29 czerwca 2018 koncern BAE Systems poinformował, że australijskie ministerstwo obrony wybrało, w ramach programu SEA 5000 Future Frigates, fregaty rakietowe typ 26 Global Combat Ship (GCS). Dziewięć zamówionych jednostek otrzyma lokalne oznaczenie Hunter. Koszt pozyskania nowych okrętów (projekt, budowa i wsparcie techniczne) jest szacowany na 35 mld AUD (97,04 mld zł). 

Okręty nazwane Global Combat Ship – Australia, będą eksportowym wariantem fregat rakietowych typ 26, budowanych obecnie dla Royal Navy. Jednostki są również oferowane  Kanadzie i Brazylii

Okręty nazwane Global Combat Ship – Australia, będą eksportowym wariantem fregat rakietowych typ 26, budowanych obecnie dla Royal Navy. Jednostki są również oferowane Kanadzie i Brazylii

Stępka pod pierwszą fregatę zostanie położona w 2020 w stoczni Adelaide Ship Construction (ASC) International w Osborne w Australii Południowej. Oczekuje się, że dzięki programowi w regionie powstanie nawet 5 000 nowych miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów (Australia kupiła MQ-4C Triton, 2018-06-27).

Australijska królewska marynarka wojenna (RAN) odrzuciła tym samym propozycję hiszpańskiej stoczni Navantii z fregatami projektu F-5000 i włoskiej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani z FREMM-A (Grecja rozważa dzierżawę fregat FREMM, 2018-04-21). Okręty zaczną zastępować w linii, począwszy od 2027, osiem jednostek typu ANZAC (MEKO 200 ANZ), dostarczonych RAN w latach 1996-2006. Przewidywana długość służby operacyjnej to 35 lat.

Analiza
2 lipca 2017 została podpisana umowa o wartości 3,7 mld GBP (18,27 mld zł) na pierwsze 3 z 8 planowanych fregat typ 26 dla Królewskiej Brytyjskiej Marynarki Wojennej, które otrzymały oznaczenie City. Jednostki zastąpią 13 fregat typ 23 Duke. Całkowity koszt programu oszacowano wówczas na 8 mld GBP (39,51 mld zł). 15 jednostek jest oferowanych Kanadzie pod nazwą Single, gdzie miały by zastapić fregaty typu Hallifax i niszczyciele typu Iroquois, a także Brazylii, poszukującej 5 nowych jednostek w ramach programu PROSUPER.

Fregaty będą przenosić uzbrojenie rakietowe klasy woda-powietrze, woda-ziemia i woda-woda, a także pojedynczy śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych / Grafiki: BAE Systems

Fregaty będą przenosić uzbrojenie rakietowe klasy woda-powietrze, woda-ziemia i woda-woda, a także pojedynczy śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych / Grafiki: BAE Systems

Jednostki typu 26 GCS będą mieć 149,9 m długości, 20,8 m szerokości i ponad 8 800 t pełnej wyporności. Napęd typu CODLAG będzie złożony z jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla MTU i dwóch silników elektrycznych, co zapewni prędkość ponad 27 węzłów i zasięg 7 000 mil morskich. Australijskie okręty otrzymają radary dozoru powietrznego CEAFAR 2, które zostaną zintegrowane z Systemem Walki AEGIS. Australia otrzymała zgodę na jego zakup 27 czerwca. Wartość maksymalna kontraktu wyceniono na 185 mln USD (697,54 mln zł). AEGIS zostanie wpięty w system dowodzenia 9LV CMS dostarczonym przez Saab Australian (Systemy dowodzenia Saab dla Collinsów, 2018-03-12). Typ 26 zostanie również wyposażony w sonar kadłubowy S2150, sonar holowany S2087, czujniki elektrooptyczne i systemy walki radioelektronicznej.

Wersja australijska będzie uzbrojona w 48 wyrzutni VLS dla pocisków przeciwlotniczych SM-2 MR i RIM-162 ESSM, w przeciwieństwie do wersji brytyjskiej, która będzie używać pocisków Sea Ceptor (Sea Ceptor w służbie, 2018-05-25, Land Ceptor przetestowany w Szwecji, 2018-05-29). Informacja australijskiego ministerstwa obrony nie precyzuje jakie uzbrojenia przeciw-okrętowe zostanie zabudowane. Wiadomo jednak, że zamiast rakietotorped VL-ASROC zostaną wykorzystane torpedy MU90.