19 listopada izraelski dziennik ynetnews ujawnił, że rząd w Tel Awiwie zgodził się na zakup zmodernizowanych myśliwców wielozadaniowych F-15IA Advanced Eagle o zwiększonym udźwigu, które będą uzupełniać flotę samolotów 5. generacji F-35I Adir. Z kolei IHS Jane’s 360 powołując się na źródła w Siłach Obronnych Izraela twierdzi, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta

Skompletowana w latach 1996-1998 69. Eskadra, złożona z 25 F-15I stanowi główny oręż lotnictwa izraelskiego do przeprowadzania ataków na dużych dystansach. Niewykluczone, że samoloty mogą zostać zmodernizowane. /Zdjęcie: Chejl ha-Awir

Skompletowana w latach 1996-1998 69. Eskadra, złożona z 25 F-15I stanowi główny oręż lotnictwa izraelskiego do przeprowadzania ataków na dużych dystansach. Niewykluczone, że samoloty mogą zostać zmodernizowane. /Zdjęcie: Chejl ha-Awir

Dziennik nie ujawnia liczby samolotów, jakie mają zostać pozyskane, ale według wcześniejszych informacji Izrael miał negocjować z Boeingiem zakup 25 F-15 ze zmodernizowanym wyposażeniem kabiny, wzmocnionym płatowcem i o obniżonej sygnaturze radarowej w ramach szerszego pakietu o wartości około 11 mld USD (40,3 mld zł), obejmującego także ciężkie śmigłowce transportowe i powietrzne tankowce (Modernizacja izraelskiego lotnictwa, 2018-07-30).

Zakup F-15IA Advanced Eagle, jak określono nowe samoloty bojowe, miał zostać zatwierdzony przez gabinet Benjamina Natenjahu, a odbiór ma rozpocząć się w ramach przyspieszonej formuły już od 2023. W międzyczasie Korpus Powietrzny (Chejl ha-Awir) nadal będzie odbierać zamówione myśliwce 5. generacji F-35I Adir, których łączna liczba ma wynosić 75. Dziesięcioletni plan pozyskania trzeciej eskadry został zaaprobowany przez ustępującego ministra obrony Izraela Awigdora Liebermana. Izrael chce wydać na programy modernizacyjne nawet 38 mld USD (144 mld zł) w ciągu dekady (Debiut bojowy F-35I Adir, 2018-05-22; IDF zamawia KTO Eitan, 2018-03-13).

Argumentów za pozyskaniem nowego wariantu wielozadaniowych F-15E, które są użytkowane przez Izrael od 1996 przez 69. Eskadrę w liczbie 25 jako F-15I Ra’am, było kilka. Charakteryzują się zwiększonym z 10,4 do 13 t udźwigiem, promieniem działania i zaawansowaną awioniką – co zwiększa szanse przetrwania samolotów na polu walki. Ponadto, Boeing wyraził zgodę na możliwość integracji przyszłych samolotów z izraelską awioniką i innymi systemami pokładowymi, takimi jak systemy opto-elektroniczne, czy ostrzegania przed opromieniowaniem, a także brak ograniczeń dotyczących integracji ich z lokalnie zaprojektowanym uzbrojeniem lotniczym.

Najnowocześniejszymi obecnie odmianami F-15E Strike Eagle są już dostarczone saudyjskie F-15SA i katarskie F-15QA, których montaż niedawno się rozpoczął. Boeing oferuje także zaawansowany wariant F-15X, ale z zastrzeżeniem tylko dla USAF. /Zdjęcie: Boeing

Najnowocześniejszymi obecnie odmianami F-15E Strike Eagle są już dostarczone saudyjskie F-15SA i katarskie F-15QA, których montaż niedawno się rozpoczął. Boeing oferuje także zaawansowany wariant F-15X, ale z zastrzeżeniem tylko dla USAF. /Zdjęcie: Boeing

Jednak 20 listopada do redakcji portalu IHS Jane’s 360 nadeszło oświadczenie Sił Obronnych Izraela mówiące, że wszystkie możliwości dotyczące w kwestii pozyskania samolotów należą Sztabu Generalnego i Korpusu Powietrznego, a także do oceny Ministerstwa Obrony, a sama decyzja jeszcze nie zapadła.

F-15IA Advanced Eagle może bazować na rozwiązaniach zaawansowanego F-15E, który wszedł na wyposażenie Królewskich Saudyjskich Sił Powietrznych jako F-15SA (Saudi Advanced) i został zamówiony przez katarskie siły powietrzne jako F-15QA (Qatar Advanced). Obydwa modele pochodzą od F-15SE Silent Eagle o zredukowanej sygnaturze radarowej i są dostosowane do indywidualnych wymagań zamawiających. Podobnie będzie zatem z wariantem izraelskim.

Co ciekawe, Boeing zaoferował w ostatnim czasie Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (USAF) zaawansowaną wersję F-15X, bazującą na rozwiązaniach projektu F-15 2040C, która ma być zdolna do przenoszenia minimum 24 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze w jednolitej konfiguracji. Warto dodać, że według prasy izraelskiej, F-15IA Advanced Eagle ma mieć możliwość przenoszenia 11 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze wraz z 28 inteligentnymi pociskami powietrze-ziemia. Obecnie, Chejl ha-Awir użytkuje m.in. bomby szybujące z rodziny Spice, produkowane przez spółkę Rafael, o celności poniżej 3 metrów (F-15X oferowany USAF, 2018-07-23).