizacji zespołu napędowego samolotów myśliwsko-bombowych SAPECAT Jaguar i zakupienie w ich miejsce dodatkowych Su-30MKI, co skutkowałoby uziemieniem i prawdopodobnie wycofaniem tych pierwszych (Koniec indyjskich Jaguarów?, 2019-08-21).
MiG-21 Bison otrzymał radar Fazostron Kopio. Jest w stanie jednocześnie śledzić 8 celów powietrznych i atakować 2 z nich za pomocą półaktywnie kierowanego radarem rakietowego pocisku klasy powietrze-powietrze Wympieł R-27. Według źródeł rosyjskich wariant ten miałby odpowiadać wczesnej wersji F-16A/B Block 15. Indie zmodernizowały dodatkowo awionikę, dzięki czemu piloci otrzymali celownik nahełmowy i możliwość używania pocisków rakietowych, takich jak Wympieł R-73 (Indie zamówiły 1000 rosyjskich pocisków, 2019-08-04).
Obecnie Indie użytkują 244 samoloty MiG-21 Bison, które miały zostać wycofane wraz z 84 myśliwcami bombardującymi MiG-27ML. Przetarg na ich następcę został rozpisany 11 kwietnia 2018. Hindusi planują zakup 110 nowych samolotów o potencjalnej wartości 580-850 mld INR (30,5–45 mld zł). Ministerstwo Obrony przesłało zapytanie o informację w tej sprawie do Boeinga (który oferuje F/A-18E/F Super Hornet), Lockheed Martin (F-16C/D Block 70/72), Eurofightera (Typhoon), Saaba (JAS 39E Gripen) i RSK MiG (MiG-35) (Indyjski przetarg na samoloty, 2018-04-09). Lockheed Martin przestawił swoją ofertę 19 lutego 2019 podczas wystawy lotniczej Aero India w Bangalore. Amerykanie zaoferowali samolot wielozadaniowy F-21, bazujący na głęboko zmodyfikowanym płatowcu F-16 (Aero India 2019: F-21 dla Indii, 2019-02-21).
W 1961 Indie zdecydowały się na zakup radzieckich MiG-21FL/PF. Samoloty wprowadzono do służby w 1964, a dwa lata później rozpoczęto produkcję na licencji jako Typ 77 w zakładach Nasik, należących do Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w pobliżu Bombaju. Samoloty miały pełnić początkowo 30-letnią służbę, ale wycofano je 11 grudnia 2013, po 49 latach. W 1971 zakłady HAL rozpoczęły produkcję zmodernizowanej wersji MiG-21M jako Typ 88. Samoloty w liczbie 158 dostarczono odbiorcy w latach 1973-1981. Wycofano je w 2015.
Ostatnim wariantem produkowanym w Indiach był MiG-21bis. W latach 1977-1984 wyprodukowano 295 z nich. Po serii katastrof z ich udziałem w latach 1990. zdecydowano się na zmodernizowanie do standardu MiG-21 Bison. Łącznie wszystkich wersji MiG-21 dostarczono dla Bhartiya Vāyu Senā w liczbie około 1200 egzemplarzy (z czego 946 wyprodukowano na licencji). Około 400 z nich utracono w wyniku katastrof.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.