Dowódca Korpusu Piechoty Morskiej na Pacyfiku (US Marine Corps Forces Pacific) gen. Lewis Craparotta zasugerował możliwość rozmieszczenia samolotów 5. generacji krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II na południowokoreańskich okrętach desantowych typu Dokdo. Deklaracja podła podczas międzynarodowego sympozjum z okazji 70. rocznicy utworzenia Korpusu Piechoty Morskiej Republiki Korei (Republic Of Korea Marine Corps).
Amerykańskie F-35B operują z okrętów desantowych typu America i Wasp, a wkrótce zostaną rozmieszczone na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth.
Sympozjum odbyło się 2 kwietnia w Seulu. Możliwość stacjonowania amerykańskiego lotnictwa bojowego na koreańskich okrętach została zawarta w dokumencie pt. Role of the Marines in Strengthening the ROK-US Alliance. Generał Craparotta wskazał, że okręty desantowe typu Dokdo, czyli pozostający w służbie od 2007 ROKS Dokdo (LPH-6111) oraz planowany do wdrożenia w 2020 ROKS Marado (LPH-6112), mogły by przyjąć na pokład amerykańskie F-35B w ramach przyszłych operacji szkoleniowych.
Deklaracja amerykańskiego generała ma zapewne związek z planami marynarki wojennej Republiki Korei dotyczących dostosowania obu okrętów do przenoszenia F-35B. Ewentualny zakup przez to państwo samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania nie został dotąd skonkretyzowany. Południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) zamówiła dotąd 40 klasycznych F-35A, z opcją na 20 kolejnych, z których dwa przyleciały do kraju 29 marca 2019 (F-35B dla Korei?, 2018-08-21, F-35B dla Korei?, 2018-08-21).
Oba okręty mają po 199 m długości, 31 m szerokości i 14 500 t wyporności. Ich hangary mogą pomieścić do 15 śmigłowców, a z pokładu może operować jednocześnie do 5 wiropłatów. Dodatkowo Marado został przystosowany do przyjęcia zmiennowirnikowców MV-22 Osprey i z tej uwagi dostosowanie go pod F-35B wydaje się operacją tańszą i mniej skomplikowaną.
Korea Południowa planuje dostosowanie swoich okrętów desantowych ROKS Dokdo i ROKS Marado do przenoszenia F-35B. /Zdjęcia: US Navy
W przedstawionym dokumencie podsumowano także zeszłomiesięczne ćwiczenia bilateralne, w których wzięło udział 14 statków powietrznych USMC przebazowanych z Hawajów, w tym 4 MV-22 Osprey, 4 ciężkie śmigłowce transportowe CH-53 Sea Stallion, 4 śmigłowce uderzeniowe AH-1W Super Cobra oraz 2 śmigłowce transportowe UH-1H Iroquois.
Ćwiczenia bilateralne zostały wstrzymane po szczycie USA-Korea Północna w Singapurze 12 czerwca 2018, ale wznowiono je w listopadzie. Pierwotnie zakładano 19 różnych wydarzeń, ale ostatecznie przeprowadzono tylko 11. W bieżącym roku zaplanowano 24 ćwiczenia z koreańskimi marines.
Analiza
Amerykańscy marines z samolotami F-35B operują z okrętów desantowych typu America i Wasp. W przypadku pierwszego standardowa grupa lotnicza liczy 20 samolotów, natomiast drugiego 6, choć na początku kwietnia 2019 zaobserwowano aż 10 F-35B na pokładzie USS Wasp (LHD-1), biorącego udział wspólnie z marynarką wojenną Filipin w ćwiczeniach pk. Balikatan na Morzu Południowochińskim.
W 2021 samoloty 5. generacji Korpusu Piechoty Morskiej zostaną rozmieszczone na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth (R08) w ramach mieszanego skrzydła lotniczego wraz z brytyjskimi samolotami tego typu. Grupa bojowa okrętów wykona patrol bojowy na Morzu Śródziemnym, Czerwonym, w regionie Zatoki Perskie i na Oceanie Spokojnym (Amerykańskie F-35 na Queen Elizabeth, 2019-02-14).
Dostosowanie swoich dużych okrętów z pokładem lotniczym do F-35B planuje także Japonia. Niszczyciele śmigłowcowe typu Izumo zostały przeklasyfikowane na niszczyciele wielozadaniowe i wraz ze śmigłowcowcami typu Hyūga będą zdolne do przyjęcia około 40 łącznie planowanych do zamówienia F-35B (Niszczyciele śmigłowcowe Izumo lotniskowcami?, 2018-12-11).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.