Pojazd zaprojektowany został z przeznaczeniem dla rynków zagranicznych, czyli dla odbiorców, którzy mogliby być zainteresowani niedrogimi rozwiązaniami w dziedzinie rozpoznania, wojsk szybkich oraz zwalczania wozów bojowych. Scarabée to także kolejny krok firmy Arquus w kierunku przyszłego programu VBAE (Véhicule Blindé d’Aide à l’Engagement – pancernego wozu wsparcia), którego celem jest zastąpienie w armii francuskiej wozów VBL, a także udostępnienia go sojuszniczym armiom NATO.
Podczas targów Eurosatory 2022 w Paryżu Arquus zaprezentował wóz Scarabée w wersji rozpoznawczej i bojowej, z kaemem 12,7 mm i zdalnie sterowanym stanowiskiem Akeron Hornet
Arquus rozpoczął już pracę nad VBAE, kreując pomysły, koncepcje i technologie, a także znajdując partnerów w Europie do współudziału w tym projekcie. Arquus uczestniczy w szczególności w inicjatywie FAMOUS sponsorowanej przez Europejski Fundusz Obronny. Dzięki Scarabée, Arquus wyraźnie pozycjonuje się jako lider w klasie lekkich pojazdów pancernych, zarówno we Francji, jak i na rynkach eksportowych.
Scarabée wystawiany na Eurosatory mocno wyewoluował od czasu jego ostatnich publicznych pokazów. Był bowiem prezentowany w wersji rozpoznawczej i bojowej, z karabinem maszynowym 12,7 mm oraz zdalnie sterowanym stanowiskiem Akeron Hornet RCWS (Radio-Controlled Weapon Station).
Od czasu ostatniej prezentacji wprowadzono szereg ulepszeń. Po pierwsze, w myśl sugestii pochodzących od klientów, drzwi przesuwne zostały zmienione i zastąpione zwykłymi drzwiami, które zapewniają ochronę załodze po spieszeniu. Ta wersja różni się od prezentowanego wcześniej wariantu aeromobilnego oraz miejskiego, które skonstruowane zostały z myślą o kompaktowości oraz modułowości. O tych wersjach pisaliśmy już w ubiegłym roku: IDEX 2021: Arquus Scarabée debiutuje za granicą.
Po drugie, Scarabée jest teraz wyposażony w zupełnie nowe kamery firmy Bertin, które zapewniają mu wyjątkowe możliwości obserwacji i prowadzenia pojazdu w nocy. W połączeniu z trybem w pełni elektrycznym, który gwarantuje cichą pracę i niewielką sygnaturę termiczną przy zachowaniu niskiej prędkości, możliwości na nowo definiują Scarabée jako pojazd bardzo dobrze przystosowany do działań nocnych. Scarabée jest teraz także wyposażony w najnowocześniejsze opony Michelin, które dodatkowo wpływają na niewielką głośność pracy pojazdu i zmniejszają jego ślad fizyczny.
Scarabée może być również nośnikiem zdalnie sterowanego stanowiska Hornet, uzbrojonego w ppk, znane od niedawna pod nazwą Akeronn z MBDA, o czym pisaliśmy kilka dni temu: Eurosatory 2022: Akeron, czyli rebranding serii ppk z konsorcjum MBDA.
Ostatnie doświadczenia bojowe wykazują, że zdolności zwalczania broni pancernej są kluczowe na intensywnym polu bitwy walki. Duża liczba celów oraz tempo działań wymagają integrowania wielu rodzajów uzbrojenia przeciwpancernego z wozami bojowymi, zarówno z koniecznością ofensywnego zwalczania broni pancernej przeciwnika przy pomocy ugrupowań własnych o charakterze grup bojowych, jak tez i z koniecznością obrony w przypadku nieplanowanego napotkania broni pancernej nieprzyjaciela. Taką zdolność oferuje teraz zintegrowane z wozem Scarabée stanowisko Hornet RCWS. W ten sposób pojazd, oprócz charakterystycznej dlań mobilności, oferuje zdolności przeciwpancerne. Ppk Akeron jest zamontowany z boku stanowiska RCWS, co zachowuje jego zwarte rozmiary i ułatwia np. skryte podejście.
Taka właśnie konfiguracja jest bardzo sensowna w przypadku Scarabée występującego w charakterze pojazdu rozpoznawczego nowej generacji. Przypomina on stary VBL, uzbrojony w ppk Milan, dysponując jednocześnie dodatkowymi możliwościami.
Dzięki wysokiej mobilności, cichemu napędowi i kompaktowej sylwetce jest to idealny pojazd do przenikania ugrupowania przeciwnika. Skarabeusz jako wóz przeciwpancerny będzie mógł przeprowadzać rozpoznanie i jednocześnie wystrzeliwać ppk Akeron zarówno ze stanowiska Hornet RCWS, albo z wynośnego CPU z zewnątrz pojazdu. Może on przewozić do pięciu ppk w zależności od konfiguracji.