Przejdź do serwisu tematycznego

Francja: Pierwszy zmodernizowany śmigłowiec szturmowy Tigre HAD-F Mk II

Europejska Organizacja jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia OCCAR przekazała francuskiej Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA pierwszy zmodernizowany śmigłowiec szturmowy Tigre HAD-F Mk II.

W piątek, 25 października 2024, europejska Organizacja jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) poinformowała, że dzień wcześniej przekazała francuskiej Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) pierwszy zmodernizowany przez europejską spółkę Airbus Helicopters (część grupy Airbus) śmigłowiec szturmowy Eurocopter EC665 Tigre HAD-F Mk II (Hélicoptère d’Appui Destruction).

Zdjęcia: OCCAR

Ceremonia odbyła się w zakładach Airbus Helicopters we francuskim Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu. Program modernizacji 67 wiropłatów francuskich wojsk lądowych (Armée de Terre) został rozpoczęty w grudniu 2015 i jest zarządzany przez OCCAR Tiger Programme Division. W 2012 zdecydowano bowiem o ujednoliceniu śmigłowców w wersji eskortowej Tigre HAP (Hélicoptère d’Appui Protection) do szturmowej Tigre HAD. Prace mają zakończyć się w 2025.

Dyrektor ds. programów OCCAR-EA (Executive Administration) Darren Ash, zwrócił się do pracowników linii montażowej śmigłowców Airbus, mówiąc im, jak dumni mogą być ze swoich osiągnięć w zakresie konstruowania tych najnowocześniejszych śmigłowców.

EC665 Tigre HAD-F Mk II otrzymują nowy, odporny na zakłócenia, system nawigacji satelitarnej GPS GNSS, nowy system identyfikacji swój-obcy IFF w trybie Mode 5, nowe typy uzbrojenia klasy powietrze-ziemia naprowadzanego laserowo: przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R2 Hellfire II. Modyfikacje objęły także układ wymiany informacji, do współpracy z innymi komponentami sieci budowanej w Armée de Terre.

Modernizacja Mk II jest także pierwszym krokiem do modernizacji Mk III, czyli w połowie cyklu życia (Mid-Life Upgrade, MLU) całej floty, która obejmie również śmigłowce tego typu hiszpańskich wojsk lądowych (Ejército de Tierra), czyli 17 egzemplarzy Tiger HAD. 27 września 2018 OCCAR zleciła prace studialne pakietu Mk III, w którym początkowo uczestniczyły też Niemcy – użytkownik 53 Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber) – jednakże z powodu niskiej gotowości floty zdecydowano, że zostaną wycofane i zastąpione przez 82 lekkie śmigłowce szturmowe o kryptonimie LKH (Leichter Kampfhubschrauber), na bazie Airbus H145M (pierwszy egzemplarz oblatano 27 września br.).

W ramach modernizacji Mk III francuskie egzemplarze otrzymają m.in. nowe przeciwpancerne pociski kierowane MAST-F (Missile Air-Sol Tactique Futur) od konsorcjum MBDA, które 11 listopada 2020 otrzymało zlecenie na opracowanie i dostarczenie 500 pocisków. Powstaną na bazie architektury MHT/MLP (Missile Haut de Trame / Missile Longue Portée), czyli wydłużonej wersji lądowego ppk 5. generacji Akeron MP (Moyenne Portée), które wcześniej były oznaczone jako MMP (Missile Moyenne Portée). Hiszpańskie śmigłowce mają z kolei otrzymać izraelskie ppk Rafael Spike ER.

Warianty francuskie i hiszpańskie będą się nieznacznie różnić, odzwierciedlając krajowe wymagania: modernizację zamontowanego na maszcie systemu elektrooptycznego, montowanego na hełmie systemu celowniczego, ulepszonego systemu obserwacji, radiostacji, łącza danych umożliwiające współpracę z bezzałogowcami w ramach koncepcji MUM-T (Manned-UnManned Teaming), pozostałego uzbrojenia, ulepszonych środki samoobrony, nowy systemu nawigacyjnego zsynchronizowanego z satelitarnym systemem nawigacyjnym Galileo, a także zaktualizowany zestaw modułowej awioniki, który obejmie nowy system zarządzania danymi taktycznymi oraz system zarządzania polem walki Atos Scorpion i łączności Contact – w przypadku Francji.

Od lewej do prawej: Isabel-Rose Humby (kierownik programu wersji HAD w Airbus Helicopters), Francisco Ortiz-De-Zarate (kierownik programu Tiger w OCCAR), Darren Ash (kierownik programów w OCCAR), Ernst Heckert (kierownik programu Tiger w Airbus Helicopters), Emmanuel Laporte (przedstawiciel DGA), Matthieu Fossat (krajowy koordynator programu w DGA)

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X