13 maja Ministerstwo Obrony Hiszpanii wznowiło program kołowych transporterów opancerzonych VCR (Vehiculos de Combate a Ruedas) Dragón 8×8 po wstrzymaniu go wraz z końcem ubiegłego roku. Szefowa resortu obrony, Margarita Robles, podpisała rozporządzenie wykonawcze, umożliwiające utworzenie spółki joint venture, która zajmie się produkcją rodziny pojazdów nowej generacji.

Całkowita liczba kołowych transporterów opancerzonych VCR Dragón 8x8, na jakie istnieje zapotrzebowanie hiszpańskich wojsk lądowych to 998 egzemplarzy w 13 wersjach specjalistycznych. Według wcześniejszego harmonogramu, dostawy partii pierwszych 348 z nich miały zakończyć się do 2022. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Hiszpanii

Całkowita liczba kołowych transporterów opancerzonych VCR Dragón 8×8, na jakie istnieje zapotrzebowanie hiszpańskich wojsk lądowych to 998 egzemplarzy w 13 wersjach specjalistycznych. Według wcześniejszego harmonogramu, dostawy partii pierwszych 348 z nich miały zakończyć się do 2022. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Hiszpanii

W skład nowo powstającej grupy wejdą rodzime spółki przemysłu obronnego Indra Sistemas, Santa Bárbara Sistemas, Sapa Placencia i Escribano Mechanical & Engineering. Zostanie rozpisany powtórnie przetarg, aby w trzecim kwartale 2020 móc podpisać umowę produkcyjną na pierwszą partię kołowych transporterów opancerzonych VCR Dragón 8×8.

Spółka joint venture pozwoli na utrzymanie co najmniej 70-procentowego udziału hiszpańskiego przemysłu obronnego w programie, a co za tym idzie utworzeniem 650 miejsc pracy w spółkach bezpośrednio zaangażowanych w program oraz ponad 1000 miejsc u podwykonawców w regionach Asturia, Sewilla, Guipúzcoa i Madryt. Pozwoli ona także na utworzenie i utrzymanie infrastruktury do utrzymania i konserwacji pojazdów w siłach zbrojnych przez planowany co najmniej 40-letni cykl eksploatacji.

30 grudnia 2019 resort obrony unieważnił umowę z 12 lipca 2019 o wartości 2,083 mld EUR (8,89 mld zł) na rozpoczęcie produkcji pierwszej z trzech partii, liczącej 348 VCR Dragón 8×8, przez konsorcjum UTE, złożone ze spółek GDELS-Santa Bárbara Sistemas, Indra i Sapa. Zaoferowały one pojazdy, powstałe w oparciu o transportery opancerzone MOWAG Piranha V. Co ciekawe, podpisane rozporządzenie wykonawcze nie precyzuje, że oferowanym pojazdem ma być Piranha V, zwłaszcza, że powodem grudniowego rozwiązania umowy było nie spełnienie nie tylko wymagań ekonomicznych przez konsorcjum, ale również operacyjnych i technicznych.

Całkowita liczba pojazdów, na jakie istnieje zapotrzebowanie hiszpańskich wojsk lądowych (Ejército de Tierra), to 998 egzemplarzy w 13 wersjach specjalistycznych, a jego szacunkowa wartość to 3,863 mld EUR (16,49 mld zł). Program nowych pojazdów, które zastąpią 682 KTO Pegaso BMR 6×6, 135 bojowych wozów rozpoznawczych VEC-M1 6×6 i ponad 500 gąsienicowych transporterów M113, jest jednym z priorytetów resortu obrony w ramach 15-letniego planu inwestycyjnego w zakresie modernizacji technicznej sił zbrojnych Fuerza 2035 (Hiszpański Dragón zagrożony?, 2019-12-30; Produkcja hiszpańskich VCR Dragón, 2019-07-18).