We wtorek, 23 lipca 2024, kanadyjska spółka GM Defense Canada (część amerykańskiej GM Defense) poinformowała, że dostarczy siłom zbrojnym Kanady 90 lekkich pojazdów terenowych LTV (Light Tactical Vehicle) z opcją na 18 kolejnych w ramach umowy o wartości 35,8 mln CAD (101,91 mln zł). Pierwsze dostawy w ramach programu Light Forces Enhancement (LFE) Phase 1 rozpoczną się już w około pięć tygodni od daty zawarcia umowy.
Umowa przewiduje również szkolenia, instrukcje techniczne i integrację dodatkowego wyposażenia pochodzącego od kanadyjskich podwykonawców. W ramach kontraktu GM Defense Canada dostarcza zarówno dziewięcioosobowe LTV, jak i nową wersję wielozadaniową LTV, która wykorzystuje projekt sprawdzonego rozwiązania obecnie wykorzystywanego w amerykańskich wojskach lądowych (US Army), czyli M1301 ISV (Infantry Squad Vehicle).
Zapewniamy tę kluczową zdolność kanadyjskim siłom zbrojnym w ramach harmonogramu, który spełnia ich pilne wymagania operacyjne — powiedział Steve duMont, prezes GM Defense. Uważamy, że przyznanie tego kontraktu jest początkiem długiej strategicznej współpracy z Kanadyjskimi Siłami Zbrojnymi, której celem jest zapewnienie żołnierzom zwiększonej mobilności taktycznej dzisiaj i w przyszłości. W miarę dalszej ekspansji do Kanady i innych sojuszniczych krajów na całym świecie będziemy nadal wykorzystywać ogromne zasoby General Motors, aby zapewnić naszym globalnym klientom z sektora obronnego i rządowego najlepsze możliwości realizacji ich misji.
Wsparcie General Motors dla Kanadyjskich Sił Zbrojnych w ramach tego kontraktu jest doskonałym przykładem znaczącego wkładu GM w rozwój Kanady — powiedział Kristian Aquilina, prezes i dyrektor zarządzający GM Canada. Niezależnie od tego, czy chodzi o dostawę lekkich pojazdów taktycznych za pośrednictwem GM Defense Canada, czy też wkład naszego Kanadyjskiego Centrum Technicznego we wspieranie rozwoju tych pojazdów, cieszymy się, że GM może również mieć wpływ na przestrzeń obronną.
CTV, podobnie jak wspomniany M1301 ISV, ma podwozie w oparciu ramę pickupa średniej ładowności typu Chevrolet Colorado ZR2/ZR2 Bison, dzięki czemu 90% części pochodzi z rynku cywilnego. Są to m.in. podwójne amortyzatory zaworów hydraulicznych Multimatic i elementy zawieszenia Chevrolet Performance (70%). Pojazd o masie poniżej 2232 kg (5000 funtów) może być transportowany drogą powietrzną, zarówno na zawiesiach śmigłowców UH-60M Black Hawk i CH-47F Chinook, jak i w ładowniach samolotów C-130J Super Hercules i C-17A Globemaster III.
Ma 5,26 m długości, 2,07 m szerokości i 1,88 m wysokości. Prześwit wynosi 34,5 cm, a ładowność 1451,5 kg. Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 46,1 stopnia i poprzecznym 26,4 stopnia. Maksymalny kąt zjazdu wynosi 42 stopnie. Przednia oś Dana M190 wyposażona została w elektroniczne blokowanie mechanizmu różnicowego, podobnie jak tylna Dana M220.
Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady zamówiło pojazdy LTV z przeznaczeniem dla kanadyjskiego kontyngentu wojskowego w ramach Batalionej Grupy Bojowej eFP NATO (enhanced Forward Presence) na Łotwie. Pojazdy umożliwią żołnierzom poruszanie się z większą prędkością, zasięgiem i bezpieczeństwem w trudnym terenie. Żołnierze otrzymają też rakietowe zestawy przeciwlotnicze krótkiego zasięgu RBS 70 NG, a grupa zostanie rozbudowana do szczebla brygady do 2026, zgodnie z decyzją z 10 lipca 2023.
US Army jak dotąd odebrały około 300 pojazdów M1301 ISV, a plan zamówień to łącznie 1700 egzemplarzy. Nie obyło się jednak bez problemów. Zgodnie z raportem biura dyrektora testów operacyjnych (Director of Operational Test and Evaluation) Departamentu Obrony USA, datowanego na styczeń 2022, pojazdy są zbyt słabo uzbrojone, nie zapewniają odpowiedniej ochrony załodze, a systemy łączności, ergonomia oraz mobilność terenowa pozostawiają wiele do życzenia. Zalecono wprowadzenie modyfikacji.