W środę, 15 stycznia 2025, Departament Obrony Filipin ogłosił plan zakupu 12 lekkich samolotów bojowych FA-50PH Fighting Eagle w wersji Block 20, które dołączą do takiej samej liczby już posiadanych egzemplarzy. Obecnie trwa faza negocjacji umowy z południowokoreańską spółką Korea Aerospace Industries (KAI) w tej sprawie, która ma zostać podpisana w pierwszej połowie bieżącego roku.
Zdjęcie: Hukbong Himpapawid ng Pilipinas
Zakup jest szacowany przez stronę filipińską na 681 mln USD (2,81 mld zł) i będzie realizowany w ramach programu modernizacyjnego Re-Horizon 3. Ponadto, planowana jest modernizacja już posiadanych samolotów, w ramach czterech postępowań za około 5,612 mld PHP (395,913 mln zł) z uwzględnieniem amerykańskiego programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
Pierwsze 12 FA-50PH w wersji Block 10 zostało wybranych przez Filipiny w sierpniu 2012, a umowa w tej sprawie została zawarta 28 marca 2014 i miała wartość 420 mln USD. Pierwszy samolot został oblatany w czerwcu 2015 i przekazany zamawiającemu 27 listopada tego samego roku. Dostawy wszystkich zamówionych egzemplarzy sfinalizowano z 31 maja 2017.
W filipińskich wojskach lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) służą jako lekkie samoloty szturmowe oraz do szkolenia taktyczno-bojowego (Lead-in Fighter Trainer, LiFT).
Co ciekawe, równolegle ogłoszono także zakup kolejnych sześciu brazylijskich samolotów szturmowych Embraer A-29B Super Tucano, do takiej samej liczby już posiadanej (PZL Mielec dostarcza śmigłowce S-70i Black Hawk na Filipiny).
KAI wyprodukowała 219 samolotów rodziny T-50/T-50B/TA-50/FA-50, które trafiły do wojsk lotniczych pięciu państw, w tym Indonezji (14 T-50i + 8 zamówionych), Iraku (24 T-50IQ), Filipin (12 FA-50PH), Polski (12 FA-50GF Block 10 i 36 FA-50PL Block 20 zamówionych; oblot pierwszego w 2025) i Tajlandii (14 T-50TH + 2 zamówionych) – a najwięcej z nich, bo 143 służy w rodzimych siłach zbrojnych.
Obecnie, zamówienia opiewają na kolejne 83 egzemplarze, m.in. do Malezji (18 FA-50M Block 20 zamówionych). Niedoszli użytkownicy to Argentyna, Uzbekistan, Izrael i Tajwan. Zgodnie z informacją z końca 2023, KAI oferowała samoloty m.in. w Kolumbii oraz na nieujawnionym rynku (być może chodzi o Peru, które zgodnie z informacją z 1 lipca 2024 negocjuje zakup od 20 do 24 egz.). Zainteresowanie ma też wyrażać Irlandia, która nie posiada obecnie lotnictwa bojowego, ale jego utworzeniem jest zainteresowana od 2020.
Jeśli chodzi o FA-50 Block 20 to producent oferuje nowy radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) o nazwie ESR-500A, którego testy w locie rozpoczęto w grudniu ub. r. w Królestwie Niderlandów.
Alternatywą jest amerykański radar PhantomStrike, oferowany przez korporację RTX i wybrany przez Polskę do FA-50PL. Co ciekawe, ma trafić także na filipińskie samoloty, zgodnie z przekazaną w ubiegłym tygodniu informacją.
https://twitter.com/MonteroMax/status/1879375401191190769
https://twiiter.com/MonteroMax/status/1879388267474559058
https://twitter.com/oyasumichunmoo/status/1880631216673796120
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.