26 kwietnia 2018 podczas berlińskich targów ILA 2018, przedstawiciele koncernów Airbus, Leonardo i Dassault Aviation zaprezentowali pełnowymiarową makietę bezzałogowego statku latającego EuroMALE, wcześniej znanego pod kryptonimem RPAS.
EuroMALE ma być przyszłym europejskim bsl dalekiego zasięgu, służącym do zadań wywiadowczych i rozpoznawczych
Uroczysta prezentacja EuroMALE odbyła się z udziałem dyrektora wykonawczego działu Airbus Defence and Space Dirka Hoke’a, dyrektora generalnego Dassault Aviation, Erica Trappiera i dyrektora zarządzającego Leonardo Aircraft Lucia Valerio Cioffiego. Obecni byli przedstawiciele Elettronica, Hensoldt, Indra oraz Thales czyli podwykonawców projektu.
Makieta została wyposażona w inną podkadłubową głowicę optoelektroniczną niż prezentowana we wcześniejszym RPAS MALE. Zmianie uległa również koncepcja napędu. Obecnie są to dwa śmigła pchające / Zdjęcia: Airbus
Opracowanie nowego bezzałogowca dalekiego zasięgu to projekt międzynarodowy , w który zaangażowane są Włochy, Hiszpania, Francja i Niemcy. Wcześniej, podczas targów przedstawiciele producentów z dwóch ostatnich państw podpisali porozumienie ws. opracowania i budowy wielozadaniowego samolotu bojowego przyszłości (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26).
Prezentacja makiety EuroMALE miała miejsce po prawie dwuletnim okresie prac badawczych, analiz i procedur potrzebnych do powołania międzynarodowego konsorcjum. Środki na prace badawczo-rozwojowe przyznała Europejska Organizacja jednocząca współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR). Bsl nowej generacji ma być przeznaczony do zadań wywiadowczych, obserwacji i rozpoznania obiektów lądowych i morskich oraz identyfikacji i namierzania celów w dzień i nocy. Ma wykorzystywać nową głowicę optoelektroniczną pracującą m.in. w podczerwieni. Oblot prototypu EuroMALE zaplanowano na 2023, a wejście do służby w połowie dekady.
Zaprezentowana makieta jest napędzana zespołem napędowym z dwoma śmigłami odpychającymi. W pierwotnym projekcie (RPAS MALE ), opracowanym dwa lata temu, konstruktorzy zaproponowali silniki odrzutowe turbowentylatorowe. Zauważalna jest także różnica w wyglądzie podkadłubowej głowicy optoelektronicznej oraz brak zintegrowanych ze skrzydłami zasobników.
EuroMALE mają być modułowe i dostosowane do operowania z lotnisk NATO, UE czy też pod kontrolą ONZ. Dzięki integracji z systemami C4ISR (Command, Control, Communication, Computer and Intelligence) oraz zarządzającymi cywilnym ruchem lotniczym, bsl będą zdolne do bezpiecznego operowania nad gęsto zaludnionymi państwami Europy.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.