Defence & Space

Wiceszef MON w Hanoi o bezpieczeństwie i współpracy wojskowej

We wtorek, 25 marca 2025, wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda kontynuuje swoją wizytę w Wietnamie odbywając szereg spotkań w stolicy kraju.

2025-03-25 | Redakcja | 3 minuty

Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa DeepStrike na podwoziu FMTV A2

Na rozpoczynającym się dziś sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w USA, korporacja RTX wraz ze spółkami Forterra, Oshkosh Defense i Ursa Major…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Słabości polskiego eksportu obronnego

Polski przemysł obronny mógłby sprzedawać bardzo dobry sprzęt za granicę. Problem w tym, że nie bardzo to wychodzi, natomiast poziom wsparcia polityków nie rozpieszcza. Obecny skok…

2025-03-21 | Sławek Zagórski | 5 minut

Tango z Niedźwiedziem: Rosyjskie gwarancje bezpieczeństwa dla Białorusi weszły w życie

Rosja i Białoruś zacieśniają współpracę w ramach bezpieczeństwa. Umowa między Rosją a Białorusią o gwarancjach bezpieczeństwa weszła w życie. W zasadzie umowa ma zapewnić Rosji przyczółek…

2025-03-14 | Sławek Zagórski | 5 minut

INSECON 2025 Międzynarodowy Kongres Cyberbezpieczeństwa już 2 i 3 kwietnia

W dniach 2-3 kwietnia br. w Poznaniu odbędzie się Międzynarodowy Kongres Cyberbezpieczeństwa INSECON. Jest to kluczowe wydarzenie w Polsce związane z tematem cyberbezpieczeństwa, gromadzące najważniejszych ekspertów…

2025-03-20 | Redakcja | 5 minut

MON: Kwantowa dystrybucja kluczy to przełom w bezpieczeństwie komunikacji podmiotów państwa

W Klubie Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie odbyła się prezentacji wyników badań nad użyciem kwantowej dystrybucji klucza w łączności państwa.

2025-03-17 | Redakcja | 8 minut

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza na nową wystawę stałą

Oddany do użytku w październiku 2024 r. Hangar nr 5 zapełnia się lotniczymi eksponatami. To właśnie tam – na imponującej powierzchni ekspozycyjnej ponad 3000 m2 powstaje nowa…

2025-03-18 | Redakcja | 5 minut

Szybowiec PW-5 Smyk: Nowy nabytek krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk egz. K-01, nr rej. SP-8005.

2025-03-14 | Redakcja | 3 minuty

ICEYE wynosi na orbitę cztery nowe satelity, w tym nowego satelitę 4. generacji

Polsko-fińska spółka ICEYE z powodzeniem wystrzeliła cztery nowe satelity o rozdzielczości 25 cm, w tym pierwszego 4. generacji, wzmacniając tym samym największą na świecie…

2025-03-15 | Redakcja | 4 minuty

POLARIS Raumflugzeuge zbuduje samolot hipersoniczny dla Bundeswehry

Niemiecka spółka POLARIS Raumflugzeuge z Bremy otrzymała kontrakt od Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec na opracowanie pełnowymiarowego prototypu hipersonicznego samolotu wielokrotnego użytku.

2025-03-05 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Wiceszef MON w Hanoi o bezpieczeństwie i współpracy wojskowej

We wtorek, 25 marca 2025, wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda kontynuuje swoją wizytę w Wietnamie odbywając szereg spotkań w stolicy kraju.

2025-03-25 | Redakcja | 3 minuty

Media: Australijskie Abramsy dla Ukrainy opóźnione

Jak poinformował australijski publiczny nadawca ABC, dostawy obiecanych w ubiegłym roku 49 australijskich czołgów M1A1SA Abrams dla Sił Zbrojnych Ukrainy zostały…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Wiceszef MON w Hanoi o bezpieczeństwie i współpracy wojskowej

We wtorek, 25 marca 2025, wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda kontynuuje swoją wizytę w Wietnamie odbywając szereg spotkań w stolicy kraju.

2025-03-25 | Redakcja | 3 minuty

Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa DeepStrike na podwoziu FMTV A2

Na rozpoczynającym się dziś sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w USA, korporacja RTX wraz ze spółkami Forterra, Oshkosh Defense i Ursa Major…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, Stowarzyszenie Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki wystosowało list do ministra obrony narodowej oraz ministra spraw…

2025-03-24 | Redakcja | 3 minuty

Odprawa służb mundurowych na granicy Polski z Białorusią

Premier Donald Tusk, wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak uczestniczyli w odprawie służb…

2025-03-22 | Redakcja | 9 minut

Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa DeepStrike na podwoziu FMTV A2

Na rozpoczynającym się dziś sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w USA, korporacja RTX wraz ze spółkami Forterra, Oshkosh Defense i Ursa Major…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Bezzałogowa wyrzutnia ROGUE Fires z artyleryjską amunicją rakietową

Na rozpoczynającym się dziś sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w USA, spółka Oshkosh Defense zaprezentuje bezzałogową wyrzutnię Remotely Operated Ground…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Wiceszef MON w Hanoi o bezpieczeństwie i współpracy wojskowej

We wtorek, 25 marca 2025, wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda kontynuuje swoją wizytę w Wietnamie odbywając szereg spotkań w stolicy kraju.

2025-03-25 | Redakcja | 3 minuty

Endeavor Manta: Pierwszy tajwański bezzałogowiec nawodny

Tajwańska korporacja stoczniowa CSBC zaprezentowała pierwszy zbudowany w kraju bezzałogowy pojazd nawodny o nazwie Endeavor Manta.

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa DeepStrike na podwoziu FMTV A2

Na rozpoczynającym się dziś sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w USA, korporacja RTX wraz ze spółkami Forterra, Oshkosh Defense i Ursa Major…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Bezzałogowa wyrzutnia ROGUE Fires z artyleryjską amunicją rakietową

Na rozpoczynającym się dziś sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w USA, spółka Oshkosh Defense zaprezentuje bezzałogową wyrzutnię Remotely Operated Ground…

2025-03-25 | Rafał Muczyński | 4 minuty
Shooting

Marcowa dostawa Ruger w RP Arms

Do RP Arms dociera właśnie kolejna dostawa broni Ruger oraz Marlin.

2025-03-25 | Michał Ihnatów | 9 minut

Euro Target Show 2025: Kolba

Sklep Kolba po raz kolejny poszczycić się może rozległym stoiskiem, na którym obecne są produkty rynkowych liderów – dla strzelców, myśliwych oraz dla innych…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Kolba

Sklep Kolba po raz kolejny poszczycić się może rozległym stoiskiem, na którym obecne są produkty rynkowych liderów – dla strzelców, myśliwych oraz dla innych…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Janczewski z optyką ZeroTech

Na stoisku sklepu i rusznikarni Janczewski z Olsztyna zaprezentowano nową markę optyki — ZeroTech — oraz rodzimy produkt: skrzynki na amunicję Hornets Nest, zaprojektowane z myślą o strzelcach długodystansowych…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Marcowa dostawa Ruger w RP Arms

Do RP Arms dociera właśnie kolejna dostawa broni Ruger oraz Marlin.

2025-03-25 | Michał Ihnatów | 9 minut

Euro Target Show 2025: PWS z bronią Messerschmitt

Na stoisku PWS zaprezentowano kolekcję broni palnej spod znaku marki będącej nowością na polskim rynku — Messerschmitt. Wśród niej karabinki AR-15, konstrukcje pochodne…

2025-03-22 | Michał Ihnatów | 1 minut

Targi Euro Target Show już w ten weekend

Tegoroczna edycja targów Euro Target Show odbędzie się w dniach 21-23.03 2025 roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Program targów podzielony został…

2025-03-18 | Michał Ihnatów | 4 minuty

Enforce Tac 2025: Laser Ammo

Laser Ammo, producent rozwiązań do treningu bezstrzałowego, zaprezentował na Enforce Tac 2025 nowości w ofercie obejmujące nowe tarcze, emiter huku symulujący wystrzał/detonację granatu…

2025-03-05 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Q7 — Arktis, Snugpak, Haix

Euro Target Show to wydarzenie dla tych, którzy chcą wypróbować odzież i wyposażenie różnych producentów w jednym miejscu i czasie. Wśród wystawców znalazła się firma…

2025-03-23 | Michał Ihnatów | 1 minut

Euro Target Show 2025: Wyposażenie Tasmanian Tiger

Tasmanian Tiger to producent mający w swojej ofercie profesjonalne wyposażenie różnego rodzaju – od akcesoriów w postaci ładownic i kieszeni, przez plecaki po noszaki osłon balistycznych. Targi…

2025-03-22 | Michał Ihnatów | 1 minut

Ruger Mk IV: Droga do patentu strzeleckiego

Rozpoczęcie prawdziwej przygody ze strzelectwem broni wymaga wielu proceduralnych zabiegów. Najlepszą i najprostszą drogą, żeby pokazać, że trudno nas do tego zniechęcić, jest zrobienie pozwolenia na broń. Najlepszą…

2025-02-14 | Michał Ihnatów | 10 minut

Wywiad z Damianem Dudą – medykiem pola walki

Podczas kieleckich targów MSPO 2024 na stoisku firmy Mactronic – sponsora fundacji „W międzyczasie” – odbyto rozmowę z prezesem rzeczonej fundacji i medykiem…

2025-02-04 | Redakcja | 1 minut

Ponad 100-procentowy wzrost pozwoleń na broń w Polsce w 2024 roku

Policja udostępniła dane statystyczne dotyczące wydanych pozwoleń na broń palną za rok 2024. Wśród Polaków coraz więcej osób z pozwoleniem – wyraźny wzrost…

2025-02-20 | Michał Ihnatów | 6 minut

Legitymacja posiadacza broni w mObywatel na etapie analizy

Dnia 15 stycznia 2025 roku, Departament Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów otrzymał odpowiedź na interpelację nr 6498 w sprawie podjęcia działań nad digitalizacją…

2025-02-07 | Michał Ihnatów | 7 minut

Euro Target Show 2025: PWS z bronią Messerschmitt

Na stoisku PWS zaprezentowano kolekcję broni palnej spod znaku marki będącej nowością na polskim rynku — Messerschmitt. Wśród niej karabinki AR-15, konstrukcje pochodne…

2025-03-22 | Michał Ihnatów | 1 minut

Helikon-Tex Guardian z dwóch perspektyw

Guardian to nie tylko noszak od Helikon-Tex — to cały system składający się z szeregu akcesoriów w postaci różnych paneli, kieszeni oraz ładownic. Co użytkownik, to inna opinia, dlatego też…

2025-03-20 | Świętokrzyskie zgrupowanie 326 | 22 minuty

Zdobądź wejściówkę na Euro Target Show!

Euro Target Show to wspaniała okazja na rozpoczęcie przygody ze strzelectwem, łowiectwem, bushcraftem i survivalem. Zaciekawiony? Zdobądź wejściówkę!

2025-03-19 | Redakcja | 1 minut

Przygotuj się na ekstremalne wyzwanie! Nadchodzą zawody DEFCON ONE TACTICAL SHOOTING COMPETITION #2!

MILMAG, jako główny patron medialny z dumą zaprasza wszystkich entuzjastów strzelectwa taktycznego do wzięcia udziału w drugiej edycji zawodów DEFCON ONE organizowanych przez Pana…

2025-03-19 | Redakcja | 2 minuty
Adventure

Sprawdźmy Hogue Sig Sauer K320 Tanto

Wiecie, są takie rzeczy w życiu, które na początku wydają się całkiem zwyczajne. Jak kanapka z serem i pomidorem albo spacer po tym samym parku, który codziennie…

2025-03-19 | Michał Ihnatów | 1 minut

Koszula Helikon-Tex Warden – klasycznie, a lekko

Ocieplana koszula Helikon-Tex Warden w dniu swojej premiery wzbudziła różne emocje – jedni zachwycali się jej klasycznym stylem, inni z kolei wzburzeni…

2025-03-15 | Michał Ihnatów | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Sprawdźmy Hogue Sig Sauer K320 Tanto

Wiecie, są takie rzeczy w życiu, które na początku wydają się całkiem zwyczajne. Jak kanapka z serem i pomidorem albo spacer po tym samym parku, który codziennie…

2025-03-19 | Michał Ihnatów | 1 minut

Enforce Tac 2025: Racje żywnościowe PRO RATION

Owocem pracy Adventure Menu oraz This1 są specjalistyczne racje żywnościowe PRO RATION, które w porównaniu do tradycyjnych wojskowych racji cechować się mają lepszym…

2025-03-05 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut
buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

2024-11-28 | Jerzy Dragoński | 7 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

E-7A Wedgetail – szansa na nowe zdolności Sił Powietrznych RP?

Ze względu na niedostatek środków wykrywania celów powietrznych latających na małych wysokościach, o potrzebie posiadania przez Polskę samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej wspominało się od dawna. Rok 2023 przyniósł zakup używanych samolotów ze Szwecji, ale ówczesny rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia zwracał uwagę na doraźność tego zakupu i wspomniał, że nie wyklucza on w przyszłości pozyskania bardziej zaawansowanych samolotów tego typu. Jedną z dostępnych na rynku opcji dla Polskich Sił Powietrznych jest Boeing E-7A Wedgetail.

Historia samolotu E-7A Wedgetail zaczęła się w Australii. W połowie lat 1980. tamtejszy Departament Obrony rozpoczął prace studialne nad samolotem wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej. Wśród opcji dostępnych wówczas na rynku, dominowały E-3 Sentry oraz E-2 Hawkeye. Ostatecznie, decyzję w tej sprawie australijskie władze podjęły dekadę później. W 1996 roku zwrócono się z zapytaniem o możliwość pozyskania takiego samolotu do producentów. Po przeprowadzeniu konkursu, w 1999 roku na wykonawcę projektu wskazano Boeinga. Wybór padł na samolot 737 AEW&C wyposażony w przełomowy w tamtym okresie wielozadaniowy radar MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) ze skanowaniem elektronicznym, który nie wymagał stosowania obrotowego dysku z anteną radaru na grzbiecie kadłuba.


Prototyp samolotu wczesnego ostrzegania E-7A Wedgetail podczas prób w locie / Zdjęcie: Boeing

Dziś pamiątką po australijskim pochodzeniu samolotu jest jego nazwa Wedgetail, pochodząca od endemicznego gatunku orła i nazwy programu prowadzonego przez RAAF (Royal Australian Air Force), w wyniku którego ostatecznie opracowano samolot.

Uniwersalna platforma

Jako platformę dla nowego samolotu wczesnego ostrzegania Boeing wybrał najnowszą w tamtym czasie generację (samoloty serii NG – New Generation) pasażerskiego modelu 737-700, który należał do świeżo wprowadzonej nowej rodziny popularnej konstrukcji. Użycie nowego radaru z elektronicznym skanowaniem oraz nowoczesnych stanowisk operatorów oznaczało umieszczenie na pokładzie elementów o mniejszych gabarytach. To natomiast pozwoliło na oparcie całej konstrukcji następcy E-3 na mniejszej, młodszej platformie 737. W przypadku samolotu prototypowego zdecydowano się na budowę samolotu od podstaw i wyposażenie go w wymagane instalacje. Zgodnie z założeniami australijskiego zamówienia, dwa pierwsze samoloty miały być zbudowane w całości w USA, a dalsze miały być integrowane z radarem w Australii przez spółkę Boeing Australia. Później Boeing kilkukrotnie powtórzył wariant postępowania z przekazaniem przebudowy kilku samolotów partnerowi przemysłowemu z państwa dokonującego zakupu.

E-7A w barwach Royal Australian Air Force / Zdjęcie: U.S. Air Force / Tech. Sgt. Michael R. Holzworth

Samoloty E-7A mogą powstawać na podstawie nowo wyprodukowanych kadłubów 737NG, jak i w oparciu o przebudowę istniejących samolotów zakupionych na rynku cywilnym. Jest z czego wybierać bowiem 737 nowej generacji wyprodukowano ponad 5000 egzemplarzy, a wszystkich 737 ponad 9000.

Kolejną zaletą jest oszczędność kosztów eksploatacji, w przypadku gdy użytkownik Wedgetaila użytkuje już inne samoloty, których konstrukcja opiera się na rodzinie 737. Polskie Siły Powietrzne używają już samolotów BBJ2 i 737-800 opartych o konstrukcję 737NG do transportu najważniejszych osób w państwie. Jak podaje Boeing, na całym świecie istnieje 30 ośrodków zajmujących się remontami modelu 737 i 250 ośrodków zajmujących się obsługa techniczną tych samolotów, dostępność do obsługi technicznej jest więc bezproblemowa. Do tego dochodzi globalna sieć dystrybucji części zamiennych i wsparcia eksploatacji ze strony producenta. Co ciekawe, drugie co do wielkości centrum dystrybucyjne Boeinga w Europie znajduje się w Rzeszowie.

Nie tylko radar

Podstawowym narzędziem pracy Wedgetaila jest radar, który w momencie powstania był jedną z konstrukcji przełomowych, otwierających nowy rozdział w rozwoju radiolokacji. Radar z elektronicznym skanowaniem MESA, opracowany przez koncern Northrop Grumman, pracuje w paśmie L (1–2 GHz). Może być wykorzystywany do wykrywania, rozpoznania i śledzenia zarówno celów powietrznych jak i morskich. Zasięg radaru wynosi ponad 600 km jeśli śledzone są cele nad horyzontem. Podczas wyszukiwania celów powietrznych na tle ziemi, samoloty wielkości typowego myśliwca może wykrywać z odległości 370 km w przypadku celów powietrznych. W przypadku celów morskich zasięg wykrywania celów wynosi ponad 240 km. Radar może śledzić łącznie 180 celów i wspierać jednocześnie przechwycenie 24 celów.

Kabina z 10 stanowiskami operatorów radaru w samolocie E-7A… / Zdjęcie: via Boeing

…i dla porównania wnętrze samolotu klasy biznesjet z pięcioma stanowiskami / Zdjęcie: via Boeing

Antena radaru ma również możliwość wykonywania zadań rozpoznania elektronicznego ELINT oraz wykrywać emisje radiowe z odległości ponad 850 km jeśli samolot znajduje się na wysokości 9000 m. Systemy pokładowe Wedgetaila mogą określać lokalizację i rodzaj źródeł emisji, dzięki czemu samolot może identyfikować cele i określać stopień zagrożenia jaki stanowią.

Radiolokator wykorzystuje zespół anteny o wymiarach 10,8 x 3,4 m znajdującą się w poziomej płaskiej owiewce na szczycie pionowego pylonu, w którym znajduje się druga antena, emisji bocznej, o wymiarach 7,3 x 2,7 m. Antena emisji bocznej pozwala pokryć sektor o kącie 120º po lewej i po prawej stronie samolotu, zaś antena w płaskiej owiewce na pylonie pozwala pokryć sektory o kącie 60º z przodu i z tyłu zestawu anten. Łącznie daje to pełne, zintegrowane pokrycie w zakresie 360º.

Skanowanie elektroniczne pozwala częściej przeszukiwać przestrzeń powietrzną wiązką radarową w porównaniu z tradycyjnymi radarami AN/APY-1 i AN/APY-2 stosowanych w samolotach E-3 Sentry, które były umieszczone w dysku obracanym przy pomocy napędzanego hydraulicznie mechanizmu. Radar pozwala nie tylko wykrywać bardzo oddalone obiekty, ale także selektywnie przeszukiwać wybrane sektory przestrzeni powietrznej ze zwiększoną częstotliwością.

Antena radaru współpracuje z interrogatorem swój-obcy (IFF) wykorzystującym system Mod 5. Pozwala on zwiększyć bezpieczeństwo własnych samolotów bojowych dzięki zastosowaniu nowego waveformu i kryptografii oraz rozwiązań zwiększających możliwości współpracy radaru MESA z interrogatorem.

Samolot został także wyposażony w zaawansowane systemy łączności spełniające wymagania komunikacji głosowej i przekazywania danych z uwzględnieniem różnych poziomów tajności.

Obsługa systemów pokładowych jest ułatwiona ponieważ operator może obsługiwać różne rodzaje misji korzystając z tego samego stanowiska. Dzięki wprowadzonym do oprogramowania algorytmom możliwe jest wykonanie niektórych czynności operatora przez system komputerowy. Dzięki temu kontroler jest mniej obciążony pracą, co pozwala na zmniejszenie liczby operatorów na pokładzie.

W kabinie Wedgetaila znajduje się 10 stanowisk dla kontrolerów przestrzeni powietrznej. Boeing wskazuje to jako przewagę nad konkurencją, która z uwagi na mniejsze samoloty może pomieścić jedynie pięć takich stanowisk i daje operatorom mniej miejsca na wypoczynek podczas lotu.

Samolot jest wyposażony w czujniki systemu ostrzegającego o opromieniowaniu wiązką fal radarowych, a także mechanizmy przeciwdziałania. Są one rozmieszczone na końcówkach skrzydeł, w części nosowej i w ogonie samolotu.

Australijski E-7A Wedgetail podczas próbnego odpalania pułapek termicznych / Zdjęcie: Boeing

Wedgetail jest także wyposażony w przyłącze umożliwiające uzupełnianie paliwa w czasie lotu przy pomocy sztywnej sondy paliwowej – zgodnie ze standardem Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Innym elementem konstrukcyjnym odróżniającym go od standardowego 737NG są dwie dodatkowe płetwy stabilizujące zamontowane w dolnej części kadłuba. Ich zadaniem jest niwelować niekorzystny wpływ pionowej płyty anteny radaru na stateczność samolotu.

Australia

Australijczycy zamierzali zakupić siedem samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej, jednak ostatecznie ograniczono zamówienie do czterech, jednak z opcją na zakup kolejnych trzech E-7A Wedgetail. Obsługę techniczną miały zapewnić Boeing Australia oraz BAE Systems Australia.

Pierwsze dwa samoloty zostały dostarczone w listopadzie 2009 roku. Australia zakupiła także dwa opcjonalnie zamówione egzemplarze. Ostatni szósty E-7 został dostarczony RAAF w 2012 roku.

Australijskie Wedgetaile wzięły udział w działaniach bojowych przeciwko ISIS nad Syrią i Irakiem w 2014 roku, a jeden egzemplarz brał również udział w poszukiwaniu szczątków zaginionego malezyjskiego Boeinga 777-200ER (lot MH370) na Oceanie Indyjskim.

Oblot pierwszego Wedgetaila przebudowanego w Australii / Zdjęcie: Boeing

Latem 2023 roku władze Australii postanowiły przebazować jeden samolot do Niemiec w celu zabezpieczenia dostaw wyposażenia dla Ukrainy w konflikcie z Rosją. Samolot trafił do Europy w październiku 2023 roku w ramach operacji pk. Kudu i został wycofany w kwietniu br. (Australia wycofuje E-7A Wedgetail z Europy).

Turcja

Po zamówieniu przez Grecję samolotów rozpoznawczych Embraer EMB145 AEW&C Erieye, dla zrównoważenia nowych zdolności uzyskanych przez greckie lotnictwo wojskowe, Turcja podjęła w 2000 roku decyzję o uzyskaniu podobnych maszyn. W 2002 roku podpisano kontrakt na zakup czterech samolotów Boeing 737 AEW&C z opcją na kolejne dwa. Pierwszy samolot miał powstać w zakładach Boeinga w USA, a trzy pozostałe miały być dostarczone przez zakłady Turkish Aerospace Industries (TAI). W kolejnym roku zamówienie zyskało akceptację władz USA, a w 2006 roku ruszyły prace przy przebudowie pierwszego samolotu dla Turcji. Został on oblatany w 2007 roku w Seattle, a pierwszy przebudowany w Turcji latem 2008 roku.

Pierwszy egzemplarz E-7T Peace Eagle przeznaczony dla Sił Powietrznych Turcji / Zdjęcie: Boeing

Dostawy, pierwotnie planowane na 2010 rok, opóźniły się z powodu nałożonego przez Izrael embarga. Ostatecznie pierwsze E-7T Peace Eagle – bo taką nazwę zyskały tureckie samoloty – zaczęły trafiać do Sił Powietrznych Turcji w 2014 roku. Ostatni zamówiony egzemplarz został dostarczony pod koniec 2015 roku.

Korea Południowa

Kolejnym nabywcą samolotów E-7A Wedgetail została Republika Korei. W 2006 roku ówczesny rząd podpisał zamówienie na cztery egzemplarze. Pierwszy został dostarczony w 2011 roku, zaś następne trzy zostały przebudowane przez koncern Korean Aerospace Industries, dostarczanych w odstępach co trzy miesiące.
Według doniesień medialnych z końca 2023 roku, Republika Korei jest zainteresowana kolejnymi czterema samolotami E-7A. Noszą one nazwę własną Peace Eye (Więcej AEW&C dla Korei).

E-7 Peace Eye w barwach Sił Powietrznych Republiki Korei / Zdjęcie: Boeing

Wielka Brytania

W 2018 roku rząd Wielkiej Brytanii poinformował o podjęciu rozmów z Boeingiem i RAAF na temat potencjalnego pozyskania samolotów E-7A w celu zastąpienia starzejących się brytyjskich E-3D Sentry.

W 2019 roku brytyjski resort obrony poinformował o zakupie pięciu samolotów E-7A. W Royal Air Force otrzymały one oznaczenie Wedgetail AEW1. Dwa samoloty miały być przebudowane z wersji pasażerskich, zaś pozostałe miały być wyprodukowane od podstaw.

W 2021 roku zredukowano liczbę zamówionych samolotów z pięciu do trzech. Przebudowę prowadzi zakład STS Aviation Services w Birmingham. Pierwotnie pierwszy samolot miał trafić do służby w 2024 roku, jednak pojawiają się informacje o możliwym przesunięciu dostawy na następny rok (Pierwszy brytyjski Wedgetail AEW1 nabiera kształtów).


Wedgetail przebudowywany w zakładach STS Aviation Services w Birmingham dla Royal Air Force / Zdjęcie: Royal Air Force

Latem 2023 roku Komitet Obrony Wielkiej Brytanii poddał pod wątpliwość słuszność redukcji planowanych do zakupu E-7A z pięciu do trzech. Według opublikowanego raportu, zakup trzech samolotów ma kosztować 2,5 mld USD, podczas gdy zakup pięciu samolotów miał kosztować 2,7 mld USD.

Jednak głównym źródłem zastrzeżeń był fakt, że mimo redukcji zakupu samolotów, liczba radarów MESA dostarczanych przez koncern Northrop Grumman nadal opiewa na pięć sztuk.

USA

W 2021 roku w dyskusji publicznej w USA pojawiło się kilka głosów najwyższych rangą wojskowych o konieczności pozyskania następców samolotów E-3 Sentry. Jako optymalne rozwiązanie wskazywano Boeinga E-7 Wedgetail. Pod koniec tego roku US Air Force ogłosiło zamiar przeprowadzenia prób E-7 w celu określenia, czy spełnia on wymagania USAF (E-7 Wedgetail jako następca E-3 Sentry w USAF?).

Wiosną 2022 roku poinformowano, że Wedgetail spełnia wymagania Departamentu Obrony USA w zakresie systemów dowodzenia i zarządzania polem walki, a także w zakresie wykrywania celów.

W 2023 roku podpisano kontrakt z Boeingiem na budowę dwóch prototypowych egzemplarzy E-7 Wedgetail przeznaczonych dla USAF. Plany zakładają, że do 2025 roku zostanie podjęta decyzja o zamówieniu łącznie 26 samolotów tego typu. Pierwszy samolot ma wejść do służby w 2027 roku (Pierwsze E-7A Wedgetail dla USAF zamówione).


Wizualizacja Wedgetail w barwach US Air Force / Zdjęcie: Boeing

NATO

W 2022 roku NATO wystosowało zapytanie ofertowe w sprawie pozyskania samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej w celu zastąpienia 14 samolotów E-3A AWACS. Wstępna gotowość operacyjna nowych samolotów miałaby być osiągnięta do 2031 roku (NATO szuka następcy AWACS).

W listopadzie 2023 roku NATO Support and Procurement Agency (NSPA, Agencja Wsparcia i Zakupów) zdecydowała o zakupie sześciu samolotów E-7A Wedgetail AEW&C. Zakup jest częścią sojuszniczej inicjatywy na rzecz przyszłego Lotniczego Systemu Nadzoru i Kontroli (Alliance Future Surveillance and Control – AFSC), która ma na celu zastąpienie starzejącej się floty samolotów wczesnego ostrzegania E-3, które powinny być wycofane do 2035 roku. NATO-wskie E-7 mają rozpocząć służbę zgodnie z wcześniejszym założeniem w 2031 roku (E-7A Wedgetail zastąpi E-3A Sentry AWACS w NATO).

Jednym z argumentów podanych dla poparcia decyzji o wyborze właśnie E-7 był fakt, że takie samoloty są już eksploatowane w państwach NATO jak Turcja, lub będą eksploatowane wkrótce jak w Wielkiej Brytanii, czy USA.

Jak informowali przedstawiciele NATO, sześć samolotów wczesnego ostrzegania jest minimalną liczbą do zaspokojenia potrzeb operacyjnych.


Koreański E-7A Peace Eye w eskorcie F-15K Sił Powietrznych Republiki Korei / Zdjęcie: ROKAF

Polska?

Na początku 2023 roku w Polsce dostrzeżono pilną potrzebę posiadania własnych stacji radiolokacyjnych umieszczonych na statkach powietrznych. Latem tego samego roku podjęto decyzję o zakupie m.in. dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340B AEW-300, które były pierwotnie użytkowane przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. Kluczowym w naszym przypadku czas dostawy. Równolegle do decyzji o zakupie samolotów AEW&C podjęto również decyzję o pozyskaniu aerostatów o podobnym przeznaczeniu (program Barbara) (Pierwszy Saab 340B AEW-300 już w Polsce, Polska otrzymała zgodę na zakup aerostatów rozpoznawczych).

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na krótki proces zakupu. Dodatkowo ówczesny rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia zwracał uwagę na doraźność zakupu samolotów w Szwecji i wspomniał, że zakup ten nie wyklucza w przyszłości zakupu bardziej zaawansowanych samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej.

Tu pojawia się właśnie oferta Boeinga i samolot E-7 Wedgetail. Ponieważ Polska nie uruchomiła procesu wyboru samolotu wczesnego ostrzegania, trudno określić wymagania techniczne jakie będzie musiał on spełnić, jednak można zakładać, że E-7 znajdzie się w grupie rozważanych konstrukcji. Z polskiego punktu widzenia zaletą jest wykorzystanie jako nosiciela systemu MESA samolotu Boeing 737NG. Trzy samoloty tego typu latają już w naszych Siłach Powietrznych jako samoloty do przewozu VIP-ów. Wybór E-7 pozwoliłby więc ograniczyć koszty obsługi technicznej i remontów, a także kwestii części zamiennych.

Niebagatelną zaletą jest także pełna możliwość współpracy z innymi samolotami tego typu wybranymi już przez państwa NATO takie jak Turcja, Wielka Brytania i USA, jak również przez sam Sojusz.

Australijski E-7A w eskorcie F-35 USAF / Zdjęcie: U.S. Air National Guard / Staff Sgt. John Linzmeier

Co więcej, producent zapewnia systematyczną modernizację samolotów. Przykładowo od wejścia pierwszych egzemplarzy Wedgetaila do służby w RAAF, w jego wyposażeniu wprowadzono usprawnienia stosowane w nowszych samolotach.

W związku z praktyką stosowaną przez Boeinga, polegającą na przekazywaniu przebudowy części samolotów lokalnemu przemysłowi lotniczemu, można zakłada, że podobną ofertę mogłaby otrzymać i Polska.

Obecnie w Polsce oficjalnie nie toczą się żadne prace zmierzające do pozyskania docelowych samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej. Pozyskanie Saabów 340 z radarem Erieye pozwala odsunąć nieco decyzję na później, jednak patrząc na czas realizacji zamówień, jeśli chcemy w najbliższych latach zastąpić pozyskane w Szwecji samoloty, czasu na podjęcie decyzji nie zostało tak wiele.

X