Przed wejściem do hal Enforce Tac w Norymberdze zaprezentowano makietę szybowca elektrycznego Antares E2. Produkcja samolotu opracowanego przez niemieckie konsorcjum Lange Research ma rozpocząć się za około miesiąc. Płatowiec o długości 7,3 m i rozpiętości skrzydeł 23 m wpisuje się jednocześnie w dwa gatunki maszyn latających.
Lange Research zaprezentowało podczas Enforce Tac 2019 makietę wielozadaniowego samolotu elektrycznego Antares E2.
W konfiguracji bezzałogowej samolot pilotowany jest zdalnie, podobnie jak klasyczne BSL (bezzałogowe statki latające). Podawany przez producenta zasięg tego wariantu to 5400 km, a maszyna może pozostawać w powietrzu nawet 40 godzin. Maksymalny pułap lotu wynosi 6000m.
Samolot pilotowany jest przez operatora znajdującego się w kontenerze i mającego łączność z systemem sterowania lotem. W przypadku, gdy szybowiec pilotuje człowiek obecny w kabinie zasięg i długość lotu spada, co spowodowane jest ograniczeniem w postaci czynnika ludzkiego.
Ładowność maszyny wynosi 500 kg. Metanolowe ogniwa paliwowe o masie 300 kg mają prawie dwukrotnie lepszą wydajność niż klasyczny silnik wysokoprężny. Ogniwa napędzają sześć niezależnych śmigieł, które umieszczono na górnej powierzchni skrzydeł. Bezpośrednio pod tymi ostatnimi podwieszono gondole mieszczące ogniwa paliwowe oraz przestrzeń ładunkową.
Pylony podwieszone pod skrzydłami zawierają ogniwa paliwowe i przestrzeń ładunkową. /Zdjęcia: Rafał Janicki
Samolot wyposażono też w instalację przeciwoblodzeniową zasilaną z tego samego źródła. Przez zastosowanie 6 silników elektrycznych o mocy 15kW Antares E2 jest bardzo wydajnym statkiem powietrznym, a jego użytkowanie zgodnie ze słowami producenta jest relatywnie tanie i ekologiczne.
Przewidywane przez Lange Research zadania dla nowej maszyny obejmują zastosowania zarówno cywilne jak i wojskowe takie jak: kontrola obszarów leśnych, monitorowanie linii energetycznych i infrastruktury, obserwacja granic, działania wywiadowcze (gdzie wygląd szybowca jest dużym atutem).