W czwartek, 26 października, na platformie społecznościowej X pojawiły się fotografie drugiej partii lekkich czołgów Sabrah na podwoziu gąsienicowym od bojowego wozu piechoty ASCOD 2 (Austrian Spanish Cooperation Development), przeznaczonych dla wojsk lądowych Filipin (Hukbong Katihan ng Pilipinas).
At least 9 ASCOD 2 armored vehicles have arrived in Subic, composed of 8 ASCOD 2 Sabrah light tanks & 1 AACOD 2 in either ARV or Command variant. These are part of Philippine Army's Light Tank Acquisition Project awarded to Israel's Elbit Systems.
📽 MDP Community Member
📷 PDFF pic.twitter.com/FYFTbL3sbj— Max Montero (@MonteroMax) October 26, 2023
Pojazdy powstają poprzez zabudowę izraelskich systemów wieżowych od Elbit Systems z podwoziami hiszpańskiej spółki General Dynamics European Land Systems-Santa Bárbara Sistemas (GDELS-SBS) oraz kołowymi Pandur II 8×8 czeskiej spółki Czechoslovak Group.
Czołgi zostały zamówione 26 stycznia 2021 za równowartość około 172 mln USD, w ramach trzyletniej umowy. Filipiny mają otrzymać 18 lekkich czołgów na podwoziu gąsienicowym, ale także 10 na kołowym oraz jeden wóz dowodzenia na podwoziu gąsienicowym (Czołgi Sabrah dla Filipin).
Zgodnie z opublikowanymi fotografiami, do portu morskiego Subic w prowincji Zambala, w środkowo-zachodniej części wyspy Luzon, dostarczono 8 czołgów na podwoziu ASCOD 2 i jeden wspomniany wóz dowodzenia. Dołączyły one do dwóch pierwszych egzemplarzach na podwoziu ASCOD 2 dostarczonych w połowie grudnia 2022 i zaprezentowanych po raz pierwszy publicznie 19 grudnia podczas uroczystości 87. rocznicy utworzenia sił zbrojnych Filipin (Sandatahang Lakas ng Pilipinas).
Pojazdy mają trafić na wyposażenie 1. batalionu czołgów Dywizji Pancernej (Pambato). Dostawy zakończą się w przyszłym roku – zatem ostatnia partia będzie dotyczyć wariantu kołowego, czyli wozów wsparcia ogniowego.
Elbit Systems oferuje około 30-tonowe lekkie czołgi uzbrojone w 105-mm armatę L/52 produkcji firmy Elbit Systems Land i z zapasem amunicji wynoszącym 36 naboi (w tym 12 w magazynie automatu ładowania i 24 w kadłubie w magazynie drugiego rzutu). Efektywny zasięg rażenia uzbrojenia głównego wynosi 3600 m, a szybkostrzelność to 6 strz./min. Drugorzędnym uzbrojeniem jest sprzężony z armatą 7,62-mm karabin maszynowy z zapasem 500 nabojów w wieży i 1500 naboi w kadłubie. Uzbrojeniem opcjonalnym mogą być dwie lub cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk). Pojazdy wyposażono w izraelski system cyfrowy kierowania ogniem (złożony z panoramicznemu przyrząd obserwacyjno-celowniczy z kanałem dziennym z autotrackerem, nocnym i dalmierzem laserowym oraz czujnikami meteorologicznymi), system zarządzania walką TORCH-X, radiostacje programowalne E-LynX i systemy podtrzymywania życia.
Wozy te zostały oferowane wojskom lądowym Filipin (Hukbong Katihan ng Pilipinas) w wersji gąsienicowej, o czym poinformowano 4 października 2020. Kontroferentami byli wówczas południowokoreańska spółka Hanwha Systems z K21-105, indonezyjska PT Pindad z Harimau i oraz turecka Otokar z Arma 105. 23 października 2020 w mediach filipińskich pojawiła się informacja o wyborze oferty izraelskiej, co nastąpiło dwa dni wcześniej. Co istotne, Filipińczycy planowali w poprzednich latach zakup zarówno lekkich czołgów na klasycznym, gąsienicowym podwoziu, jak i kołowych wozów wsparcia ogniowego (Indonezja zamawia Czarne tygrysy).
Pierwotne zapotrzebowanie wojsk lądowych Filipin na lekkie czołgi i wozy wsparcia ogniowego oszacowano na 144 egzemplarze. Rząd w Manili zdecydował się jednak ponad pięciokrotnie mniejsze zamówienie.