Przejdź do serwisu tematycznego

Defence & Space

Brygady, kompanie, bezzałogowce. Co dalej z WOT?

2024-12-12

Zmiany w strukturach kompanii lekkiej piechoty, zakończenie budowy Brygad OT w każdym województwie, powołania ochotników na szkolenia, tworzenie nowych kompanii, pozyskiwanie sprzętu –…

Grupa WB dostarczyła bezzałogowce FlyEye do Malezji

2024-12-12

Grupa WB poinformowała, że zaprojektowany przez gliwicką spółkę Flytronic, Miniaturowy Bezzałogowy System Powietrzny FlyEye, trafił do sił zbrojnych Malezji.

Modernizacja „Boga Wojny” wzorem dla całych Sił Zbrojnych RP

2024-12-06

Wojska Rakietowe i Artylerii są wzorcowym przykładem, jak powinna przebiegać modernizacja w Siłach Zbrojnych RP. Głównie dlatego, że żołnierze potrafią jasno przedstawić swoje…

Polityczne obietnice na Święcie Marynarki Wojennej

2024-11-29

Minęło kolejne Święto Marynarki Wojennej i usłyszeliśmy kolejne deklaracje rozwoju komponentu morskiego. Dotychczas większość z nich można było wyrzucić do kosza już kilka…

Grupa WB w projekcie AIDA. Sztuczna inteligencja do obrony przed cyberatakami

2024-10-28

Grupa WB jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, które wchodzi w skład międzynarodowego konsorcjum realizującego projekt Artificial Intelligence Deployable Agent. Celem AIDA jest…

US Army odebrały prototyp terminalu wsparcia celowania TITAN

2024-08-08

Amerykańskie wojska lądowe odebrały pierwszy z 10 prototypów naziemnej stacji terminalu wsparcia celowania TITAN (Tactical Intelligence Targeting Access Node), który dostarczyła spółka…

Ruger RXM – pistolet stworzony z Magpul Industries

2024-12-12

Ruger wprowadza do oferty 9 mm pistolet RXM, zaprojektowany we współpracy z Magpul Industries. Wzorowany na konstrukcji pistoletu Glock G19 trzeciej generajci, cechować ma się…

Spółka Albatros wydobyła zatopiony dźwig Eberswalde z dna Bałtyku

2024-12-05

Spółka Albatros z Gdańska przeprowadziła akcję wydobycia zatopionego dźwigu Eberswalde z dna Morza Bałtyckiego. Operacja została zarejestrowana kamerą z bezzałogowca.

Northrop Grumman buduje satelity wczesnego ostrzegania OPIR

2024-12-12

Amerykańska spółka Northrop Grumman otrzymała kontrakt na rozpoczęcie budowy dwóch satelitów wczesnego ostrzegania nowej generacji OPIR, przeznaczonych do umieszczenia na orbicie biegunowej (polarnej).

Space42 i ICEYE uruchomią produkcję satelitów w ZEA

2024-12-09

Polsko-fińskie przedsiębiorstwo ICEYE utworzy spółkę joint venture z Space42 ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich w celu produkcji lokalnej satelitów SAR i realizacji ich misji, wspierając…

Ukraina otrzyma miliardy dolarów od państw Grupy G7

2024-12-11

Departament Skarbu USA ogłosił udzielenie Ukrainie pożyczki w wysokości 20 mld USD, która zostanie pokryta ze środków zamrożonych rosyjskich aktywów, jako część pożyczki…

Siedemdziesiąty ósmy pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

2024-12-09

Departament Obrony USA ogłosił dwudziesty w tym roku (a 78. z kolei) i dziewiętnasty w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 988…

Grupa WB dostarczyła bezzałogowce FlyEye do Malezji

2024-12-12

Grupa WB poinformowała, że zaprojektowany przez gliwicką spółkę Flytronic, Miniaturowy Bezzałogowy System Powietrzny FlyEye, trafił do sił zbrojnych Malezji.

Nowa hala produkcyjna Saaba w celu wsparcia programu okrętów podwodnych

2024-12-12

W szwedzkiej Varvsudden w Landskronie, spółka Saab Defence and Security otworzyła nową halę produkcyjną, która wesprze m.in. produkcję nowych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge…

Dziewięć Airbus H145 dla MSW Bahrajnu

2024-12-12

Europejska spółka Airbus Helicopters podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Bahrajnu na dostawę dla tamtejszej Policji dziewięciu lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H145.

Dwa nowe poduszkowce przyjęte do służby w Straży Granicznej

2024-12-11

Morski Oddział Straży Granicznej przyjął do służby poduszkowce patrolowo-interwencyjne SG-413 i SG-414, zamówione w październiku ub. r. w brytyjskiej spółce Griffon Hoverwork Limited.

Grupa WB dostarczyła bezzałogowce FlyEye do Malezji

2024-12-12

Grupa WB poinformowała, że zaprojektowany przez gliwicką spółkę Flytronic, Miniaturowy Bezzałogowy System Powietrzny FlyEye, trafił do sił zbrojnych Malezji.

Nowa hala produkcyjna Saaba w celu wsparcia programu okrętów podwodnych

2024-12-12

W szwedzkiej Varvsudden w Landskronie, spółka Saab Defence and Security otworzyła nową halę produkcyjną, która wesprze m.in. produkcję nowych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge…

Brygady, kompanie, bezzałogowce. Co dalej z WOT?

2024-12-12

Zmiany w strukturach kompanii lekkiej piechoty, zakończenie budowy Brygad OT w każdym województwie, powołania ochotników na szkolenia, tworzenie nowych kompanii, pozyskiwanie sprzętu –…

Grupa WB dostarczyła bezzałogowce FlyEye do Malezji

2024-12-12

Grupa WB poinformowała, że zaprojektowany przez gliwicką spółkę Flytronic, Miniaturowy Bezzałogowy System Powietrzny FlyEye, trafił do sił zbrojnych Malezji.

Konferencja SE.A.L pod Naszym patronatem medialnym

2024-12-11

Miło Nam poinformować, że Magazyn Militarny MILMAG objął patronat medialny nad pierwszą w Polsce konferencją SE.A.L., która odbędzie się 18-19 stycznia 2025 w Katowicach.

Targi Kielce z awansem w zestawieniu TOP Marka 2024

2024-12-06

Wśród 500 najsilniejszych polskich marek znalazły się Targi Kielce, uplasowane w towarzystwie takich gigantów jak H&M, Philips, Visa czy MasterCard. To wynik corocznego…

Shooting

Ruger RXM – pistolet stworzony z Magpul Industries

2024-12-12

Ruger wprowadza do oferty 9 mm pistolet RXM, zaprojektowany we współpracy z Magpul Industries. Wzorowany na konstrukcji pistoletu Glock G19 trzeciej generajci, cechować ma się…

21-nabojowe magazynki SIG Sauer P365 dostępne

2024-12-10

SIG Sauer wprowadza do osobnej sprzedaży 21-nabojowe magazynki do pistoletów rodziny P365, dostępne z początku jedynie w zestawie z modelem P365-FUSE.

21-nabojowe magazynki SIG Sauer P365 dostępne

2024-12-10

SIG Sauer wprowadza do osobnej sprzedaży 21-nabojowe magazynki do pistoletów rodziny P365, dostępne z początku jedynie w zestawie z modelem P365-FUSE.

Nowy regulowany blok gazowy Faxon Firearms

2024-12-10

Faxon Firearms wprowadza do oferty regulowany blok gazowy do karabinków rodziny AR-15. Od produktów konkurencji wyróżniać ma się zasadą działania – obrót śruby…

Ruger RXM – pistolet stworzony z Magpul Industries

2024-12-12

Ruger wprowadza do oferty 9 mm pistolet RXM, zaprojektowany we współpracy z Magpul Industries. Wzorowany na konstrukcji pistoletu Glock G19 trzeciej generajci, cechować ma się…

Nowy regulowany blok gazowy Faxon Firearms

2024-12-10

Faxon Firearms wprowadza do oferty regulowany blok gazowy do karabinków rodziny AR-15. Od produktów konkurencji wyróżniać ma się zasadą działania – obrót śruby…

posiłek liofilizowany przy kuchence turystycznej

Stalkerem być – plecak ucieczkowy posiadacza broni

2024-12-07

O plecakach ucieczkowych zrobiło się ostatnio głośno. Nic w tym dziwnego, sytuacja geopolityczna oraz niedawne powodzie skłaniają do myślenia o bezpieczeństwie swoim i swoich najbliższych w kontekście…

Stroimy szafę z Manufakturą Plastiku

2024-12-02

Twierdziłem, że będę posiadał 3 sztuki broni, jako że pozwolenie do celów sportowych wskazuje nam trzy kategorie broni, czyli pistolet, karabinek i strzelba. No to Panie,…

posiłek liofilizowany przy kuchence turystycznej

Stalkerem być – plecak ucieczkowy posiadacza broni

2024-12-07

O plecakach ucieczkowych zrobiło się ostatnio głośno. Nic w tym dziwnego, sytuacja geopolityczna oraz niedawne powodzie skłaniają do myślenia o bezpieczeństwie swoim i swoich najbliższych w kontekście…

Direct Action SWAGs: Codzienna odzież, taktyczne podejście

2024-12-05

Direct Action wprowadza do oferty nową serię odzieży SWAGs, składającą się z bluz z kapturem, t-shirtów, patchy i czapek nawiązujących motywami do branży militarno-taktycznej.

posiłek liofilizowany przy kuchence turystycznej

Stalkerem być – plecak ucieczkowy posiadacza broni

2024-12-07

O plecakach ucieczkowych zrobiło się ostatnio głośno. Nic w tym dziwnego, sytuacja geopolityczna oraz niedawne powodzie skłaniają do myślenia o bezpieczeństwie swoim i swoich najbliższych w kontekście…

Ruger 10/22 Carbine – zabawa dla całej rodziny

2024-11-25

Pewien działacz PZSS tłumaczył mi kiedyś, że strzelanie to poważny sport dla poważnych zawodników i należy go traktować poważnie. A kto poważnym zawodnikiem nie jest,…

Ankieta dotycząca zmiany w Ustawie o Broni i Amunicji

2024-11-14

Na stronie Sejmu rozpoczęto konsultację w sprawie poselskiego projektu zmianie ustawy o broni i amunicji. Proponowane zmiany obejmują zwiększenia częstotliwości odbywania okresowych badań lekarskich…

Zakaz noszenia broni w dniu 11 listopada w Warszawie

2024-11-07

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadza czasowy zakaz noszenia broni lub przemieszczania jej w stanie rozładowanym na obszarze miasta stołecznego Warszawa w dniu 11…

TEST: Buty Prabos Greyman High

2024-12-03

Czy buty przeznaczone dla wojska i służb mundurowych mogą być przydatne dla Miejskiego Komandosa oraz Strzelca Hobbysty ? Czy mimo że są czarne, to i tak mogą się…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

2024-12-01

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

Black Friday w Kolba.pl – codziennie nowe promocje

2024-11-26

Na Kolba.pl obowiązują zniżki w ramach Black Days – codziennie nowe produkty ze zniżkami nawet do -80%. Oprócz tego, w piątek 29 listopada w salonie w Czeladzi…

Adventure

Krakowski Festiwal Górski 2024 – pięć rzeczy, które trzeba wiedzieć

2024-12-05

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się już w najbliższy weekend (7-8 grudnia) w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Pasjonaci gór i wspinacze – jeśli jeszcze…

Liofilizowane desery od LYO

2024-12-03

W góry zawsze warto zabrać ze sobą coś słodkiego. Może to być dla nas nagroda, pocieszenie, albo po prostu zapas kalorii, kiedy ich potrzeba. W moim…

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

2024-10-21

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

Elementarz preppersa: zapasy żywności

2024-09-21

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

Lekkie chest rigi 5.11 Tactical

2024-11-07

Niewątpliwie przyczyna takiej popularności chest rigów są zalety w postaci małej wagi, niekrępowania ruchów, braku powiększenia sylwetki – jak to ma miejsce…

Pożar lub powódź. Jak skompletować miejski plecak ucieczkowy?

2024-09-10

W sytuacji zagrożenia życia, zdenerwowaniu i w pośpiechu nie ma czasu na wątpliwości przy pakowaniu dobytku. Aby uniknąć nieprzyjemności, warto być przygotowanym na szybką ewakuację zawczasu.…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Ocieplana koszula Helikon-Tex Warden już dostępna

2024-11-09

Ocieplana koszula Warden to kolejna nowość Helikon-Tex z IWA 2023 która trafia na sklepowe półki. Wykonana z szybkoschnących materiałów syntetycznych, wyposażona jest w cienkie ocieplenie i łącznie…

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

2024-07-03

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

O tym, jak era zupek chińskich odeszła do lamusa: testy żywności Lyofood

2024-06-13

Z pewną dozą wzruszenia wspominam swoje pierwsze trekkingi po górach, kiedy to jako prowiant do plecaka najczęściej wybierało się zupki chińskie, chleb, paprykarz szczeciński…

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

2024-07-03

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

O tym, jak era zupek chińskich odeszła do lamusa: testy żywności Lyofood

2024-06-13

Z pewną dozą wzruszenia wspominam swoje pierwsze trekkingi po górach, kiedy to jako prowiant do plecaka najczęściej wybierało się zupki chińskie, chleb, paprykarz szczeciński…

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

2024-11-07

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

Czyszczenie broni na konferencji Środki Smarowe 2024

2024-11-07

14–16 października 2024 w Zakopanem miała miejsce XIV edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Środki Smarowe 2024, organizowana przez Instytut Nafty i Gazu – Państwowy…

Druk sejmowy nr 1692: Projekt nowej ustawy o broni i amunicji

4 listopada 2016 grupa posłów Klubu Kukiz’15 – Adam Andruszkiewicz, Wojciech Bakun, Sylwester Chruszcz, Paweł Grabowski, Marek Jakubiak, Tomasz Jaskóła, Bartosz Józwiak, Andrzej Kobylarz, Jakub Kulesza, Andrzej Maciejewski, Jarosław Porwich, Tomasz Rzymkowski, Jarosław Sachajko, Krzysztof Sitarski, Paweł Skutecki, Jacek Wilk i Elżbieta Zielińska – złożyli w Sejmie poselski projekt nowej ustawy o broni i amunicji. Przy jego tworzeniu – jak wynika z dostępnych na stronach Sejmu dokumentów – brała także udział Fundacja Rozwoju Strzelectwa (na czele z Jarosławem Lewandowskim) i Ruch Obywatelski Miłośników Broni.

Maszyna jeszcze nie ruszyła, ale paliwo jest

21 czerwca 2017 sejmowa Komisja Ustawodawcza pozytywnie zaopiniowała projekt. Został on skierowany do pierwszego czytania, po którym – 29 września 2017 – przekazany do sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Pomimo doniesień medialnych o planowanych przez posłów wnioskodawców (auto)poprawkach, na 24 listopada 2017 na stronach Sejmu nie opublikowano żadnych oficjalnych informacji z tym związanych. Proces legislacyjny trwa.

Na marginesie pokreślić należy, że Regulamin Sejmu RP dopuszcza wnoszenie autopoprawek do przedłożonego projektu ustawy wyłącznie do czasu rozpoczęcia pierwszego czytania. To miało miejsce na wrześniowym posiedzeniu Sejmu. Tym samym obecnie niemożliwe jest wnoszenie autopoprawek, a jedynie poprawek w toku zwykłej procedury legislacyjnej – aż do czasu zakończenia drugiego czytania. Nad ewentualnymi poprawkami posłowie będą głosowali w ramach trzeciego czytania w Sejmie. Nie ma zatem pewności, że dana poprawka zostanie przyjęta.

Najważniejsze zmiany

Niektóre media podają, że projekt zakłada likwidację uznaniowości wydawania pozwoleń na broń oraz zmianę organu wydającego, a przede wszystkim zmierza do tego, by przywrócić zdrowym psychicznie, praworządnym Polakom dostęp do broni, „odebrany w czasach PRL”. Z innych źródeł słyszymy natomiast, że broń będzie miał każdy obywatel, niezależnie od stanu zdrowia psychicznego, a – jak stwierdził pewien generał – „Polska stanie się Dzikim Zachodem”. Oczywiście część tych rewelacji można włożyć między bajki.

Tymczasem, jak wynika z uzasadnienia projektu, nowa ustawa zmieniałaby obecnie obowiązujące przepisy prawa w kilku punktach. Pomysłodawcy zakładają w szczególności:

1) wprowadzenie zgodnej z dyrektywą unijną klasyfikacji kategorii i rodzajów broni palnej;

2) jednoznaczne zdefiniowanie wszystkich pojęć używanych w ustawie w celu uniknięcia obecnych problemów z interpretacją poszczególnych artykułów;

3) zmianę organu wydającego pozwolenia –mieliby je wydawać starostowie lub prezydenci miast na prawach powiatu, podobnie jak to miało miejsce w II Rzeczpospolitej;

4) precyzyjne określenie przesłanek wykluczających możliwość posiadania broni – należałyby do nich: bycie karanym za pewne przestępstwa, występowanie określonych stanów chorobowych lub istotnych zaburzeń funkcjonowania psychicznego, zbyt młody wiek, brak stałego miejsca zamieszkania;

5) odejście od pozwoleń na broń wydawanych „do celu” i zastąpienie ich pozwoleniami podzielonymi na poziomy dostępu, związane z poziomami kompetencji posiadacza broni – im jest ona większa, tym więcej rodzajów broni może on posiadać;

6) zezwalanie na posiadanie broni „normalnej” po zdaniu egzaminu teoretycznego albo po trzyletnim stażu jako posiadacz broni „pierwszego kontaktu” – nienaganny staż jest praktycznym dowodem na znajomość przepisów, dlatego zdaniem autorów nie ma potrzeby przeprowadzania w tym wypadku dodatkowego egzaminu;

7) stworzenie ogólnopolskiego komputerowego systemu ewidencjonowania wszystkich pozwoleń na broń i wszystkich egzemplarzy broni, a także wszystkich transakcji sprzedaży, co umożliwi tworzenie wymaganej prawem międzynarodowym indywidualnej historii każdego egzemplarza broni.

Uzasadnienie

Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy dostęp praworządnych obywateli do broni – możliwie szeroki, jednak ściśle kontrolowany – z jednej strony stanowi gwarancję poszanowania swobód obywatelskich, a z drugiej – jest ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa państwowego. Broń winna być traktowana jako naturalny przedmiot służący do realizacji pasji związanej ze strzelectwem – sportowym czy rekreacyjnym – myślistwem, kolekcjonerstwem, a także ruchem rekonstruktorskim. Oczywiście, jak zauważają autorzy projektu, posiadanie broni  wymaga dokładnej i skutecznej kontroli. W interesie społecznym jest, aby osoby niepowołane, w szczególności karane lub chore psychicznie, nie miały dostępu do broni. Jednakże gdy przepisy są precyzyjne, do takich sytuacji dochodzić nie powinno. Ponadto za racjonalne uznaje się wspieranie oddolnych obywatelskich ruchów strzeleckich, sprzyjanie powstawaniu klubów sportowych i innych form promujących postawy patriotyczne.

Klasyfikacja broni

Wprowadzając zgodną z dyrektywą unijną klasyfikację kategorii i rodzajów broni palnej, autorzy projektu zastosowali słownictwo zgodne z polską normą bronioznawczą.

Przewiduje się następujące kategorie broni i amunicji (art. 6 projektu):

A – broń i amunicja, której nabywanie i posiadanie jest zabronione;

B – broń i amunicja, którą można nabywać i posiadać na podstawie pozwolenia podstawowego, obiektowego lub muzealnego;

C – broń, amunicja i urządzenia niebezpieczne, które można nabywać i posiadać na podstawie obywatelskiej karty broni, pozwolenia podstawowego, obiektowego lub muzealnego;

D – broń i amunicja nieobjęta zakresem dyrektywy Rady WE z 1991 (znowelizowanej przez Parlament Europejski 14 marca 2017).

Niestety autorzy projektu nie uniknęli błędu. Pierwotnie kategoria A dopuszczała pewne wyjątki objęte pozwoleniem obiektowym lub muzealnym (poprzez odwołanie do przepisów regulujących rodzaje pozwoleń na broń – art. 6 pkt 1 w zw. z art. 8 pkt 4 i 5 projektu). Jednak na etapie konsultacji projektu ustawy wprowadzono do niego autopoprawki, spowodowane między innymi nowelizacją dyrektywy. Jedna z nich przewiduje zmianę przepisów o rodzajach pozwoleń na broń (poprzez dodanie pozwolenia z prawem noszenia broni w art. 8 pkt 4 projektu, powodujące przesunięcie numeracji kolejnych pozwoleń). Nie pociąga jednak za sobą zmiany wspomnianego wyżej odwołania przy kategorii A. Tym samym przewidziane przy kategorii A wyjątki obejmują już nie pozwolenie muzealne, a pozwolenie z prawem noszenia broni (uprawniające do ukrytego noszenia broni krótkiej). Błąd ten powinien jednak zostać wychwycony i poprawiony na etapie prac sejmowych.

Projekt ustawy zawiera oczywiście szczegółowe rozwinięcie rodzajów broni zaliczanych do poszczególnych kategorii (art. 7 projektu). Za plus należy uznać to, że katalog jest zamknięty, zatem nie powinien budzić w przyszłości wątpliwości interpretacyjnych. Przedyskutować należy tylko stricte techniczne szczegóły poszczególnych opisów, przy uwzględnieniu faktu, że szereg zmian wynika z nowelizacji dyrektywy.

 

Definicje

Jednoznacznie pozytywnie ocenić trzeba zawarty w projekcie ustawy „słowniczek”, precyzujący użyte określenia (art. 3 projektu). Definiowanie pojęć jest pożądane nie tylko dlatego, że jest to etap prawidłowej legislacji. Jak sami autorzy podkreślają, precyzyjne zdefiniowanie użytych terminów ma na celu uniknięcie problemów z interpretacją, które – jak wiadomo – organy nader często wykorzystują.

Choć oczywiście liczy się jakość, nie ilość, to już sam fakt, że w projekcie zdefiniowano 32 pojęcia (art. 3 ust. 1 projektu) w porównaniu do sześciu ze słowniczka aktualnie obowiązującej ustawy (art. 4), pozwala uznać, że autorzy naprawdę się postarali. Tym bardziej, gdy przypomnimy sobie, że w obowiązującej ustawie definicje są rozsiane w różnych miejscach, co zdecydowanie utrudnia poruszanie się po niej (np. „broń palna” – art. 7; „broń pneumatyczna” – art. 8; „noszenie” – art. 10 ust. 9 ustawy).

Organ wydający

Obecnie pozwolenia na broń (palną) wydawane są przez właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, a w przypadku żołnierzy zawodowych – komendanta oddziału Żandarmerii Wojskowej (art. 9 ust. 1 ustawy). Kartę rejestracyjną broni pneumatycznej wydaje komendant powiatowy Policji lub komendant oddziału ŻW (art. 9 ust. 4 ustawy). Według założeń projektu pozwolenia na broń wydawać ma właściwy starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu (art. 11 ust. 1 projektu).

Czy taka zmiana rzeczywiście, jak wskazano w uzasadnieniu projektu, odciąży Policję – trudno powiedzieć. Z pewnością jednak odejmie nieco pracy wydziałom postępowań administracyjnych komend wojewódzkich. Czy przeniesienie organu wydającego pozwolenia na szczebel powiatowy przybliży go do obywatela? Pewnie tak. W każdym razie zmiana nie usuwa możliwości wysłania pisma pocztą. Jeśli zatem ktoś nie będzie miał ochoty przybliżać się do urzędnika – nie będzie musiał.

Pół żartem, pół serio rodzi się jednak pytanie: czy jeśli w małym mieście na prawach powiatu urzędnicy znają nas od dziecka, to dla nas dobrze, czy źle? To ważne zwłaszcza w kontekście hipotetycznej sytuacji, w której na etapie procesu legislacyjnego do projektu zostaną wprowadzone poprawki, utrudniające – wbrew zamierzeniom autorów – pełne wyeliminowanie uznania organu wydającego pozwolenie.

Przewiduje się, że pomysł przeniesienia organu wydającego pozwolenia na szczebel powiatowy będzie jeszcze dogłębnie analizowany. Do prac legislacyjnych prawdopodobnie włączy się w pewnym momencie również Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, któremu wszak Policja podlega.

Przesłanki wykluczające

Negatywne przesłanki wydania pozwolenia na broń reguluje obecnie art. 15 ust. 1 ustawy. Zawiera on sześć takich przesłanek (przy czym szósta jest rozbudowana). Z pewnością nie wszystkie są precyzyjne. O ile jednoznaczność określenia granicy wiekowej na 21 lat nie budzi wątpliwości, o tyle już przesłanka „znacznie ograniczonej sprawności psychofizycznej” rodzi pytanie o definicję słowa „znacznie”. Podobne zarzuty skierować można do „istotnych zaburzeń funkcjonowania psychologicznego” (bez ich wyraźnego wymienienia).

Pozostawianie przez ustawodawcę organom administracji publicznej pewnej swobody jest raczej powszechne. Gdy prawo daje organowi możliwość mniej lub bardziej ograniczonego wyboru sposobu załatwienia sprawy, mamy do czynienia z tzw. uznaniem administracyjnym. Miękkie lub nieostre sformułowania w rodzaju wymienionych wyżej są właśnie przykładem takiego uznania.

Czy możliwe jest całkowite wyeliminowanie tego uznania z porządku prawnego jako takiego? Raczej nie – niemożliwe wydaje się przewidzenie wszystkich potencjalnych sytuacji i uregulowanie ich w ustawach. Czy da się całkowicie wyłączyć to uznanie chociaż z konkretnej ustawy o broni i amunicji? Prawdopodobnie również nie.

Nawet w projekcie nowej ustawy występują pojęcia nieostre, uznaniowe. Przykładami są zdania: „Policja (…) może dokonać sprawdzenia warunków przechowywania broni” (może, nie musi) czy „rażące nieprawidłowości w zakresie przechowywania” („rażące” – czyli jakie?). Trzeba jednak przyznać autorom, że w projekcie jest takich sformułowań niewiele. Niewątpliwym sukcesem jest wyeliminowanie uznania z negatywnych przesłanek wydania pozwolenia na broń.

Można jednak wątpić w to, czy na etapie prac legislacyjnych posłowie i senatorowie wyrażą zgodę na tę całkowitą eliminację uznania administracyjnego. Już na etapie konsultacji wątpliwości w tym zakresie zgłaszał Prokurator Krajowy. Podkreślił on, że proponowane ograniczenie jest zbyt wąskie: organy mogłyby odmówić wydania pozwolenia jedynie w przypadku, gdy wnioskodawca byłby prawomocnie skazany za ściśle określone kategorie przestępstw. Prokurator Krajowy zauważył, że gdyby przyjęto takie rozwiązanie, pozwolenie na broń mogłyby uzyskać osoby, którym postawiono zarzuty popełnienia bardzo poważnych przestępstw, ale które nie zostały prawomocnie skazane. -Nawet pamiętając o zasadzie domniemania niewinności i o tym, że nie wszystkie oskarżenia kończą się prawomocnym skazaniem, nietrudno wyobrazić sobie takie sytuacje. Nawet my, strzelcy, za wielce wątpliwe uznalibyśmy przyznanie pozwolenia na broń osobie skazanej przez sąd I instancji (a więc jeszcze nieprawomocnie) za umyślne przestępstwo z użyciem przemocy, a czekającej na rozpatrzenie apelacji.

Co więcej, nie należy zapominać, że Prokurator Krajowy pełni jednocześnie funkcję I Zastępcy Prokuratora Generalnego (Ministra Sprawiedliwości). Naprawdę trudno w takiej sytuacji zakładać, że ich stanowiska znacząco się różnią. Pozostaje więc czekać na konkretne uwagi i regulacje.

 

Nowe wymogi

Obecnie obowiązująca ustawa przewiduje wydawanie pozwoleń na broń w celach: ochrony osobistej, ochrony osób i mienia, łowieckich, sportowych, rekonstrukcji historycznych, kolekcjonerskich, pamiątkowych, szkoleniowych (art. 10 ust. 2 ustawy). Ponadto zawiera dość rygorystyczny katalog „ważnych przyczyn” posiadania broni. Należą do nich: stałe, realne i ponadprzeciętne (tu znów duże pole uznania) zagrożenia życia, zdrowia lub mienia w przypadku pierwszego celu, udokumentowane członkostwo w danej organizacji (plus kilka szczegółowych wymogów) dla kolejnych czterech celów, udokumentowane nabycie broni w drodze spadku, darowizny lub wyróżnienia przy celach pamiątkowych oraz posiadanie uprawień w zakresie szkoleń w przypadku celów szkoleniowych (art. 10 ust. 3). Oczywiście ten katalog jest otwarty (użyto tam słów „w szczególności”), jednak uznanie przez organ wydający innej przyczyny za ważną jest kolejnym przejawem uznania i – nie oszukujmy się – graniczy z cudem.

Projekt ustawy przewiduje sześć rodzajów pozwoleń na broń (art. 8). Pierwszy (obywatelska karta broni) obejmuje broń kategorii C. Drugi (pozwolenie podstawowe) – broń kategorii B i C oraz możliwość samodzielnego wytwarzania amunicji na własny użytek. Trzeci (pozwolenie podstawowe rozszerzone) – wszystko to, co w rodzaju drugim, oraz niektóre rodzaje broni samopowtarzalnej (nie mylić z samoczynną). Rodzaj czwarty (pozwolenie z prawem noszenia) uprawnia do ukrytego noszenia broni krótkiej. Z kolei pozwolenie obiektowe – rodzaj piąty – udzielane jest, w pewnym uproszczeniu, przedsiębiorcom i podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub statutową, wykorzystującym w tej działalności broń. Wreszcie ostatni typ pozwolenia, muzealne, wydawane jest placówkom muzealnym oraz osobom fizycznym gromadzącym broń w ramach kolekcji.

Uzasadnione powody

Jednocześnie zgodnie z dyrektywą utrzymano konieczność przedstawienia uzasadnionego powodu posiadania broni, podając przy tym ich katalog. Autorzy wyraźnie podkreślają, że deklarowany uzasadniony powód posiadania broni nie może być utożsamiany z pozwoleniem wydanym „do celu”, gdyż rodzaj pozwolenia determinują wyłącznie techniczne parametry broni.

Wskazany w projekcie katalog (art. 13 ust. 2 projektu) uregulowany został w sposób wyłączający uznanie organu wydającego pozwolenie. Uzasadnionym powodem jest już sam zamiar kolekcjonowania broni czy uprawiania łowiectwa lub sportów o charakterze strzeleckim. Jest to oczywiście przesłanka łagodna. Trudno jednak zgodzić się ze wskazanym w uzasadnieniu projektu twierdzeniem autorów, jakoby katalog ten był jedynie przykładowy. W tym przepisie nie ma zwrotów typu „w szczególności”, „w tym”, „między innymi”, „i inne”, które świadczyłyby o otwartym charakterze. Katalog nie jest zbyt rygorystyczny, to fakt, ale na pewno nie jest przykładowy.

Zasady wydawania

Pozwolenie podstawowe otrzyma osoba, która przedstawiła uzasadniony powód posiadania broni oraz zdała egzamin (zwany dopuszczającym), albo taka, która posiada obywatelską kartę broni od co najmniej trzech lat (art. 14 ust. 1 projektu). Pozwolenie podstawowe rozszerzone będzie natomiast wymagało, oprócz spełnienia tych wymogów, także oświadczenia o czynnym uczestnictwie we współzawodnictwie sportowym wymagającym używania broni samopowtarzalnej oraz potwierdzenia co najmniej 12-miesięcznego członkostwa w klubie o charakterze strzeleckim (art. 14 ust. 2 projektu).

W tym miejscu konieczne jest wytknięcie kolejnego błędu, który pojawił się na skutek wspomnianej już autopoprawki zmieniającej katalog rodzajów pozwoleń na broń. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 projektu: „Rozszerzone pozwolenie na broń wydaje się osobie, która posiada pozwolenie podstawowe lub pozwolenie podstawowe rozszerzone” (i zdała egzamin kompetencyjny). Jednakże dokonana zmiana usunęła z katalogu pozwoleń „pozwolenie rozszerzone”, dzieląc je właśnie na dwa: „pozwolenie podstawowe rozszerzone” oraz „pozwolenie z prawem noszenia broni”. W tym przepisie pojawia się zatem pleonazm: wynika z niego, że rozszerzone pozwolenie wydaje się osobie, która posiada pozwolenie podstawowe rozszerzone. Najprawdopodobniej jednak art. 15 miał dotyczyć właśnie wymogów niezbędnych do uzyskania „pozwolenia z prawem noszenia”. W takim wypadku połączenie pierwszej części zdania z drugą nie jest już pleonazmem, a cały przepis nabiera sensu. Błąd zatem drobny – zwykłe przeoczenie.

Sam egzamin kompetencyjny, niezbędny do pozwolenia z prawem noszenia broni, będzie trzeba powtarzać. Pozwolenie z prawem noszenia wydawane ma być na okres 5 lat, a jego przedłużenie będzie możliwe po dostarczeniu organowi zaświadczenia o ponownym zdaniu egzaminu.

Zmiana pozwoleń

Jak przełożyć dotychczas posiadane pozwolenia na nowe rodzaje pozwoleń? To także przewidzieli autorzy projektu w rozdziale zawierającym przepisy przejściowe. Pozwolenia na broń do celów sportowych, łowieckich, kolekcjonerskich, pamiątkowych i szkoleniowych wydane do dnia wejścia w życie nowej ustawy staną się pozwoleniami podstawowymi (art. 59 ust. 1 projektu). Jeżeli na powyższe pozwolenie zdążyliśmy zarejestrować broń samopowtarzalną, to stanie się ono pozwoleniem podstawowym rozszerzonym (art. 59 ust. 2 projektu).

Niestety kolejny błąd znajdujemy w przepisie przejściowym dotyczącym aktualnych pozwoleń do celów ochrony osobistej lub ochrony osób i mienia. Z dniem wejścia w życie ustawy stają się one pozwoleniami rozszerzonymi (art. 60 ust. 1 projektu) – które przecież autopoprawką podzielono na dwa: „podstawowe rozszerzone” oraz „z prawem do noszenia broni”. Wydaje się, że posiadacz pozwolenia do celów ochrony osobistej powinien od razu otrzymać pozwolenie z prawem noszenia broni i pewnie taki był zamysł autorów, jednak autopoprawka pokrzyżowała te plany. Nie szkodzi – da się to poprawić w toku prac.

Centralna ewidencja

W prowadzonym (w formie elektronicznej) przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych rejestrze Centralna Ewidencja Broni i Posiadaczy (CEBiP) zbierane będą dane związane z wydaniem i cofnięciem pozwoleń na broń oraz transakcjami kupna i zbycia broni objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia.

Jak podkreślają autorzy projektu, taki system ewidencjonowania jest wymagany przez dyrektywę unijną, a Polska – wprowadzając go jako jedna z pierwszych – stanie w pierwszym rzędzie pod względem rozwoju infrastruktury informatycznej.

Świetnie – byleby tylko ta infrastruktura nie kosztowała tyle, co informatyzacja pewnej trzyliterowej instytucji publicznej zajmującej się poborem naszych składek z tytułu ubezpieczeń społecznych. Na to jednak autorzy projektu pewnie nie będą mieli wpływu.

Podsumowanie

Gołym okiem widać, że projekt ustawy  jest wynikiem potężnego wysiłku jego autorów – i chwała im za to. Realistyczne (pesymistyczne?) podejście pozwala jednak wysnuć tezę, że na etapie prac legislacyjnych projekt ustawy poddany zostanie istotnym zmianom. Należy tylko mieć nadzieję, że większość parlamentarna nie przegłosuje zmian, po których będzie gorzej niż obecnie. Pewne jest jednak, że otrzymanie pozwolenia na broń w Polsce wciąż będzie obłożone pewnymi ograniczeniami i nasz kraj nie zmieni się w Dziki Zachód.

Źródła:

1) projekt ustawy o broni i amunicji – z uwzględnieniem autopoprawek (druk sejmowy nr 1692);

2) opinie do projektu ustawy;

3) ustawa z dn. 21.05.1999 r. (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1839).

 

Adam Koper jest radcą prawnym. Prowadzi kancelarię „KOPER Kancelaria Prawna”.

Artykuł pierwotnie opublikowany w MILMAG nr 02/2017

 

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Ankieta dotycząca zmiany w Ustawie o Broni i Amunicji

Na stronie Sejmu rozpoczęto konsultację w sprawie poselskiego projektu zmianie ustawy o broni i amunicji. Proponowane zmiany obejmują zwiększenia częstotliwości odbywania okresowych badań lekarskich…

Zakaz noszenia broni w dniu 11 listopada w Warszawie

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadza czasowy zakaz noszenia broni lub przemieszczania jej w stanie rozładowanym na obszarze miasta stołecznego Warszawa w dniu 11…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X