13 kwietnia 2018 podczas wizyty księcia Muhammada ibn Salmana w Hiszpanii, przedstawiciele przedsiębiorstwa stoczniowego Navantia podpisali porozumienie z Saudi Arabian Military Industries (SAMI) o budowie i dostawie pięciu oceanicznych korwet, bazujących na typie Avante 2200 (POVZEE), dla marynarki wojennej Arabii Saudyjskiej (RSNF).

Jedynym użytkownikiem hiszpańskich oceanicznych korwet typu Avante 2200 (POVZEE), jest Wenezuela, która użytkuje dostarczone w latach 2011-12 cztery jednostki oznaczone jako typ Guaiqueri. / Zdjęcie: Navantia

Jedynym użytkownikiem hiszpańskich oceanicznych korwet typu Avante 2200 (POVZEE), jest Wenezuela, która użytkuje dostarczone w latach 2011-12 cztery jednostki oznaczone jako typ Guaiqueri. / Zdjęcie: Navantia

Rząd Arabii Saudyjskiej i Navantia podpisały list intencyjny (LOI) ws. projektu, konstrukcji oceanicznych korwet, w tym ich systemów zarządzania walką CMS (Combat Management System). Program budowy i dostaw pięciu jednostek, bazujących na typie Avante 2200 szacuje się na około 2,2-4,4 mld EUR (9,18-18,35 mld zł). W kwocie zamyka się dostawa podsystemów, finansowanie programów eksploatacji i szkolenie załóg. Ponadto, hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe podpisało memorandum porozumienia (MOA) z SAMI o utworzeniu spółki joint venture, która pomoże dostarczyć jednostki odbiorcy.

Według SAMI, nowa spółka zajmie się zarządzaniem programem dostaw, integracją i instalacją systemów CMS, inżynierią i architekturą systemów pokładowych, projektowaniem wyposażenia i oprogramowania, symulacją i modelowaniem prototypu oraz testowaniem i weryfikacją konstrukcji. Spółka pozwoli na utworzenie około tysiąca nowych miejsc pracy w Arabii Saudyjskiej, a przewidywane jej dochody przekroczą 8 mld USD (27 mld zł) do 2030. Niewykluczone, że spółka będzie zaangażowana w przyszłych programach morskich wspólnie z Navantią.

Hiszpańsko-saudyjskie negocjacje, które trwały od 2016, przewidywały również rozbudowę bazy marynarki wojennej RSNF, w której będą stacjonować przyszłe korwety, a także zapewnienie infrastruktury wsparcia eksploatacji jednostek. Dokładne szczegóły planowanego wariantu saudyjskiego oceanicznych korwet typu Avante 2200 nie są jeszcze znane. Jedynym użytkownikiem hiszpańskich okrętów jest Wenezuela, która użytkuje dostarczone w latach 2011-12 cztery jednostki zwane typem Guaiqueri.

Analiza
Zgodnie z informacjami producenta, korwety typu Avante 2200 mają 98,9 m długości, 13,6 m szerokości, zanurzenie 4,1 m oraz wyporność całkowitą 2 419 t. Napęd w układzie CODAD (Combined diesel and diesel) składa się z czterech silników wysokoprężnych MTU 12V-1163-TB93 o mocy 4 440 kW (5 950 KM) i dwóch wałów napędowych ze śrubami Wärtsilä 5C11 CP. Pozwala to na rozwinięcie prędkości maksymalnej do 28 węzłów (44 km/h) oraz zasięgu do 5 000 mil morskich (9 260 km) przy 18 węzłach (33 km/h). Załogę stanowi 32 oficerów i 60 marynarzy. Autonomiczność wynosi 21 dni.

Uzbrojenie wariantu Guaiqueri sił morskich Wenezueli (Armada Bolivariana de Venezuela) stanowią pojedyncza 76-mm morska armata automatyczna OTO Melara, 35-mm system obrony bezpośredniej Rheinmetall Oerlikon GDM-008 (Millennium Gun) oraz dwa 12,7-mm karabiny maszynowe. Wyposażenie stałe stanowi pojedynczy 10-tonowy śmigłowiec (NH90, AB-212, AB-412 lub AS-565 Panther) dla którego umieszczono hangar na rufie oraz dwie 5,5-metrowe łodzie hybrydowe RHIB.

Jednak konstrukcja korwet pozwala również na przekształcenie ich w małe jednostki rakietowe. Producent oferuje zintegrowanie dodatkowo 8-komorowej pionowej wyrzutni rakiet VLS dla pocisków przeciwlotniczych oraz dwóch poczwórnych wyrzutni pocisków przeciw-okrętowych lub do atakowania innych celów powierzchniowych. Ponadto, możliwa jest instalacja dwóch poczwórnych wyrzutni lekkich torped ZOP oraz dwóch 12-prowadnicowych wyrzutni celów pozornych dla głowic naprowadzanych drogą radiową i na podczerwień.