Brytyjska spółka Supacat, należąca do grupy SC, poinformowała o dostawie pierwszego egzemplarza samochodu terenowego HMT Extenda MK2 w wariancie 6×6, których niesprecyzowaną liczbę zamówiła jednostka specjalna norweskich sił zbrojnych FSK (Forsvarets Spesialkommando).

Pojazdy terenowe HMT Extenda MK2 będą przeznaczone do realizacji zadań patrolowych w jednostce specjalnej norweskich sił zbrojnych FSK / Zdjęcie: Supacat

Pojazdy terenowe HMT Extenda MK2 będą przeznaczone do realizacji zadań patrolowych w jednostce specjalnej norweskich sił zbrojnych FSK / Zdjęcie: Supacat

Informacja o dostawie, która odbyła się 30 maja, ujrzała światło dzienne dopiero 7 czerwca. Uroczystość przekazania pierwszego seryjnego pojazdu miała miejsce w zakładach Supacat w Honiton, w hrabstwie Devon. Umowa o wartości 23 mln GBP (112,34 mln zł) pomiędzy Supacat a norweską agencją uzbrojenia FLO/NDLO (Forsvarets logistikkorganisasjon), dotycząca zakupu na nieokreślonej liczby samochodów terenowych HMT Extenda MK2 (drugiej generacji) została podpisana 6 maja 2015 (FFG ACSV dla Norwegii, 2018-06-05). Program, mający wyłonić dostawcę nowych pojazdów dla wojsk specjalnych, rozpoczął się w 2011. Pojazd przeznaczony do przeprowadzenia testów przez FSK, został dostarczony odbiorcy na początku 2017. Dostawy seryjnych egzemplarzy miały mieć miejsce rok później i potrwać do 2019.

Brytyjska spółka otrzymała zlecenie na dostarczenie HMT Extenda MK2 bez wyposażenia dodatkowego, które zostanie zabudowane już w Norwegii. Będzie to dodatkowa ochrona balistyczna i przeciwminowa, zasobniki do realizacji różnych zadań, systemy uzbrojenia i łączności, wyposażenie ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition And Reconnaissance) i ochrony osobistej żołnierzy. Producent zobowiązał się do realizacji programu wsparcia technicznego pojazdów przez cały okres eksploatacji w norweskich siłach zbrojnych. HMT Extenda MK2 będą służyły do realizacji zadań patrolowych i rozpoznawczych w FSK.

Analiza
Rodzina pojazdów transportowych wysokiej mobilności Supacat HMT (High Mobility Transporter) obejmuje modele HMT 400 (4×4) HMT 600 (6×6), HMT 800 (8×8) oraz HMT Extenda, w którym istnieje możliwość rekonfiguracji układu napędowego 6×6 na 4×4 poprzez usunięcie jednej osi. HMT 400, pierwszy z rodziny, został opracowany w połowie 1999. Ich rozwój nastąpił dzięki zaangażowaniu koncernu Lockheed Martin. HMT 400 ma 5,93 m długości, natomiast HMT 600 i Extenda 7,04 m. Szerokość wszystkich wariantów to 2,05 m, a prędkość maksymalna wynosi 120 km/h. 

W 2001 brytyjskie Dowództwo Operacji Specjalnych (UKSF) zamówiło 65 pojazdów HMT 400, które otrzymały oznaczenie Minacity i rozpoczęły zastępowanie pojazdów Land Rover 110 w Afganistanie w latach 2003-2004. Zmodyfikowany wariant specjalistyczny Jackal zastąpił z kolei Land Rover Wolf WMIK i Snatch Land Rover. W 2003 zamówiono 300 pojazdów w wersji HMT 600 pod zabudowę wariantu specjalistycznego w ramach Project Soothsayer. Program anulowano jednak w połowie 2009. Podobny los spotkał rok wcześniej lekki system rakietowy LIMAWS(R) i lekką armatohaubicę LIMAWS(G), dla których wybrano podwozia HMT 600 i HMT 800.

W 2004 jednostka US Army Delta Force zamówiła 47 pojazdów HMT 400 Marauder w tej samej konfiguracji co brytyjski Minacity. Pierwszymi odbiorcami wariantu HMT Extenda MK1 (pierwszej generacji) były duńska jednostka specjalna Jægerkorpset (15 pojazdów w 2006) i australijski SASR, który zamówił 31 pojazdów oznaczonych jako SOV-SR (Special Operations Vehicle-Special Reconnaissance), lecz z powodów technicznych zrezygnowano z ich zakupu w 2011. Nowozelandzki NZSAS zamówił nieokreśloną liczbę pojazdów wariantu australijskiego w 2016, którego dostawy zrealizowano do końca 2017. Zakupem pojazdów z rodziny HMT jako następcy HMMWV było zainteresowane kanadyjskie Dowództwo Operacji Specjalnych (CANSOFCOM), ale ostatecznie plany porzucono w 2010, z powodu niespełnienia wszystkich wymagań taktyczno-technicznych.