9 stycznia US Army Combat Capabilities Development Command (CCDC) wraz z zespołem interdyscyplinarnym (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV (Next Generation Combat Vehicle) zdecydowały o wyborze dostawców prototypów autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych w ramach programów RCV-L (Robotic Combat Vehicle-Light) i RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium) (Trzech w programie RCV-M, 2019-11-04).

 Prototyp bojowego bezzałogowego robota Ripsaw M5 dla programu RCV-M zaprezentowano w październiku na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) 2019 w Waszyngtonie / Zdjęcie: FLIR Systems

Prototyp bojowego bezzałogowego robota Ripsaw M5 dla programu RCV-M zaprezentowano w październiku na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) 2019 w Waszyngtonie / Zdjęcie: FLIR Systems

Zgodnie z komunikatem, CCDC i CFT NGCV planują podpisać umowy na produkcję i dostawy po czterech prototypów RCV-L i RCV-M. Po zakończeniu negocjacji cenowych, stosowne umowy zostaną podpisane, odpowiednio, ze spółkami QinetiQ North America (QNA) i Textron Systems do połowy lutego 2020, dzięki szybszemu finansowaniu projektów wojskowych w ramach National Advanced Mobility Consortium.

Warto zauważyć, że zarówno QinetiQ North America oferujący zmodyfikowany EMAV (na zdjęciu), jak i Textron Systems z cięższym pojazdem Ripsaw M5 złożyły oddzielne oferty w obu programach, co świadczy o dużym zapleczu technologicznym konsorcjów na czele których obie spółki stoją / Zdjęcie: Pratt and Miller Defense

Warto zauważyć, że zarówno QinetiQ North America oferujący zmodyfikowany EMAV (na zdjęciu), jak i Textron Systems z cięższym pojazdem Ripsaw M5 złożyły oddzielne oferty w obu programach, co świadczy o dużym zapleczu technologicznym konsorcjów na czele których obie spółki stoją / Zdjęcie: Pratt and Miller Defense

Niemniej, oba programy zanotowały opóźnienie, gdyż przewidywano podpisanie umów na produkcję prototypów do końca 2019. Zmniejszono przy tym liczbę dostawców i zamiast do dwóch oferentów w każdym z programów, kontrakty trafią do jednego. Pozwoli to na przeprowadzenie prób polowych do końca 2021. Wcześniej, w marcu 2020 zostaną przeprowadzone pierwsze próby na poziomie plutonu oraz kilka testów na symulatorach. US Army oczekuje, że powyższy harmonogram pozwoli na konfigurację pojazdów do produkcji małoseryjnej w 2023. Do 2028 docelowe pojazdy mają osiągnąć wstępną gotowość operacyjną. Planowany jest także najcięższy, bo 20-tonowy RCV-Heavy z 81-mm moździerzem automatycznym Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).

Analiza
W ramach programu RCV-L, w którym wymogami były masa bojowa do 7 t i uzbrojenie główne złożone z 7,62-mm karabinu maszynowego, spółka QinetiQ North America wraz z Pratt and Miller Defense zaoferowały zmodyfikowany autonomiczny pojazd gąsienicowy EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle). Został zaprojektowany w celu zapewnienia wsparcia ogniowego dla piechoty na poziomie plutonu. Spółka QNA odpowiada za dostarczenie modułowych systemów kontroli o otwartej architekturze dla bezzałogowców naziemnych. Jeśli sobie US Army zażyczy, zmodyfikowany EMAV może zostać wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Javelin Kongsberg Protector z 12,7-mm karabinem maszynowym i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148 Javelin.

W przypadku cięższych, bo 10-tonowych RCV-M wymogiem było uzbrojenie w 30-mm armatę automatyczną Northrop Grumman ATK XM813 i przeciwpancerne pociski kierowane, spółka Textron Systems wraz z Howe & Howe Technologies z FLIR Systems (jako Team Ripsaw) zaoferowały pojazd o nazwie Ripsaw M5. Powstał on w oparciu o bezzałogową platformę gąsienicową Ripsaw MS1. Został wyposażony w system wieżowy z głowicą optoelektroniczną TacFLIR 280-HD, system kamer sferycznych FLIR Gimbal, 30-mm armatę ATK XM813, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Common CROWS-J dla ppk FGM-148 Javelin oraz wyrzutnię ładunków przedłużonych MICLIC do oczyszczania pól minowych. Pojazd otrzymał także robota FLIR SUGV oraz bezzałogowy statek latający FLIR R80D SkyRaider.