14 lipca podczas uroczystych obchodów Dnia Bastylii, Dowództwo Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales) poinformowało, że bada możliwość interwencyjnego zakupu niewielkiej liczby ciężkich śmigłowców CH-47 Chinook. Deklaracja ma związek z koniecznością wzmocnienia potencjału operacyjnego COS, które jest zmuszone do realizacji zadań za pomocą śmigłowców średniej wielkości lub proszenie o wsparcie sojusznicze podczas operacji antyterrorystycznej Barkhane w rejonie afrykańskiego Sahelu (Mali, Mauretania, Niger, Burkina Faso i Czad).
Obecnie oferowany przez Boeinga wariant CH-47F Chinook został jak dotąd zamówiony przez kilka europejskich państw NATO, tj. Hiszpanię, Holandię, Kanadę, Turcję, Włochy i Wielką Brytanię. Zamówione zostały egzemplarze fabrycznie nowe lub modernizacji poddawane są starsze CH-47D. / Zdjęcie: US Army.
Konieczność zakupu własnych wiropłatów była wskazywana ostatni raz w grudniu 2018 i lutym 2019. Było to związane z planowanym wycofaniem brytyjskich CH-47D z Mali, co nastąpi do końca bieżącego roku. Jednak o konieczności uniezależnienia się od sojuszników wskazywał już raport Senatu z maja 2014. Od tamtej pory nie powściągnięto jednak żadnych kroków. Warto zauważyć, że państwa sojusznicze, tj. Holandia, Kanada czy Wielka Brytania wykorzystują ciężkie CH-47 podczas operacji w Afryce, podczas gdy COS ma do dyspozycji średniej wielkości NH90 TTH lub H225M Caracal. Po doświadczeniach podczas operacji Barkhane, Brytyjczycy zamówili także w ostatnim czasie czternaście kolejnych Chinooków w wersji CH-47F o wydłużonym zasięgu (Francja dokupuje Caracala, 2019-06-15, Kolejne Chinooki dla RAF, 2018-10-22).
Pułk 4e RHFS wojsk lądowych z Pau, który realizuje wsparcie lotnicze dla COS, składa się z siedmiu eskadr śmigłowców różnego typu, w tym lekkich Gazelle, średnich AS532 UL/AL Cougar, AS332 Super Puma/SA 330 Puma i H225M Caracal i uderzeniowych Tiger HAD. Pumy wkrótce zostaną zastąpione przez specjalnie dostosowane do potrzeb COS śmigłowce NH90 TTH, a Gazelle przez H160M Guépard. Brakuje natomiast wypełnienia luki operacyjnej w zakresie ciężkiego transportu powietrznego, na co także wskazywał sztab dowództwa wojsk lotniczych w ubiegłym roku (H160M przyśpiesza, 2019-05-27,Ciężki śmigłowiec z Europy?, 2018-11-09).
Pod uwagę może być brany także wariant MH-47G, będący zmodyfikowanym i dostosowanym do zadań specjalnych Chinookiem, wykorzystywanym przez amerykańskie wojska specjalne. / Zdjęcie: US SOCOM
Wojska lotnicze wskazały na możliwość wspólnego opracowania bądź zakupu z zewnątrz ciężkich wiropłatów wspólnie z Niemcami, jednak w lutym 2019 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) formalnie rozpoczął program Schwere Transporthubschrauber (STH), dotyczący zakupu następcy 80 CH-53GA/GE/GS Stallion. Do programu zgłosiło się dwóch oferentów: Boeing z CH-47F Chinook i Lockheed Martin z CH-53K King Stallion (Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry, 2019-02-28).
Analiza
Amerykański odpowiednik COS, czyli US SOCOM (United States Special Operations Command) wykorzystuje 69 zmodyfikowanych i dostosowanych do zadań specjalnych MH-47G Chinook, podlegających 160. Pułkowi Lotniczemu Operacji Specjalnych. Obecnie wiropłaty przechodzą modernizację do standardu MH-47G Block II, tożsamego pod kątem wielu modyfikacji z CH-47F Block II (Oblot CH-47F Block II, 2019-04-08).
Ewentualny wybór Chinooków przez COS nie będzie pierwszym interwencyjnym zakupem amerykańskiego wyposażenia wojskowego, zrealizowanego przez Francję w ostatnich latach. Na potrzeby francusko-niemieckiej eskadry, tworzonej w bazie lotniczej Évreux w Normandii, Paryż zakupił w listopadzie 2015 dwa transportowce C-130J-30 Super Hercules i dwa tankowce KC-130J Hercules. Dwa lata wcześniej tą samą procedurą zakupiono 6 bezzałogowych statków latających MQ-9 Reaper, które obecnie przechodzą modernizację do standardu Block 5 pod kątem przenoszenia uzbrojenia (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09, Modernizacja francuskich Reaperów, 2019-03-27).