Podczas paryskich targów Eurosatory 2018, Rheinmetall Canada zaprezentował bezzałogowy pojazd transportowy Mission Master (MM), który według wystawcy, jest gotowy do produkcji seryjnej. Pojazd jest udoskonaloną wersją prototypu ujawnionego podczas targów IDEX 2017.
Na prezentowanym podczas paryskich targów bezzałogowcu, zainstalowano dwa zespoły 40-mm wyrzutni granatów dymnych RP, gazowych CS, ogłuszających i ćwiczebnych dla pojazdów lądowych Rapid Obscuring System (ROSY_L), opracowane przez American Rheinmetall Munitions.
W przeciwieństwie do wcześniej prezentowanych modeli, Mission Master jest dojrzałym technologicznie lądowym bezzałogowcem o napędzie 8×8, gotowym do wdrożenia do produkcji seryjnej. W Paryżu został zaprezentowany w konfiguracji transportowej zdolnym do wykorzystania w roli środka ewakuacji medycznej. Dzięki modułowej konstrukcji, pojazd można dostosować również do zadań wsparcia ogniowego. Istnieje możliwość zastosowania zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm wkm. Inne potencjalne role to przekaźnik komunikacyjny, rozpoznanie i wykrywanie zagrożeń NBC (nuclear, biological, chemical). Rheinmetall przewidział dla MM łącznie 16 modułów misji (Eurosatory 2018: Rheinmetall VTAL dla G95, 2018-06-21).
Konstrukcja MM opiera się na podwoziu załogowego, zdolnego do pływania pojazdu Argo Avenger 750 EFI 8×8. Inżynierowie z Rheinmetall Canada zastąpili silnik benzynowy elektrycznym, a także dodali ogniwa litowo-jonowe, zapewniające nieprzerwaną pracę przez 8 godzin. Dzięki uniwersalnej magistrali komunikacyjnej CAN, konfiguracja do nowej roli odbywa się na zasadzie plug-and-play. W porównaniu z prototypami, MM otrzymał inny zestaw sensorów, tj. pojedyncze urządzenie laserowo-radarowe LADAR 3D z przodu i LADAR 2D z tyłu. Standardowym wyposażeniem są również dwie kamery, pokrywające obszar z przodu i z tyłu. Istnieje możliwość dodania kamer bocznych, zwiększających pole widzenia dla operatora do 360° oraz dodatkowego radaru (Eurosatory 2018: Debiut Rheinmetall KF41 Lynx, 2018-06-17).
Z przodu umieszczono również wciągarkę elektryczną wraz z oświetleniem. Dodatkowym źródłem oświetlenia na boki są lampy LED, umieszczone na ramach transportowych. /Zdjęcia: Remigiusz Wilk
Do nawigacji i komunikacji, każdy z pojazdów wyposażono w dwa odbiorniki satelitarne, nawigację inercyjną i cyfrową mapę obszaru, gdzie ma działać. W typowym, pół-autonomicznym trybie podążania, kilka pojazdów może tworzyć zwarty konwój transportowy. Oprócz właściwej przestrzeni ładunkowej wzdłuż pojazdu (np. na nosze na rannych żołnierzy w pozycji leżącej), kanadyjscy inżynierowie zastosowali łatwo demontowane ramy transportowe, na których można umieścić mniejsze ładunki podręczne lub rannych żołnierzy w pozycji siedzącej. Przy masie własnej wynoszącej 750 kg, pojazd ma ładowność maksymalną 500 kg (niecałe 400 kg z zachowaniem możliwości pływania). Bezzałogowce mogą być transportowane na pokładzie np. śmigłowców CH-53 Sea Stallion i CH-47 Chinook (Eurosatory 2018: Oerlikon Skyranger Boxer, 2018-06-14).
Analiza
Rheinmetall Canada chce dalej rozwijać platformę MM, zwiększając jej zdolności autonomiczne i działanie w grupie, w której każdy z pojazdów realizuje inne zadanie. Nie wyklucza się zainstalowania pomocniczej jednostki zasilającej, w przypadku wyczerpania się akumulatorów. Prototypowe pojazdy MM UGV (Multi Mission Unmanned Ground Vehicle) były prezentowane w lipcu 2017 jako element systemu piechoty zmechanizowanej XXI wieku (System Infanterie), w skład którego wchodzą także zestawy systemu ochrony osobistej i oporządzenia IdZ-ES/Gladius (Infanterist der Zukunft – Erweitertes System), modułowy 5,56-mm karabinek automatyczny RS556 i kbwp Boxer z dwuosobową wieżą LANCE (Eurosatory 2018: Rheinmetall LifeSaver, 2018-06-11).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.