23 kwietnia służba prasowa amerykańskich wojsk lądowych (US Army) poinformowała, że 5. batalion 4. Pułku Artylerii Obrony Powietrznej (5th Battalion, 4th Air Defense Artillery Regiment, 5-4 ADA) w garnizonie Ansbach w niemieckiej Bawarii otrzymał pierwsze zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense) na podwoziu kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1 (USA wyślą dodatkowych żołnierzy do Niemiec).
Amerykańskie wojska lądowe rozmieściły w Niemczech pierwsze zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD na podwoziu kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1 / Kpt. Jordan Allen, US Army
Według dostępnych informacji do jednostki podległej 10. Dowództwu Obrony Powietrzno-Rakietowej US Army (10th Army Air and Missile Defense Command) przekazano co najmniej 2 pojazdy, a do września br. trafią tam łącznie 32 wozy bojowe tego typu. Będą służyć do obrony sił manewrowych przed zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków latających, śmigłowców i niewielkich samolotów (Dozbrajanie Strykerów US Army).
Batalion 5-4 ADA został reaktywowany w październiku 2018 i był pierwszą dedykowaną obronie powietrznej jednostką US Army sformowaną w ciągu prawie 13 lat. W 2020 osiemnastu żołnierzy z tego batalionu zostało wybranych do przeprowadzenia 6-miesięcznej wstępnej oceny operacyjnej z prototypowymi zestawami IM-SHORAD na poligonie White Sands w Nowym Meksyku (US Army testuje IM-SHORAD).
Wdrożenie IM-SHORAD najpierw w Europie nie jest pierwszą taką decyzją amerykańskiego dowództwa w ostatnich latach. To właśnie jednostki US Army w Niemczech w 2018 jako pierwsze testowały kołowe bojowe wozy piechoty M1296 Stryker ICV-D (Dragoon), jak też transportery Stryker, uzbrojone w eksperymentalny system laserowy MEHEL 2.0 (Mobile Expeditionary High Energy Laser) (Testy M1296 ICV-D w Europie, Stryker MEHEL 2.0 w Europie).
Wprowadzając pierwsze zestawy IM-SHORAD na uzbrojenie, US Army wprowadziła również pewien bałagan informacyjny, jeśli chodzi o oznaczenia. Komunikat prasowy mówi bowiem o systemie M-SHORAD (Mobile Short Range Air Defense). I faktycznie pod takim akronimem była prowadzona inicjatywa od czerwca 2016, która miała na celu zwiększenie zdolności przeciwlotniczych US Army, razem przywracanymi do służby operacyjnej zestawy AN/TWQ-1 Avenger Air Defense System na wzmocnionym podwoziu M1097 HMMWV. W międzyczasie zmieniono oznaczenie, co sugerowało, iż system na podwoziu Stryker A1 będzie rozwiązaniem tymczasowym, przed wprowadzeniem docelowego (50 kW laser dla Strykerów, Następca Stingera w US Army na start).
Jeśli chodzi zaś o wdrażane do służby zestawy, to 28 z nich zostało zamówionych 30 września 2020 w ramach aneksu do umowy ramowej o wartości 230 mln USD (co oznacza, że do Niemiec trafią również cztery prototypy systemu, wcześniej testowane od sierpnia 2020). Docelowo, do 2024 planowany jest zakup 144 zestawów IM-SHORAD, które trafią do czterech batalionów obrony powietrznej, w ramach Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT) (US Army zamawia IM-SHORAD).
Opis
Wdrażany system obrony powietrznej IM-SHORAD składa się ze zmodernizowanego podwozia Stryker A1 z podwójnym dnem kadłuba (Double V-Hull), oznaczonego jako Stryker DVH A1. System uzbrojenia składa się z dostarczonego przez spółkę Leonardo DRS bezzałogowego systemu wieżowego Moog Reconfigurable Integrated-weapons Platform (RiwP) z systemem kierowania ogniem, czterema radarami RADA RPS-42 MHR AESA (Multi-mission Hemispheric Radar) pracującymi w paśmie S i głowicą optoelektroniczną L3Harris Wescam MX-GCS oraz wyrzutniami czterech pocisków przeciwlotniczych FIM-92J Stinger i czterech przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114L Hellfire (które zostaną zastąpione przez nowe AGM-179 JAGM), 30-mm armaty automatycznej M230LF i 7,62-mm karabinu maszynowego M240. Ponadto, pojazd wyposażony został pakiet wyposażenia elektronicznego Curtiss-Wright VICTORY (Vehicular Integration for C4ISR/EW Interoperability), umożliwiający przesyłanie danych pomiędzy poszczególnymi stanowiskami załogi pojazdu (M-SHORAD dla Strykerów).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.