27września wojska lotnicze Francji (Armée de l’air‏) odebrały pierwszy egzemplarz wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego Airbus A330 MRTT Phénix. Samolot wylądował w bazie lotniczej Istres-Le Tubé w departamencie Delta Rodanu na południu kraju.

Pierwotnie Francja była zainteresowana 14 samolotami A330 MRTT, później zamówienie zredukowano o 2 płatowce. Niewykluczone jednak, że ostatecznie zostanie zamówionych 15 samolotów. /Zdjęcie: Ministerstwo ds. Sił Zbrojnych Francji

Pierwotnie Francja była zainteresowana 14 samolotami A330 MRTT, później zamówienie zredukowano o 2 płatowce. Niewykluczone jednak, że ostatecznie zostanie zamówionych 15 samolotów. /Zdjęcie: Ministerstwo ds. Sił Zbrojnych Francji

Pierwszy francuski egzemplarz jest jednocześnie drugim, który otrzymał modyfikacje strukturalne i udoskonalenia aerodynamiczne, umożliwiające zredukowanie zużycia paliwa o 1%. Ulepszono także komputery pokładowe i całą awionikę. Modyfikacje przeprowadzono w zakładach Airbusa w hiszpańskim Getafe na cywilnym egzemplarzu A330-200 zmontowanym we francuskiej Tuluzie.

Samolot trafi do 31. Eskadry Zaopatrzenia i Transportu Strategicznego (31e Escadre Aérienne de Ravitaillement et de Transport Stratégiques, 31e EARTS). Phénix otrzymał podkadłubowy sztywny przewód paliwowy Aerial Refuelling Boom System (ARBS), a także dwa miękkie podskrzydłowe przewody paliwowe.

W konfiguracji tranportowo-pasażerskiej jest zdolny do przewozu do 272 pasażerów, 37 ton ładunku lub 111 ton paliwa, może także pełnić rolę samolotu ewakuacji medycznej. Samolot jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Rolls-Royce Trent 772B (Airbus oferuje również modele General Electric CF6-80E1A4 lub Pratt & Whitney PW 4170). Niecały miesiąc wcześniej, swój pierwszy egzemplarz A330 MRTT (KC-30A) zaprezentował Singapur (Singapur odebrał A330 MRTT, 2018-09-04; Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).

Analiza
Francja wyraziła zainteresowanie zakupem 14 samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT w listopadzie 2011. Nowa flota miała zastąpić starzejące się powietrzne cysterny KC-135R Stratotanker i C-135FR, a także samoloty transportowe A340 i A310. Decyzja o zakupie została podjęta w grudniu tego samego roku, a w listopadzie zatwierdzono liczbę płatowców. Następnie zamówienie zredukowano do 12, a ostateczna oferta Airbusa w maju 2013 oscylowała pomiędzy 12 a 14 samolotami.

15 grudnia 2015 Generalna Dyrekcją ds. Uzbrojenia (DGA) złożyła zamówienie podstawowe na 8 (później zwiększone do 9) samolotów, z opcją na 4 kolejne o wartości 3 mld EUR (12,84 mld zł). We wrześniu 2018 DGA poinformowała o przyspieszeniu dostaw, które miały zakończyć się pierwotnie w 2025. Według nowego harmonogramu odbiór zakończy się dwa lata wcześniej, a zamówienie może zostać zwiększone do 15 samolotów. Jednocześnie, w 2016 Armée de l’air zamówiły dwa powietrzne tankowce KC-130J Super Hercules (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09).