10 września podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019, szwedzki koncern Saab Defence and Security zaprezentował kompaktową, trójwspółrzędną stację radiolokacyjną Giraffe 1X z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA i technologią azotku galu (GaN), zintegrowaną z lekkim pojazdem rozpoznawczym brytyjskich wojsk lądowych (British Army) typu Supacat Jackal (Giraffe 4A i ARTHUR dla Szwecji, 2018-12-08).

Prototyp radaru Giraffe 1X zadebiutował podczas paryskich targów Eurosatory 2016, natomiast prezentowany na DSEI 2019 egzemplarz pochodzi z produkcji seryjnej. 20 września 2017 Saab poinformował, że nieujawniony klient zamówił radary Giraffe 1X, ale nie poinformowano o liczbie zestawów ani wartości kontraktu. W lutym 2019 radar został zaoferowany Indiom / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Prototyp radaru Giraffe 1X zadebiutował podczas paryskich targów Eurosatory 2016, natomiast prezentowany na DSEI 2019 egzemplarz pochodzi z produkcji seryjnej. 20 września 2017 Saab poinformował, że nieujawniony klient zamówił radary Giraffe 1X, ale nie poinformowano o liczbie zestawów ani wartości kontraktu. W lutym 2019 radar został zaoferowany Indiom / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Radar jest lądowym wariantem morskiego Sea Giraffe 1X, który jest najmniejszym tego typu urządzeniem produkowanym przez Saaba, oraz jednym z najmniejszych radarów na rynku. Sea Giraffe 1X zadebiutował w maju 2014. Stacje zapewniają analogiczne zdolności jak większe wielozadaniowe radary obserwacji przestrzeni powietrznej oraz powierzchni morza z rodziny AMB, ale w zasięgu instrumentalnym w paśmie X (8-12,5 GHz) do 100 km. Wariant lądowy powstał w celu wykrywania wielu celów powietrznych, takich jak pociski rakietowe, moździerzowe i artyleryjskie (C-RAM) oraz bezzałogowe statki latające (bsl) (RBS 23 BAMSE na Gotlandii, 2019-07-03).

Antena radaru o przekroju trójkątnym ma 0,5 m wysokości i 1,0 m szerokości, a jej masa to 100 kg (60 kg sama antena, ponadto składa się z systemu identyfikacji swój-obcy i urządzenia obrotowego). Wraz z pozostałymi elementami systemu (komputerowy blok obróbki, blok zasilający i laptop operatora), masa całkowita zestawu wynosi mniej niż 300 kg. Większość elementów elektronicznych zostało umieszczonych wewnątrz, a całość jest chłodzona powietrzem. Dzięki ulepszonym zdolnościom ELSS (Enhanced Low, Slow and Small), skuteczniej identyfikuje małe cele na dużych dystansach. Kształtowana elektronicznie i sterowana wiązka antenowa pozwala na bardzo szybkie przeszukiwanie przestrzeni w elewacji od 0 do 70°.

Szwedzki radar Giraffe 1X może być elementem systemu mobilnej obrony przeciwlotniczej wraz z prezentowanym w Londynie zestawem do zwalczania bezzałogowych statków latających AUDS / Zdjęcie: Chess Dynamics

Szwedzki radar Giraffe 1X może być elementem systemu mobilnej obrony przeciwlotniczej wraz z prezentowanym w Londynie zestawem do zwalczania bezzałogowych statków latających AUDS / Zdjęcie: Chess Dynamics

Prezentowany w Londynie radar posadowiony na pojeździe Supacat Jackal jest demonstracją konfiguracji systemu mobilnej obrony przeciwlotniczej wraz z prezentowanym po raz kolejny w tym roku przez brytyjską spółkę Chess Dynamics zestawem AUDS (Anti-UAV Defence System), przeznaczonym do zwalczania bsl.