We wtorek, 23 stycznia, amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) poinformowała o zakończeniu testów zakładowych prototypu kołowego wozu rozpoznawczego opracowanego na potrzeby programu Advanced Reconnaissance Vehicle (ARV) dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) jako potencjalnego następcę pojazdów amfibijnych LAV-25 (Light Armored Vehicle) w lekkich batalionach rozpoznawczych.
Próby fabryczne były prowadzone od stycznia do listopada 2023 na poligonach centrum testowego NATC (Nevada Automotive Test Center) w Nevadzie, ośrodka testowego US Army w Aberdeen (ATC, Aberdeen Test Center), położonego w hrabstwie Harford stanu Maryland oraz w bazie lotniczej marines MCB Camp Pendleton w Kalifornii.
Program testowy prototypu ARV 8×8 obejmował weryfikację działania systemów dowodzenia i kontroli (C2), łączności, przetwarzania danych, współpracy z bezzałogowymi systemami powietrznymi (UAS), mobilności na lądzie i w wodzie, odporności przeciwminowej i balistycznej, oceny systemów cyberbezpieczeństwa oraz odporności na zakłóceń elektromagnetycznych (EMI). Wszystko po to, aby ARV 8×8 mógł, jak to określił producent, służyć jako rozgrywający USMC na wielodomenowym polu walki.
Pojazd General Dynamics Land Systems zapewnia marginesy dotyczące rozbudowy, dzięki modułowej otwartej architekturze systemów, która umożliwi szybką integrację nowych technologii w miarę ich rozwoju. Zawiera także opracowaną przez firmę nową architekturę elektroniczną nowej generacji, umożliwiającą wprowadzenie uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) i sterowanie systemami robotycznymi (MUM-T, Manned-Unmanned Teaming).
Ściśle monitorowany aspekt testów obejmował mobilność w zakresie pokonywania przeszkód wodnych w strefach przybrzeżnych oraz zdolności amfibijnych w akwenach morskich. W tym celu firma GDLS zastosowała napęd nowej generacji, ciąg wektorowy i systemy bezpieczeństwa.
Działania testowe i demonstracyjne w zeszłym roku pomogły nam zebrać dane, które pozwoliły spełnić, a nawet przekroczyć wymagania Piechoty Morskiej dotyczące ARV – powiedział Richard Trotter, dyrektor programu ARV w General Dynamics Land Systems. Jesteśmy pewni, że uda nam się osiągnąć kluczowe wymagania dotyczące wydajności i zapewnić sobie konkurencyjną pozycję w kolejnej fazie programu.
W testach brali udział Marines lekkich batalionach rozpoznawczych z lekkich batalionów rozpoznawczych USMC. Udział żołnierzy piechoty morskiej obsługujących ARV i przekazywanie informacji zwrotnych było bardzo cenne – powiedział Chris Dell, kierownik programu ARV w General Dynamics Land Systems. Ich konstruktywne opinie są bezcenne, ponieważ dążymy do opracowania innowacyjnego i transformacyjnego rozwiązania.
Wysoce mobilny na lądzie i w wodzie ARV pozwala żołnierzom piechoty morskiej „wyczuwać” i komunikować się jak nigdy dotąd – dodał Trotter. Testy te były jednymi z najbardziej kompleksowych, jakie kiedykolwiek przeprowadziliśmy, podczas których testowaliśmy nasze strategiczne innowacyjne technologie w całym portfolio General Dynamics Land Systems. Jesteśmy dumni z dostarczania możliwości na dziś i jesteśmy przemyślani i innowacyjni, jeśli chodzi o realizację przyszłej wizji Piechoty Morskiej. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej trwającej od kilkudziesięciu lat współpracy z Piechotą Morską i przyczynianie się do ich wysiłków na rzecz zapewnienia, że ARV stanie się nowym pojazdem rozpoznawczym.
https://twitter.com/GD_LandSystems/status/1749821987030008299
Konkurentem w programie ARV jest Cottonmouth ARV 6×6 opracowany przez spółkę Textron Systems. O rozpoczęciu testów informowano 23 sierpnia 2022. Obie oferty wybrano do programu 16 lipca 2021.
Jednocześnie odrzucono ofertę spółki Science Applications International Corp. (SAIC), która wraz z singapurską ST Kinetics otrzymała w kwietniu 2019 środki finansowe na rozwój i budowę demonstratora technologii ARV, prawdopodobnie w oparciu o pojazd Sentinel II (AV-82 Terrex 3).
Co ciekawe, USMC miał też współpracować ze spółką BAE Systems, które dostarcza obecnie pływające transportery opancerzone ACV (Amphibious Combat Vehicle), w celu zbadania możliwości dostosowania tych pojazdów do roli ARV, co byłoby być może tańszą alternatywą, niż wprowadzanie zupełnie nowego typu pojazdu (BAE Systems dostarczyła pierwszy seryjny ACV-C).
Masa bojowa ARV ma nie przekraczać 18 500 kg. W planach jest zakup około 500 pojazdów, które zastąpią około 600 LAV-25 za maksymalnie 6,8 mld USD z dostawami w ciągu pięciu lat od daty wyboru jednego oferenta, co przewidywano na rok fiskalny 2024.
26 kwietnia 2021 ówczesny komendant USMC gen. David H. Berger informował o nowych wymogach operacyjnych w programie ARV, który nie będzie typowym wozem rozpoznawczym, a wielozadaniową platformą z zestawami różnych środków do osiągania wyznaczonych zadań, takich jak gromadzenie i przekazywanie danych, walka radioelektroniczna i przenoszenie czujników, wsparcie ogniowe poza wzrokową widocznością BLOS (Beyond Line Of Sight) czy integracja i kooperacja z systemami bezzałogowymi i robotycznymi.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.