Dowództwo ukraińskich wojsk lotniczych podjęło decyzję o wymianie radzieckich hełmów lotniczych ZSz-7 na nowy model osłony głowy. Po analizie rynku, podjęto decyzję o zakupie dla pilotów lotnictwa taktycznego próbnej partii wyposażenia, w skład którego wchodzą: kombinezony, francuskie hełmy lotnicze MSA Gallet LA100 i także produkowane we Francji maski tlenowe Ulmer Aeronautique UA21S. Testowy sprzęt ma dotrzeć na Ukrainę do końca 2017, gdzie będzie podlegał ocenie lotników i posłuży do sformułowania opinii o jego przydatności.
Hełm lotniczy LA100 chroni przed nagłym podmuchem wiatru i charakteryzuje się wysokim poziomem ochrony przed hałasem pasywnym. Ogromną zaletą francuskiego hełmu jest masa – o kilogram mniejsza od dotychczas używanego rosyjskiego ZSz-7 / Zdjęcia: MSA Gallet
Próby mają też na celu oszacowanie docelowej liczby wyposażenia potrzebnego ukraińskim siłom powietrznym. Wstępne analizy wskazują na zakup kilkuset zestawów. Umowa ma zostać podpisana w 2018. Ukraińskie ministerstwo obrony zapewnia, że koszt zakupu nowego sprzętu ma być niższy, niż dotychczas używanego, sprowadzanego z Federacji Rosyjskiej. W dalszej kolejności wybrane wyposażenie ma trafić w ręce instruktorów z ośrodków szkolenia załóg lotniczych.
LA100 i UA21S
Hełm lotniczy LA100 chroni przed nagłym podmuchem wiatru wiejącego z prędkością 625 węzłów/1157,5 km/h. Konstrukcja charakteryzuje się wysokim poziomem ochrony przed hałasem pasywnym. Osłona ma konstrukcję modułową, która pozwala, w zależności od zadań, na umieszczenie na niej różnego rodzaju lekkiego sprzętu. Mogą to być systemy celowania i wyświetlania, gogle noktowizyjne i dodatkowe filtry światła.
LA100 oferowany jest w trzech podstawowych wariantach wyposażenia i dziesięciu wersjach kolorystycznych. Jego czerep to kompozytowa hybryda włókien węglowo-aramidowych, odporna na uderzenia i przebicie. Ogromną zaletą francuskiego hełmu jest masa – o kilogram mniejsza od dotychczas używanego rosyjskiego ZSz-7. Czerep LA100 oferowany jest w dwóch wielkościach: małej (PM) dla obwodu głowy 52-58 cm i dużej (GM) dla 57-62 cm.
LA100 wyposażony jest w dwie przesłony: przeciwsłoneczną (w kolorze szarym lub zielonym) i do lotów w niskiej widoczności (w kolorze żółtym lub jasnym). Ze względu indywidualne wymagania użytkowników, hełm oferowany jest w siedmiu wersjach z różnymi konfiguracjami odpornych na zarysowania mechaniczne przesłon oznaczonych jako LA100-000, -110, -200, -300, -400, -500 i -A00. Niezależnie od odmiany, zapewniają one ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym i podczerwonym.
Wyposażenie wewnętrzne LA100 składa się ze spienionych polistyrenowych wykładzin o wysokiej gęstości i dużej absorpcji, rozpraszających uderzenia punktowe. Wkłady można łatwo zdemontować do czyszczenia i ustalenia odpowiedniego rozmiaru. Ukraińscy piloci wybrali do hełmu LA100 odpowiednią, kompatybilną lotniczą maskę tlenową UA21S, produkowaną przez spółkę Ulmer Aeronautique. Jej zaletą jest uniwersalność, dzięki czemu można ją stosować w samolotach rodziny Rafale, Mirage, Eurofighter, Su, MiG, F-15, F-16, F-18, Hawk i w wielu innych.
UA21S produkowana jest w czterech wielkościach i przystosowana jest do montażu na hełmach lotniczych produkcji amerykańskiej, francuskiej, rosyjskiej i angielskiej. W połączeniu z instalacją tlenową samolotu umożliwia funkcjonowanie pilota podczas lotów na dużej wysokości oraz w przypadku awaryjnego opuszczenia samolotu.
Analiza
Do niedawna ukraińscy piloci kupowali sprzęt rosyjski, jednak konflikt z Rosją spowodował poszukiwanie alternatywnego rozwiązania w Europie lub Stanach Zjednoczonych. Analiza ofert wykazała, że sprzęt zachodni jest w większości kompatybilny z elementami wyposażenia ukraińskich statków powietrznych.
Produkowany obecnie hełm lotniczy ZSz-7 został opracowany w czasach Związku Radzieckiego i z masą 2 kg jest uznawany dzisiaj za zbyt ciężki / Zdjęcie: Armokom
Dodatkowo, przegląd stanu wyposażenia załóg ukraińskiego personelu latającego wojsk lotniczych wykazał, że resurs użytkowanego wyposażenia został kilkakrotnie przekroczony. Najstarszy używany sprzęt dostarczono w latach 1990-1991, co oznacza że liczy 27 lat. Tymczasem radziecka norma zakładała maksymalny 6-letni okres bezpiecznego użytkowania! Stąd pilna konieczność zakupu wyposażenia.
Dotychczas piloci spod znaku trójzęba korzystali z rosyjskich hełmów lotniczych ZSz-7 produkowanych wspólnie przez dwa podmoskiewskie przedsiębiorstwa: Armokom (zlokalizowane w miejscowości Chotkowo) i NPP Zwiezda (z siedzibą w Tomilino). To osłona pozwalająca na wykonywanie lotów w połączeniu z kombinezonem ciśnieniowym na wysokości do 20 km. Hełm może być wykorzystywany w zakresie temperatur od -50 do +50 °C.
Lotnicza praktyka wykazała jednak, że ZSz-7 jest zbyt ciężki. Masa rosyjskiego modelu przekracza 2 kg, co przy przeciążeniach rzędu 20 g zbyt silnie uciska kręgi szyjne pilotów. Ukraińsko-rosyjski konflikt spowodował, że nie zdecydowano się na zakup nowszego i lżejszego modułowego hełmu ZSz-10, produkowanego od 2011 przez NPP Zwiezda.