4 lutego ujawniono, że szwedzka spółka SaabDefence and Security zaoferowała Finlandii w programie HX, oprócz samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen, także samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, przeznaczone także do prowadzenia zwiadu i rozpoznania. Decyzja o wyborze oferty ma nastąpić w 2021.
 Saab zaoferował Finom samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, przeznaczone także do prowadzenia zwiadu i rozpoznania. Ma to wzmocnić i uatrakcyjnić ofertę na samoloty JAS 39E/F Gripen / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Saab zaoferował Finom samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye, przeznaczone także do prowadzenia zwiadu i rozpoznania. Ma to wzmocnić i uatrakcyjnić ofertę na samoloty JAS 39E/F Gripen / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Program HX jest realizowany od listopada 2015 i dotyczy wyboru następców 62 wielozadaniowych myśliwców F/A-18 Hornet, użytkowanych przez fińskie wojska lotnicze (Suomen Ilmavoimat). W założeniu ma być rywalizacją najlepszych zachodnich wielozadaniowych samolotów bojowych. Saab postanowił pójść krok dalej i uatrakcyjnić swoją ofertę dodając samoloty GlobalEye. Oparty na cywilnej konstrukcji Bombardier Global 6000, samolot został opracowany dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), a pierwszy z trzech egzemplarzy oblatano 14 marca 2018 (Saab GlobalEye oblatany, 2018-03-15; Oblot drugiego GlobalEye dla ZEA, 2019-01-04).

Oferta Saaba obejmuje zarówno jednomiejscowe JAS 39 E, jak i dwumiejscowe JAS 39F. Ten drugi powstaje na zapotrzebowanie wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB), a w Finlandii mógłby być wykorzystywany do złożonych misji uderzeniowych na dużych odległościach oraz walki radioelektronicznej. Zwłaszcza, że w listopadzie 2019 przetestowano zaawansowany zasobnik walki radioelektronicznej niskiej częstotliwości EAJP (Electronic Attack Jammer Pod) (Gripen E z EAJP, 2019-11-07).

Z kolei GlobalEye jest zdolny do pełnienia długich misji patrolowych. Samolot przenosi pełen zestaw czujników, w tym nowo-opracowany radar Erieye ER o rozszerzonym zasięgu, zdolny wykrywać cele o zmniejszonej sygnaturze radarowej w warunkach aktywnego zakłócania. Pozostałe wyposażenie to stacja GMTI (Ground Moving Target Indication), głowice optoelektroniczne, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych, urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT. Wykorzystanie go jako wsparcia dla samolotów Gripen, według Saaba, mogłoby odciążyć załogi podczas niektórych misji.

9 stycznia w bazie lotniczej Pirkkala w regionie Pirkanmaa w południowo-zachodniej części Finlandii rozpoczęła się inicjatywa HX Challenge, która ma na celu przetestowanie oferowanych samolotów podczas różnych scenariuszy. Początkowo sprawdzano  dwa Eurofighter Typhoon i nastepnie Dassault Rafale. 29 stycznia do Finlandii przyleciał JAS 39E o nr bocznym 39-10 (jeden z trzech oblatanych prototypów najnowszej odmiany). W dalszej kolejności, do 26 lutego, przewidziano próby F-35A Lightning II i F/A-18E/F Super Hornet (w przypadku ostatniego, równolegle oferowane są samoloty walki radioelektronicznej EA-18G Growler) (Fińskie próby HX Challenge, 2020-01-05).

Dzień po przylocie JAS 39E dotarł także starszy, dwumiejscowy JAS 39D o nr bocznym 39-7, który został zmodyfikowany pod kątem testów. Samolot otrzymał stację radiolokacyjną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu Raven ES-05, opracowaną przez włoską spółkę Leonardo na potrzeby samolotu Gripen E. Największym jednak zaskoczeniem było jednak pojawienie się prototypu samolotu GlobalEye, który wykonał kilka lotów testowych nad południową Finlandią.