9 stycznia US Army Combat Capabilities Development Command (CCDC) wraz z zespołem interdyscyplinarnym (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV (Next Generation Combat Vehicle) zdecydowały o wyborze dostawców prototypów autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych w ramach programów RCV-L (Robotic Combat Vehicle-Light) i RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium) (Trzech w programie RCV-M, 2019-11-04).
Prototyp bojowego bezzałogowego robota Ripsaw M5 dla programu RCV-M zaprezentowano w październiku na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) 2019 w Waszyngtonie / Zdjęcie: FLIR Systems
Zgodnie z komunikatem, CCDC i CFT NGCV planują podpisać umowy na produkcję i dostawy po czterech prototypów RCV-L i RCV-M. Po zakończeniu negocjacji cenowych, stosowne umowy zostaną podpisane, odpowiednio, ze spółkami QinetiQ North America (QNA) i Textron Systems do połowy lutego 2020, dzięki szybszemu finansowaniu projektów wojskowych w ramach National Advanced Mobility Consortium.
Warto zauważyć, że zarówno QinetiQ North America oferujący zmodyfikowany EMAV (na zdjęciu), jak i Textron Systems z cięższym pojazdem Ripsaw M5 złożyły oddzielne oferty w obu programach, co świadczy o dużym zapleczu technologicznym konsorcjów na czele których obie spółki stoją / Zdjęcie: Pratt and Miller Defense
Niemniej, oba programy zanotowały opóźnienie, gdyż przewidywano podpisanie umów na produkcję prototypów do końca 2019. Zmniejszono przy tym liczbę dostawców i zamiast do dwóch oferentów w każdym z programów, kontrakty trafią do jednego. Pozwoli to na przeprowadzenie prób polowych do końca 2021. Wcześniej, w marcu 2020 zostaną przeprowadzone pierwsze próby na poziomie plutonu oraz kilka testów na symulatorach. US Army oczekuje, że powyższy harmonogram pozwoli na konfigurację pojazdów do produkcji małoseryjnej w 2023. Do 2028 docelowe pojazdy mają osiągnąć wstępną gotowość operacyjną. Planowany jest także najcięższy, bo 20-tonowy RCV-Heavy z 81-mm moździerzem automatycznym Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).
Analiza
W ramach programu RCV-L, w którym wymogami były masa bojowa do 7 t i uzbrojenie główne złożone z 7,62-mm karabinu maszynowego, spółka QinetiQ North America wraz z Pratt and Miller Defense zaoferowały zmodyfikowany autonomiczny pojazd gąsienicowy EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle). Został zaprojektowany w celu zapewnienia wsparcia ogniowego dla piechoty na poziomie plutonu. Spółka QNA odpowiada za dostarczenie modułowych systemów kontroli o otwartej architekturze dla bezzałogowców naziemnych. Jeśli sobie US Army zażyczy, zmodyfikowany EMAV może zostać wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Javelin Kongsberg Protector z 12,7-mm karabinem maszynowym i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148 Javelin.
W przypadku cięższych, bo 10-tonowych RCV-M wymogiem było uzbrojenie w 30-mm armatę automatyczną Northrop Grumman ATK XM813 i przeciwpancerne pociski kierowane, spółka Textron Systems wraz z Howe & Howe Technologies z FLIR Systems (jako Team Ripsaw) zaoferowały pojazd o nazwie Ripsaw M5. Powstał on w oparciu o bezzałogową platformę gąsienicową Ripsaw MS1. Został wyposażony w system wieżowy z głowicą optoelektroniczną TacFLIR 280-HD, system kamer sferycznych FLIR Gimbal, 30-mm armatę ATK XM813, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Common CROWS-J dla ppk FGM-148 Javelin oraz wyrzutnię ładunków przedłużonych MICLIC do oczyszczania pól minowych. Pojazd otrzymał także robota FLIR SUGV oraz bezzałogowy statek latający FLIR R80D SkyRaider.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.