9 kwietnia 2018 turecki koncern Turkish Aerospace Industries (TAI) poinformował o zakończeniu prób odbiorczych i dostawie kolejnych dwóch egzemplarzy, seryjnego bsl Anka-S dla tureckich sił zbrojnych. Zgodnie z komunikatem TAI, szkolenia techniczne i loty próbne seryjnego wariantu bsl Anka rozpoczęte w październiku 2017 – zakończyły się pomyślnie.

Liczba bsl Anka-S w tureckich siłach zbrojnych wzrosła do sześciu. /Zdjęcie: Turkish Aerospace Industries.

Liczba bsl Anka-S w tureckich siłach zbrojnych wzrosła do sześciu. /Zdjęcie: Turkish Aerospace Industries.

Dwa egzemplarze bsl wraz z systemem kontroli naziemnej misji, zostały dostarczone tureckim siłom zbrojnym (Türk Silahlı Kuvvetleri) dzień przed wydaniem komunikatu prasowego. System klasy MALE (średniego pułapu i dużego zasięgu) jest wyposażony w nawigację satelitarną i może wykonywać autonomiczne loty poza zasięgiem wzroku (BLOS), zarówno w dzień, jak i w nocy.

Jak podkreśla producent, bsl Anka-S spełnia międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, a podsystemy takie jak komputer kontroli misji i bsl, identyfikacja swój-obcy (IFF) produkcji krajowej pozwalają na wykorzystanie ładunków nowej generacji, w tym systemu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) w wariancie Anka-I, który ujawniono w marcu 2018. Podobnie jak wcześniejszy wariant, Anka-B, bsl jest napędzany niemieckim silnikiem Thielert Centurion 2.0S, ale tureccy inżynierowie pracują nad krajowym rozwiązaniem na bazie diesla i paliwa lotniczego JP-8. Planowana jest też ciężka wersja bsl, oznaczona Anka-TP.

/Film: NTV

Anka-S zwiększa możliwości rozpoznawcze dowództwa wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri), a bezpieczeństwo komunikacji i bazy danych zostało zmaksymalizowane, dzięki szyfrowanej za pomocą kryptografu transmisji danych. W przypadku utraty łączności, bsl może całkowicie automatycznie powrócić i wylądować we wcześniej wyznaczonej lokalizacji. Bsl zaprojektowano do prowadzenia misji zwiadowczych, rozpoznawczych, poszukiwawczo-ratowniczych czy wsparcia komunikacji pomiędzy jednostkami na lądzie i w powietrzu.

25 października 2013 Podsekretariat ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) zamówił 10 bsl Anka-S wraz z 12 stacjami kontroli naziemnej za 290 mln USD (989 mln zł). Dostawy przewidziano w trzech fazach po dwa, cztery i kolejne cztery bsl. Pierwsze dwa przekazano w marcu 2017 i wyposażono w kamery termowizyjne StarFIRE 380-HDL, ale później mają zostać zastąpione przez Aselsan CATS. SSM poinformował z kolei, że siły zbrojne odebrały także kolejne egzemplarze bojowych bsl Bayraktar TB2, których liczba wzrosła do 46.