16 lipca około godz. 14.00 w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu wylądowały cztery samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II z 421. Eskadry Myśliwskiej wraz z dwoma F-15E Strike Eagle z 52. Eskadry Myśliwskiej wraz z samolotem transportowym C-130J Super Hercules z 317. Skrzydła Transportowego USAF. Samoloty wystartowały z niemieckiej bazy lotniczej Spangdahlem w ramach operacji Rapid Forge 2019 i tego samego dnia odleciały z Polski do estońskiej bazy lotniczej Ämari. Samoloty wylądowały w Powidzu celem tankowania i uzbrojenia w ćwiczebną amunicję. Operacja trwała kilkadziesiąt minut.
Było to pierwsza w historii wizyta samolotów F-35 Lightning II w Polsce. Wcześniej, w ciągu czterech ostatnich lat trzykrotnie w Łasku, Powidzu i nad Warszawą przebywały samoloty F-22A Raptor.
Co ciekawe, krótkotrwały pobyt w Polsce był częścią szerszej operacji lotniczej amerykańskich wojsk. Inne F-15E i C-130J przyleciały do 1. Bazy Lotniczej w Szawlach na Litwie w tym samym celu, natomiast kolejne F-15E wraz z samolotem cysterną MC-130J Commando II z 352. Skrzydła Operacji Specjalnych z bazy lotniczej RAF Mildenhall przyleciały do Ämari, by wziąć udział w ćwiczeniach z elementami tankowania w powietrzu. Ćwiczenie pk. Rapid Forge ma na celu przebazowanie samolotów bojowych do wysuniętych baz w państwach NATO w celu zwiększenia gotowości operacyjnej lotnictwa i poprawy interoperacyjności z siłami sojuszniczymi (Kolejna zmiana PKW Orlik, 2019-01-02).
Eskadra samolotów piątej generacji z 388. i 419. Skrzydeł Myśliwskich stacjonuje we włoskiej bazie lotniczej Aviano począwszy od 30 maja w ramach okresowego wzmocnienia amerykańskich wojsk lotniczych stacjonujących na stałe w Europie (Theater Security Package, TSP) (Osiemnaście F-16 USAF w Krzesinach, 2019-06-05). Wcześniej F-35A brały udział w ćwiczeniach z samolotami tego samego typu włoskich i brytyjskich wojsk lotniczych. Cztery samoloty brały także udział w demonstracji swoich możliwości w szwajcarskiej bazie lotniczej Payerne pomiędzy 6 a 13 czerwca w ramach przetargu na nowy samolot bojowy (NKF), który jest częścią programu program Air 2030. 14 czerwca dwa z nich wzięły także udział w pokazach lotniczych z okazji 100. lecia utworzenia wojsk lotniczych Estonii w bzie lotniczej Ämari (Szwajcarskie myśliwce i obrona powietrzna, 2018-03-29).
Czterem samolotom piątej generacji towarzyszyły dwa wielozadaniowe F-15E Strike Eagle, których poprzednia wizyta w Polsce miała miejsce w marcu 2019. Co ciekawe samoloty były wyposażone w zasobniki celownicze AN/AAQ-33 Sniper, nawigacyjno-celownicze AN/ASQ-228 ATFLIR i radarowe AN/ASQ-236 Dragon’s Eye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Te ostatnie które stanowią jeszcze rzadkość na wyposażeniu samolotów USAF. / Zdjęcia: USAF
Warto zauważyć, że stacjonowanie F-35A we Włoszech wynika z równoległego rozpoczęcia prac modernizacyjnych bazy lotniczej RAF Lakenheath, która zostanie dostosowania do stałego stacjonowania dwóch eskadr USAF, wyposażonych w te samoloty. Koszt prac to 205 mln USD (776,27 mln zł), a termin ich zakończenia to listopad 2021.
Była to pierwsza wizyta samolotów F-35 Lightning II w Polsce. W ciągu ostatnich czterech lat w Polsce trzykrotnie przebywały inne samoloty piątej generacji – F-22A Raptor. Po raz pierwszy para zjawiła się w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku 31 sierpnia 2015, by wziąć udział w ćwiczeniach z polskimi F-16C/D Block 52+. Drugi raz kolejna para wraz z samolotem cysterną KC-135R Stratotanker pojawiła się w Powidzu 17 października 2017. Po raz trzeci cztery samoloty zjawiły się w Powidzu, a następnie nad Warszawą 15 sierpnia 2018 i wzięły udział w lotniczej części Wielkiej Defilady Niepodległości. Z kolei ostatnia wizyta F-15E w Powidzu miała miejsce 26 marca 2019, gdy samoloty wzięły udział w ćwiczeniu Rapid Panther 2019 (Wielka Defilada Niepodegłości, 2018-08-16).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.