Przejdź do serwisu tematycznego

HSW prezentuje dowódczego Warana na POLSECURE

Podczas III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Huta Stalowa Wola zaprezentowała dowódczy wariant Taktycznego Pojazdu Wielozadaniowego Waran 4×4.

Na zaplanowanych na 23-25 kwietnia br. III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE 2024 w Targach Kielce, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) zaprezentowała dowódczy wariant Taktycznego Pojazdu Wielozadaniowego Waran 4×4.

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Konstrukcja platformy Waran 4×4 jest modułowa, co omawiano podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach. Tam też zaprezentowano kołowy niszczyciel czołgów Ottokar-Brzoza, już zamówiony przez Agencję Uzbrojenia dla Wojska Polskiego, wcześniej ujawniony pojazd z wyrzutnią Bezzałogowych Systemów Poszukiwawczo-Uderzeniowych (BSP-U) Gladius, czy będący póki co propozycją polskiego przemysłu system zwalczania bezzałogowców (BSL).

Teraz na POLSCECURE zaprezentowaną nową konfigurację Warana jako wozu dowodzenia Dywizjonowego Modułu Ogniowego (DMO) szczebla dywizji Wojsk Rakietowych i Artylerii (WRiA). W tej konfiguracji jest oferowany bowiem od ubiegłego roku jako kluczowy element systemów dowodzenia i rozpoznania dla przyszłej 155-mm haubicy na podwoziu kołowym Kryl oraz 122-mm artylerii rakietowej Langusta, jak również wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar-A (M142 HIMARS), Homar-K (K239 Chunmoo), zmodernizowanej Langusta-M lub wspomnianym Ottokar-Brzoza.

Waran 4×4

Pojazd opracowano z czeskim partnerem z Tatra Export (część Tatra Trucks, należącej do Czechoslovak Group i Promet Group) na mocy porozumienia z 8 września 2020, zawartego na XVIII MSPO, zakładającego zaprojektowanie oraz dostawę gotowego pojazdu opancerzonego w układzie napędowym 4×4 wraz z dokumentacją techniczną kabiny umożliwiającą produkcję w Polsce. Punktem wyjścia dla przyszłego Warana był czeski Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372 linii Force, który był już prezentowany na XVII MSPO w 2019.

Jednak, jak podkreśla Huta Stalowa Wola, Waran został głęboko przebudowany i zmodyfikowany w Polsce, aby spełnić wymagania Wojsk Rakietowych i Artylerii. Zarówno wozy dowodzenia, jak i pojazdy-nośniki uzbrojenia zostały zaprojektowane i zabudowane w Polsce z uwzględnieniem wymaganych systemów łączności oraz zarządzania polem walki.

Warana wyposażono w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (alternatywnie chłodzony powietrzem Cummins ISL o mocy 270 kW) wraz z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Allison 4500SP, co zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h na drodze utwardzonej i zasięgiem jazdy do 700 km. Charakteryzuje się ochroną balistyczną poziomu od 2 do 4 i przeciwminową poziomu od 2a/2b do 3a/2b według normy STANAG 4569.

Masa własna Warana wynosi 13 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 18 000 kg. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m, rowy o szerokości 0,9 m, pochylenie wzdłużne terenu do 45º i poprzeczne do 32º, może też bez przygotowania brodzić do głębokości 1,2 m. Waran może być użytkowany w zakresie temperatur otoczenia od -32 ºC do +49 ºC. Prześwit jest regulowany i wynosi od 260 mm do 430 mm.

Podstawę konstrukcji stanowi centralna rura szkieletowa o średnicy ok. 400 mm. Składa się z modułów, między którymi montowane są przekładnie zębate przenoszące siłę z umieszczonych wewnątrz wałów napędowych na wahliwe półosie. W konstrukcji nie występuje konieczność przenoszenia momentu przez przeguby Cardana. Takie rozwiązanie sprawia, że przekładnie i wały nie są narażone na uszkodzenia spowodowane przeszkodami napotkanymi podczas jazdy w terenie. Według HSW, podwozie cechuje się doskonałymi parametrami jezdnymi.

Dużą zaletą tego rozwiązania jest modułowa konstrukcja, umożliwiającą łatwą rozbudowę pojazdu. Pozwala np. na bardzo prostą rekonfigurację z wyjściowego układu napędowego 4×4 do wariantu 6×6 czy 8×8, a także na wprowadzenie dodatkowych systemów. Modułowa budowa podwozia stosowana w szerokiej gamie pojazdów wojskowych ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji.

Huta Stalowa Wola oferuje możliwość zabudowany następującego wyposażenia:

  • systemu kierowania ogniem,
  • systemu łączności wewnętrznej i zewnętrznej UKF+KF,
  • zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (zsmu) lub obrotnicy,
  • nawigacji bezwładnościowej (inercyjnej),
  • systemu filtrowentylacji,
  • systemu przeciwpożarowego i tłumienia wybuchów,
  • systemu ostrzegania przed opromieniowaniem laserowym i samoosłony z zespołem wyrzutni granatów dymnych,
  • dodatkowego agregatu prądotwórczego,
  • systemu ogrzewania i klimatyzacji w czasie postoju,
  • systemu ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia,
  • wyciągarki do samoewakuacji,
  • opon wyposażonych we wkładki run-flat i układ centralnego pompowania kół,
  • zestawu wyposażenia umożliwiającego maskowanie wozu.

Waran 4×4 można skonfigurować do następujących wariantów:

  • wozu dowodzenia,
  • wielozadaniowego pojazdu Wojsk Specjalnych,
  • artyleryjskiego wozu rozpoznawczego,
  • wozu rozpoznania stanowisk artyleryjskich,
  • wozu oficera łącznikowego,
  • platformy dla systemów przeciwpancernych pocisków kierowanych jako lekki niszczyciel czołgów,
  • wozu rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych,
  • nosiciela lekkich systemów uzbrojenia,
  • wozu dowódcy plutonu radiolokacyjnego,
  • platformy dla patroli rozminowania wykonujących unieszkodliwianie improwizowanych ładunków wybuchowych,
  • pojazdu do przewozu personelu i sprzętu taktycznych zespołów kontroli obszaru powietrznego.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X