4 lutego ujawniono, że szwedzka spółka SaabDefence and Security zaoferowała Finlandii w programie HX, oprócz samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen, także samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, przeznaczone także do prowadzenia zwiadu i rozpoznania. Decyzja o wyborze oferty ma nastąpić w 2021.
Saab zaoferował Finom samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, przeznaczone także do prowadzenia zwiadu i rozpoznania. Ma to wzmocnić i uatrakcyjnić ofertę na samoloty JAS 39E/F Gripen / Zdjęcie: Saab Defence and Security
Program HX jest realizowany od listopada 2015 i dotyczy wyboru następców 62 wielozadaniowych myśliwców F/A-18 Hornet, użytkowanych przez fińskie wojska lotnicze (Suomen Ilmavoimat). W założeniu ma być rywalizacją najlepszych zachodnich wielozadaniowych samolotów bojowych. Saab postanowił pójść krok dalej i uatrakcyjnić swoją ofertę dodając samoloty GlobalEye. Oparty na cywilnej konstrukcji Bombardier Global 6000, samolot został opracowany dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), a pierwszy z trzech egzemplarzy oblatano 14 marca 2018 (Saab GlobalEye oblatany, 2018-03-15; Oblot drugiego GlobalEye dla ZEA, 2019-01-04).
Oferta Saaba obejmuje zarówno jednomiejscowe JAS 39 E, jak i dwumiejscowe JAS 39F. Ten drugi powstaje na zapotrzebowanie wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB), a w Finlandii mógłby być wykorzystywany do złożonych misji uderzeniowych na dużych odległościach oraz walki radioelektronicznej. Zwłaszcza, że w listopadzie 2019 przetestowano zaawansowany zasobnik walki radioelektronicznej niskiej częstotliwości EAJP (Electronic Attack Jammer Pod) (Gripen E z EAJP, 2019-11-07).
Z kolei GlobalEye jest zdolny do pełnienia długich misji patrolowych. Samolot przenosi pełen zestaw czujników, w tym nowo-opracowany radar Erieye ER o rozszerzonym zasięgu, zdolny wykrywać cele o zmniejszonej sygnaturze radarowej w warunkach aktywnego zakłócania. Pozostałe wyposażenie to stacja GMTI (Ground Moving Target Indication), głowice optoelektroniczne, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych, urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT. Wykorzystanie go jako wsparcia dla samolotów Gripen, według Saaba, mogłoby odciążyć załogi podczas niektórych misji.
9 stycznia w bazie lotniczej Pirkkala w regionie Pirkanmaa w południowo-zachodniej części Finlandii rozpoczęła się inicjatywa HX Challenge, która ma na celu przetestowanie oferowanych samolotów podczas różnych scenariuszy. Początkowo sprawdzano dwa Eurofighter Typhoon i nastepnie Dassault Rafale. 29 stycznia do Finlandii przyleciał JAS 39E o nr bocznym 39-10 (jeden z trzech oblatanych prototypów najnowszej odmiany). W dalszej kolejności, do 26 lutego, przewidziano próby F-35A Lightning II i F/A-18E/F Super Hornet (w przypadku ostatniego, równolegle oferowane są samoloty walki radioelektronicznej EA-18G Growler) (Fińskie próby HX Challenge, 2020-01-05).
Dzień po przylocie JAS 39E dotarł także starszy, dwumiejscowy JAS 39D o nr bocznym 39-7, który został zmodyfikowany pod kątem testów. Samolot otrzymał stację radiolokacyjną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu Raven ES-05, opracowaną przez włoską spółkę Leonardo na potrzeby samolotu Gripen E. Największym jednak zaskoczeniem było jednak pojawienie się prototypu samolotu GlobalEye, który wykonał kilka lotów testowych nad południową Finlandią.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.