Przejdź do serwisu tematycznego

ILA 2024: Bezzałogowy lojalny skrzydłowy od Airbusa

Podczas nadchodzących targów ILA Berlin Air Show, europejska spółka Airbus Defence and Space zaprezentuje koncepcję bezzałogowego lojalnego skrzydłowego, nazwaną po prostu jako Wingman.

W poniedziałek, 3 czerwca 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) ogłosiła, że podczas nadchodzących targów ILA Berlin Air Show (5-9 czerwca) zaprezentuje koncepcję bezzałogowego lojalnego skrzydłowego, nazwaną po prostu jako Wingman.

Grafika: Airbus Defence and Space

W stolicy Republiki Federalnej Niemiec zostanie zaprezentowany model w skali 1:1, który ma przedstawiać koncepcję bezzałogowego samolotu bojowego będącego wsparciem dla załogowego Eurofigthera Typhoona podczas misji zwiększonego ryzyka. Warto zauważyć, że niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) wyrażały wcześniej zainteresowanie takim bezzałogowym lokalnym skrzydłowym (ang. Loyal Wingman) dla nowo opracowywanego wariantu samolotu walki radioelektronicznej Eurofigther Typhoon EK.

Wingman jest również przedstawiany jako projekt bardziej krótkoterminowy, który poprzedzi większe plany związane z programem samolotu wielozadaniowego 6. generacji FCAS (Future Combat Air System) na lata 2040. dla którego powstanie bezzałogowiec wsparcia.

Model samolotu Wingman wykazuje wszystkie przewidywane wymagane wymagania operacyjne, takie jak zredukowany przekrój radarowy (RCS), integracja różnych typów uzbrojenia, zaawansowane czujniki, systemy łączności i rozwiązania dla koncepcji zespołów załogowo-bezzałogowych statków powietrznych (MUM-T). Jak podkreśla Airbus, prezentowany model jest jedynie podstawą do opracowania docelowego samolotu, jeśli trafi do produkcji seryjnej.

Niemieckie siły powietrzne przedstawiły wyraźne zapotrzebowanie na bezzałogowy statek powietrzny, działający wraz z załogowymi samolotami bojowymi i wspierający ich misje, zanim system FCAS będzie gotowy do działania w latach 2040., powiedział Michael Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space. Odpowiedzią jest nasza koncepcja Wingmana. Będziemy dalej rozwijać i udoskonalać tę innowację opracowaną w Niemczech, tak abyśmy ostatecznie mogli zaoferować niemieckim siłom powietrznym niedrogie rozwiązanie o wydajności, której potrzebują, aby zmaksymalizować efekty i zwiększyć siłę floty myśliwców w latach 2030.

Do zadań Wingmana mogą należeć rozpoznanie, walka radioelektroniczna i niszczenie celów na ziemi lub w powietrzu za pomocą precyzyjnej amunicji lub pocisków rakietowych. Piloci załogowych statków powietrznych pełniący funkcję „samolotów dowodzenia” zawsze będą mieli kontrolę nad bezzałogowcem. Zawsze będą ostatecznym organem decyzyjnym (koncepcja człowieka w pętli; man-in-the-loop), wykorzystując jednocześnie atut w postaci osłony i mniejszego narażenia na ryzyko, jakie zapewnia delegowanie zadań taktycznych systemom bezzałogowym. Dodatkowy nacisk położono na zwiększenie ogólnej masy bojowej w przystępny sposób, tak aby siły powietrzne mogły dorównać liczbie sił przeciwnika.

Analiza

Zaprezentowany samolot charakteryzuje się płatowcem bezogonowym w układzie kaczki (co wskazuje na wysoką manewrowość), z pojedynczym wlotem powietrza zaprojektowanym zgodnie z wymogami efektywności naddźwiękowej (Diverterless Supersonic Inlet, DSI), prowadzącym do silnika turbowentylatorowego z płaską dyszą wylotową – wskazuje to na projektowaną prędkość ponaddźwiękową samolotu.

Zastosowano także skrzydło rozmyte o obrysie trójkątnym z płaskim i opływowym kadłubem, co ma wynikać z zapowiedzianej charakterystyki stealth. Również kamuflaż zaprezentowany na ilustracji wskazuje na koncepcję zastosowania materiałów absorbujących fale radarowe. Na nosie samolotu można zauważyć czujnik elektrooptyczny w podczerwieni, a na kadłubie inne elementy, takie jak anteny i sensory, a także prawdopodobnie adapter do sztywnego bomu tankowania w locie.

Grafika w żaden sposób nie prezentacji w jaki sposób będzie przenoszone uzbrojenie: czy będą to węzły podskrzydłowe lub/i podkadłubowe (co jednak zaburzy niski przekrój radarowy i zwrotność) czy raczej wewnętrzna komora lub komory uzbrojenia.

Warto przypomnieć, że 5 listopada 2019 Airbus zaprezentował demonstrator technologii bojowego, bezzałogowego statku latającego (bbsl) o obniżonej wykrywalności LOUT (Low Observable UAV Testbed). Ostatnio prezentowano też model ciężkiego Heavy-RC. Jak widać w Airbusie badane są różne koncepcje lojalnego skrzydłowego.

AKTUALIZACJA

Zgodnie z ujawnionymi podczas ILA 2024 informacjami, Wingman ma 15,54 m długości (50,96 stóp), 12 m rozpiętości skrzydeł (39,37 stopy) i 2,53 m wysokości (8,3 stopy). Powierzchnia skrzydeł wynosi 61,22 m kw. (659 st. kw.).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X