26 kwietnia 2018 podczas berlińskich targów ILA 2018, przedstawiciele koncernów Airbus, Leonardo i Dassault Aviation zaprezentowali pełnowymiarową makietę bezzałogowego statku latającego EuroMALE, wcześniej znanego pod kryptonimem RPAS.

EuroMALE ma być przyszłym europejskim bsl dalekiego zasięgu, służącym do zadań wywiadowczych i rozpoznawczych

EuroMALE ma być przyszłym europejskim bsl dalekiego zasięgu, służącym do zadań wywiadowczych i rozpoznawczych

Uroczysta prezentacja EuroMALE odbyła się z udziałem dyrektora wykonawczego działu Airbus Defence and Space Dirka Hoke’a, dyrektora generalnego Dassault Aviation, Erica Trappiera i dyrektora zarządzającego Leonardo Aircraft Lucia Valerio Cioffiego. Obecni byli przedstawiciele Elettronica, Hensoldt, Indra oraz Thales czyli podwykonawców projektu.

Makieta została wyposażona w inną podkadłubową głowicę optoelektroniczną niż prezentowana we wcześniejszym RPAS MALE. Zmianie uległa również koncepcja napędu. Obecnie są to dwa śmigła pchające / Zdjęcia: Airbus

Makieta została wyposażona w inną podkadłubową głowicę optoelektroniczną niż prezentowana we wcześniejszym RPAS MALE. Zmianie uległa również koncepcja napędu. Obecnie są to dwa śmigła pchające / Zdjęcia: Airbus

Opracowanie nowego bezzałogowca dalekiego zasięgu to projekt międzynarodowy , w który zaangażowane są Włochy, Hiszpania, Francja i Niemcy. Wcześniej, podczas targów przedstawiciele producentów z dwóch ostatnich państw podpisali porozumienie ws. opracowania i budowy wielozadaniowego samolotu bojowego przyszłości (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26).

Prezentacja makiety EuroMALE miała miejsce po prawie dwuletnim okresie prac badawczych, analiz i procedur potrzebnych do powołania międzynarodowego konsorcjum. Środki na prace badawczo-rozwojowe przyznała Europejska Organizacja jednocząca współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR). Bsl nowej generacji ma być przeznaczony do zadań wywiadowczych, obserwacji i rozpoznania obiektów lądowych i morskich oraz identyfikacji i namierzania celów w dzień i nocy. Ma wykorzystywać nową głowicę optoelektroniczną pracującą m.in. w podczerwieni. Oblot prototypu EuroMALE zaplanowano na 2023, a wejście do służby w połowie dekady.

Zaprezentowana makieta jest napędzana zespołem napędowym z dwoma śmigłami odpychającymi. W pierwotnym projekcie (RPAS MALE ), opracowanym dwa lata temu, konstruktorzy zaproponowali silniki odrzutowe turbowentylatorowe. Zauważalna jest także różnica w wyglądzie podkadłubowej głowicy optoelektronicznej oraz brak zintegrowanych ze skrzydłami zasobników.

EuroMALE mają być modułowe i dostosowane do operowania z lotnisk NATO, UE czy też pod kontrolą ONZ. Dzięki integracji z systemami C4ISR (Command, Control, Communication, Computer and Intelligence) oraz zarządzającymi cywilnym ruchem lotniczym, bsl będą zdolne do bezpiecznego operowania nad gęsto zaludnionymi państwami Europy.