13 kwietnia Boeing zaprezentował pierwsze wizualizacje zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego F-15EX Advanced Eagle, który ma wkrótce trafić do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Oprócz samych wizualizacji koncern ujawnił także pierwsze informacje o potencjale nowego pakietu modernizacyjnego.
 F-15EX będzie miał znacznie wydłużony resurs w stosunku do poprzednich wersji. Zmianie ulegnie wyposażenie kabiny pilota oraz zwiększy się udźwig uzbrojenia

F-15EX będzie miał znacznie wydłużony resurs w stosunku do poprzednich wersji. Zmianie ulegnie wyposażenie kabiny pilota oraz zwiększy się udźwig uzbrojenia

Zaoferowany USAF w lipcu 2017 podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Royal International Air Tattoo (RIAT) w RAF Fairford samolot był oznaczony oznaczony wówczas jako F-15X. Po modernizacji ma przenosić 13 381 kg (29,5 tys. funtów) uzbrojenia na 25 węzłach. Dwanaście będzie służyć do podwieszenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze, a piętnaście uzbrojenia klasy powietrze-ziemia i przeciwokrętowego (F-15X oferowany USAF, 2018-07-23).

Zmodernizowane wyposażenie kabiny ułatwi pilotowi wykrywanie celów i przeciwdziałane zagrożeniom / Grafiki: Boeing

Zmodernizowane wyposażenie kabiny ułatwi pilotowi wykrywanie celów i przeciwdziałane zagrożeniom / Grafiki: Boeing

Cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) ma spinać wszystkie sensory. Zapewni pilotowi łatwiejsze wykrywanie zagrożeń i przeciwdziałanie im (uproszczenie procesu celowania, zakłócanie namierzania i generowanie celów pozornych). Pierwszy, tak wyposażony F-15E został oblatany 8 kwietnia (Oblot F-15E z EPAWSS, 2019-04-09).

Samoloty zostaną wyposażone w nowe silniki turbowentylatorowe. Modernizacji ulegnie również kabina. Najważniejszym elementem będzie komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który jest testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę, dzięki czemu według Boeinga jest najwydajniejszym tego typu urządzeniem dostępnym na rynku. Boeing otrzymał kontrakt o wartości 91 mln USD (343,88 mln zł) na realizację opcji wcześniejszego zamówienia na ADCPII z terminem do 28 grudnia 2021.

Analiza
12 marca dowództwo Sił Powietrznych USA zaprezentowało preliminarz wydatków na rok fiskalny 2020. Przewiduje się przeznaczenie prawie 166 mld USD (627,3 mld zł) na bieżące wydatki, z czego ponad 1,1 mld USD (4,16 mld zł) zostanie przeznaczone na zakup ośmiu F-15EX. Pierwotnie wnioskowano o wydzielenie środków na zakup dwunastu samolotów (Pentagon zainteresowany F-15X, 2018-12-25). Ocenia się, koszt godziny lotu F-15EX na ok. 27 tys. USD (102 tys. zł). Dla porównania w przypadku F-35A wskaźnik ten wynosi 45 tys. USD (170 tys. zł). Żywotność płatowca F-15EX wyniesie 20 tys. godzin. Dla porównania F-15C/D może spędzić w powietrzu tylko 5 tys. godzin. 

Cena jednostkowa w 2020 ma wynieść około 80 mln USD (302,3 mln zł), ale przewiduje się wzrost do nawet około 125 mln USD (472,4 mln zł) z uwagi na konieczność uruchomienia linii montażowej i poniesienia jednorazowych kosztów technicznych związanych z produkcją pierwszej partii. Samoloty będą zastępować F-15C/D Eagle. Łącznie planuje się zakup 144 F-15EX. W roku fiskalnym 2020 planowane jest przeznaczenie 949 mln USD (3,59 mld zł) na dalsze prace modernizacyjne, w tym radiolokatorów pokładowych w ramach programu RMP (Radar Modernisation Programme), zarówno dla F-15E, jak i F-15C/D.