W poniedziałek, 3 lutego 2025, amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) poinformowała o zakończeniu testów zakładowych pojazdu dowodzenia i zarządzania bezzałogowcami ARV C4/UAS (Advanced Reconnaissance Vehicle Command, Control, Communications, Computers/Unmanned Aerial Systems) oferowanego w ramach programu Korpusu Piechoty Morskiej USA (US Marine Corps, USMC).
Marines z różnych lekkich batalionów rozpoznawczych wykonują ćwiczenia z zakresu wsparcia eksploatacji z przedstawicielami serwisu terenowego GDLS podczas demonstracji ARV 14 czerwca 2024 w Detroit Arsenal / Zdjęcie: David Jordan, Program Executive Officer Land Systems
Główne miejsca testów od marca do grudnia 2024 obejmowały centrum badawcze Keweenaw Uniwersytetu Technologicznego Michigan w Calumet w stanie Michigan oraz Centrum Systemów Pojazdów Lądowych US Army (Ground Vehicle Systems Center, GVSC) w Detroit Arsenal w Warren w stanie Michigan.
Wariant C4/UAS ARV od GDLS został opracowany, aby służyć jako rozgrywający lekkich batalionów rozpoznawczych Korpusu Piechoty Morskiej na mobilnym i wielodomenowym polu walki. Jego systemy mają za zadanie łączyć się z szeregiem czujników pokładowych i zewnętrznych, a także z bezzałogowymi statkami powietrznymi, a w przyszłości z naziemnymi i nawodnymi platformami bezzałogowymi.
Jak podkreśla GDLS, jej projekt zapewni odpowiedni zapas do dalszej modernizacji w przyszłości dzięki modułowej otwartej architekturze systemów. W oczekiwaniu na potencjalne przyszłe wymagania USMC, obejmuje również architekturę elektroniczną nowej generacji (wektronikę), umożliwiającą integrację systemów uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) i kontrolę systemów robotycznych – odpowiednik koncepcji MUM-T (Manned/Unmanned Teaming) dla platform powietrznych.
Testy i demonstracje kierowane przez Korpus Piechoty Morskiej i prowadzone przez GDLS w 2024 obejmowały mobilność na lądzie, wsparcia eksploatacji, logistyki i szkolenia, a także oceny wydajności w zakresie użytkowania i profilu misji.
Obszar zainteresowania ubiegłorocznych testów obejmował ocenę zdolności eksploatacyjnych i logistycznych przez Marines przy użyciu platformy ARV. W tym celu GDLS zapewniło nowoczesne cyfrowe systemy wsparcia eksploatacji i monitorowania prognostycznego. Oprócz tego GDLS udoskonaliła swoje demonstracje, wprowadzając swój cyfrowy system szkoleniowy nowej generacji (DTS), który ostatecznie umożliwi szkolenie na ARV na poziomie indywidualnym, dla załóg, jak i pododdziałów w zakresie operacji taktycznych i działań wsparcia eksploatacji.
W 2025 General Dynamics Land Systems zakończy produkcję i dostawę prototypu ARV-30 mm do testów i oceny. Będzie uzbrojony w 30-mm armatę automatyczną ATK XM813 i sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy, wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu). Niewykluczone, że USMC zechce aby zintegrować je z zsmu Kongsberg Protector MCT-30 (Medium Caliber Turret), wywodzącą się z systemu RT-20, które wybrano dla cięższych, pływających bojowych wozów piechoty BAE Systems ACV-30 (Amphibious Combat Vehicle 30mm Cannon).
Spółka dostarczy również drugie Laboratorium Integracji Systemów (SIL) dla programu ARV. Jego głównym celem jest odtworzenie wnętrza pojazdu C4/UAS, sprawdzenie integracji systemów i oprogramowania klasy C4I (Command, Control, Communications, Computers, & Intelligence). Zakłada się, że SIL będzie również służyć jako immersyjne doświadczenie dla operatorów misji ARV i ich załóg, umożliwiające szkolenie i symulację rzeczywistych działań z zachowaniem pełnej, reprezentatywnej funkcjonalności pojazdu.
Prototyp C4/UAS i zorza polarna podczas przerwy w testach we wrześniu 2024 w północnym Michigan / Zdjęcie: GDLS
Przypomnijmy, że 23 stycznia 2024 GDLS informowała o zakończeniu testów zakładowych prototypu bazowego wariantu kołowego wozu rozpoznawczego ARV. Konkurentem jest Cottonmouth ARV 6×6 od Textron Land Systems (część Textron Systems), którego kadłub został przeprojektowany w porównaniu z pierwotną propozycją. Obie oferty wybrano do programu 16 lipca 2021. Jednocześnie odrzucono ofertę spółki Science Applications International Corp., która wraz z singapurską ST Kinetics, prawdopodobnie w oparciu o pojazd Sentinel II (AV-82 Terrex 3), pierwotnie wskazany jeszcze w 2019.
26 listopada 2024 Textron Land Systems otrzymała zamówienie na dostawę prototypu ARV MCA (Advanced Reconnaissance Vehicle Medium Caliber Autocannon), który będzie konkurentem dla ARV-30 od GDLS. Wcześniej pierwsze środki przyznano obu spółkom.
Masa bojowa ARV ma nie przekraczać 18 500 kg. W planach jest zakup około 500 pojazdów, które zastąpią około 600 LAV-25 za maksymalnie 6,8 mld USD z dostawami w ciągu pięciu lat od daty wyboru jednego oferenta, co przewidywano pierwotnie na rok fiskalny 2024.
Przewiduje się następujące warianty specjalistyczne: kołowy bojowy wóz rozpoznawczy, omawiany wóz dowodzenia C4/UAS, wóz do zwalczania bezzałogowców, wóz zabezpieczenia technicznego, wóz logistyczny, moździerz samobieżny i niszczyciel czołgów uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane, czyli ARV MCA/ARV-30.