27 marca zebrała się chorwacka Rada Bezpieczeństwa, przez prezydent Kolindę Grabar-Kitarović i premiera Andreja Plenkovicia. Jednym z omawianych tematów był zakup samolotów myśliwskich. Rada Bezpieczeństwa przyjęła również tekst projektu strategicznego przeglądu obronnego i zarekomendowała ministerstwu obrony Chorwacji przyjęcie tego dokumentu.
Na posiedzeniu 27 marca chorwacka Rada Bezpieczeństwa zaopiniowała zakup 12 izraelskich myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Barak / Zdjęcie: Aldo Bidini
Zespół ekspertów resortu obrony przedstawił studium wykonalności, na podstawie którego Rada zaakceptowała jako najkorzystniejszą izraelską ofertę sprzedaży 12 używanych myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Barak dla wojsk lotniczych i obrony przeciwlotniczej HRZ (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzracna obrana). Wcześniej, w połowie grudnia 2017 komisja obrony chorwackiego parlamentu jednomyślnie wydała pozytywną opinię na temat tego projektu.
Zwracając się do dziennikarzy po spotkaniu, prezydent Grabar-Kitarović i premier Plenković powiedzieli, że decyzja została podjęta jednogłośnie biorąc pod uwagę interesy narodowe, możliwości finansowe i ogólną sytuację w kraju. Izraelskie F-16 mają zapewnić zdolności obronne i ofensywne przez co najmniej 30 lat.
Chorwaci zamierzają izraelskimi samolotami zastąpić 12 przestarzałych jednomiejscowych MiG-21bis i dwumiejscowych MiG-21UMD / Zdjęcie: Jerry Gunner
Jeśli rząd zaakceptuje zalecenie Rady Bezpieczeństwa, Chorwacja zakupi 12 zmodernizowanych F-16C/D Barak za 3 mld HRK (1,69 mld zł). Izraelskie samoloty mają od 25 do 30 lat i planowane jest zastąpienie przez nie 12 myśliwców MiG-21bis/UMD. Te ostatnie stacjonują w 91. i 92. Bazie Lotniczej, odpowiednio, w Zagrzebiu i Pule.
Izraelska oferta obejmuje również dwa symulatory lotów, szkolenie pilotów i personelu obsługi naziemnej i pakiet uzbrojenia. Po podpisaniu umowy, dostawy samolotów mają zostać zrealizowane do grudnia 2020.
Analiza
Według chorwackich ekspertów F-16C/D Barak zostały zmodernizowane przez zakłady Israel Aerospace Industries. Samoloty dostosowano do standardu ACE, co oznacza wyposażenie w radary Elta Systems EL/M-2032 i systemy nahełmowe HMD. Baraki mogą też być uzbrojone w pociski powietrze-powietrze rodziny Rafael Advanced Defense Systems Python.
Kluczowym czynnikiem wyboru izraelskiego samolotu była cena. Chorwaci decydowali między nowymi szwedzkimi JAS 39C/D Gripen i amerykańskimi F-16 Block 70/72 a używanymi greckimi F-16C/D Block 30 i izraelskimi F-16C/D Barak. Chorwacja nie ma wystarczających środków na zakup samolotów nowych lub wymagających modernizacji.
W listopadzie 2017 lokalne media informowały, że rząd zawęził wybór do propozycji szwedzkiej i izraelskiej. Decyzja miała zostać podjęta do końca roku, jednak nie udało się dotrzymać tego terminu. Wcześniej Chorwaci planowali kupno nawet 18 samolotów, wśród oferowanych konstrukcji był też południowokoreański Korea Aerospace Industries FA-50.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.