20 września Ministerstwo Obrony Hiszpanii wybrało system obrony powietrznej dla pięciu przyszłych fregat rakietowych typu F110. Produkowane przez Raytheona pociski typu RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) Block II pokonały konkurencyjną ofertę MBDA z Sea Ceptor (Sea Ceptor w służbie, 2018-05-25). Nowe fregaty, będące zmodyfikowaną wersją typu F100 (Álvaro de Bazán), zostaną wyposażone także w system walki AEGIS, pociski przeciwlotnicze Standard Missile SM-2 Block IIIB w uniwersalnych wyrzutniach pionowego startu Mk 54.
Fregaty typu F110 będą jednostkami pośrednimi pomiędzy typem F100 a okrętami patrolowymi BAM (Buque de Acción Marítima) / Grafika: Navantia
Wybór hiszpańskiego MON jest ostatnim, ważnym etapem przed oficjalną zgodą na rozpoczęcie prac przy budowie pierwszej fregaty rakietowej typu F110. Wcześniej, budowa okrętów w ramach programu ALTAMAR została zatwierdzona w piętnastoletnim planie inwestycyjnym w zakresie modernizacji technicznej sił zbrojnych, ujawnionym w marcu. Koszty projektu oszacowano na 4 mld EUR (17,15 mld zł) (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe, 2018-03-23).
Testowe pociski RIM-162 ESSM Block II zostały po raz pierwszy odpalone 12-13 czerwca 2017 na poligonie morskim Point Mugu u wybrzeży Kalifornii (bez głowicy bojowej) /Zdjęcie: US Navy
Typ F110 ma mieć 145 m długości, 18 m szerokości, 5 m zanurzenia i 6100 t wyporności standardowej. Dzięki napędowi, złożonemu z czterech turbin gazowych o mocy 11,5 MW i dwóch silników wysokoprężnych o mocy 3,4 MW, okręty mają osiągać prędkość do 35 węzłów. Załoga ma być złożona ze 150 oficerów i marynarzy, a wyposażenie lotnicze mają stanowić dwa śmigłowce wielozadaniowe NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Cechą charakterystyczną jednostki ma być możliwość modułowej zabudowy pozwalającej na dostosowanie okrętów do misji różnego typu bez ingerencji w strukturę kadłuba. To rozwiązanie wzorowane na konstrukcji amerykańskich fregat typu Independence i Freedom klasy LCS. Okręty zastąpią sześć fregat typu Santa Maria (Oliver Hazard Perry) w latach 2023-2027
RIM-162 ESSM Block II zostały przetestowane dwukrotnie bez głowicy bojowej po raz pierwszy 12-13 czerwca 2017 na poligonie morskim Point Mugu u wybrzeży Kalifornii. Z kolei 5 lipca 2018 przeprowadzono pierwsze udane zestrzelenie celu powietrznego BQM-74E. Nowy wariant pocisku został wyposażony w zmodernizowany układ naprowadzania (aktywny i półaktywny), dzięki któremu zwiększono szybkość reakcji i zredukowano tym samym czas podświetlenia celu przez radar kierowania ogniem na okręcie.
Hiszpańska marynarka wojenna (Armada Española) będzie pierwszym użytkownikiem eksportowym pocisków w wersji Block II, po US Navy, która zadeklarowała wdrożenie ich w 2020. ESSM Block I są wykorzystywane od 2002 przez Australię, Danię, Grecję, Hiszpanię, Holandię, Japonię, Kanadę, Niemcy, Norwegię, Tajlandię, Turcję, USA i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Debiut bojowy nastąpił 9 października 2016, gdy niszczyciel USS Mason (DDG-87), typu Arleigh Burke, odparła atak z użyciem pocisków przeciw-okrętowych C-802, wystrzelonych przez rebeliantów Huti z Jemenu. Na hiszpańskich jednostkach pociski ESSM zostaną umieszczone w uniwersalnych wyrzutniach pionowego startu Mk 41.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.