W poniedziałek, 27 stycznia 2025, agencja prasowa Reuters poinformowała, że amerykańskie spółki General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) i L3Harris Technologies wystosowały apel do Departamentu Wydajności Państwa (US DOGE Service Temporary Organization) o reformę systemu zamówień Departamentu Obrony, który ma być zbyt powolny i biurokratyczny, aby przeciwdziałać zagrożeniom militarnym ze strony takich państw jak Chiny czy Iran.
Zdjęcie: Departament Obrony USA
Jak wynika z opublikowanej informacji, 24 stycznia br. kierownictwo GA-ASI, spółki produkującej m.in. bezzałogowe statki latające, przesłało list do Administratora DOGE, Elona Muska, w tej sprawie, a z podobną inicjatywą wyszła 15 stycznia br. spółka L3Harris Technologies, zajmująca się systemami elektronicznymi i łączności.
W liście do którego dotarła agencja Reuters, dyrektor generalny General Atomics Aeronautical Systems Inc., Linden Blue, wezwał Muska do reformy systemu zakupów obronnych w celu zwiększenia jego efektywności i wkładu w bezpieczeństwo narodowe. Podkreślił trzy obszary, które zasługują na szczególną uwagę: opóźnienia, przerzucanie odpowiedzialności i samoograniczenie.
Blue zasugerował, że rząd USA pod kierownictwem Donalda Trumpa mógłby przyspieszyć większe zakupy systemów, ustalając limity czasowe dla tzw. kamieni milowych (Milestone) Pentagonu.
Wezwał również do ustanowienia odpowiedzialności w ramach amerykańskiego systemu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) i zreformowania amerykańskiej interpretacji międzynarodowego porozumienia Missile Technology Control Regime (MTCR), aby skupić się na ograniczeniach eksportowych jedynie technologii rakietowej związanej z bronią masowego rażenia, a nie na bezzałogowych systemach powietrznych.
Jeśli chodzi o L3Harris Technologies, to współzałożyciel, przewodniczący i dyrektor generalny Christopher E. Kubasik napisał list otwarty, w którym zawarł propozycje zmiany polityki zamówień obronnych:
- Wyeliminowanie powielających się wymagań Standardu Rachunkowości Kosztów (Cost Accounting Standard) dla wszystkich spółek w systemie zakupów;
- Utworzenie centralnej agencji zakupowej w Biurze Sekretarza Obrony w celu zarządzania wspólnymi programami zamówień.
- Wymaganie certyfikowanych danych o kosztach i cenach tylko dla największych zakupów z jednego źródła lub znacznie podniesienie próg dla tych, które wymagają takich danych.
- Ograniczenie możliwości złożenia przez wykonawcę protestu przeciwko przyznaniu kontraktu innemu podmiotowi do trzech razy w roku.
Przyspieszenie realizacji kontraktów zarówno dla Departamentu Obrony, jak i klientów FMS mogłoby potencjalnie zwiększyć zyski spółek branży obronnej, które zazwyczaj płacą lobbystom miliony dolarów za reprezentowanie ich interesów w Kongresie.